laatste werkjes

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

unikap

Re: laatste werkjes

Bericht door unikap »

Foto's worden er in alle vormen van wetenschappelijke of technische vakken gebruikt, MAAR een foto is altijd een perspectief en de absolute maten zijn daar strijdig mee. Alleen met een telelens en grote afstand van het voorwerp wijk je weing af van de absolute maten. Zeker in de archeologie is er naast de maatvoering ook de interpretatie van een door de maker bedoelde vorm. Wetenschappers en tekenaars hakketakken daar vaak over.
Lastig zijn vuurstenen voorwerpen zoals ruw bewerkte niet gepolijste vuistbijlen en zo, zie ook:
https://www.google.nl/search?q=vuistbij ... -oxIR395eM
Hierbij wordt stiekem toch van foto's gewerkt en de wijze van tekenen geeft de interpretatie van de bewerkingen weer. Verschillende belichtingen zijn heel belangrijk om alle slagvlakken goed te kunnen zien. gr jed

Coen

Bericht door Coen »

Helemaal begrijpen doe ik jullie discussie niet, maar als ik het vergelijk met dat een landkaart nooit de aarde juist kan weergeven, omdat dat een bol is, zoek ik in de juiste hoek?
Ook je laatste vind ik een indrukwekkende tekening. Met jouw achtergrond zou ik niet verbaasd moeten zijn over het gekozen perspectief, maar dat ben ik toch. Je tekent niet vaak mensen, maar durft gelijk de diepte in. Er zijn natuurlijk anatomische tekortkomingen (hoor wie het zegt....), maar een kniesoor die daar op let. Er blijft een hele stemmige illustratie over, die informatie geeft.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

unikap

Bericht door unikap »

Het inkten, de activiteit en de afgedrukte resultaten. Links den Bosch jaren 80 analoog en rechts jaren 90 vroeg digitaal.
Gebruikte pennen 0.35 0.7 1.0 en 2.0 voor het zwart maken van gedraaid aardewerk doorsneden.
Tekenen schaal 1op 1 en afdrukken schaal 1 op 4. Bij voorkeur inkten/overtrekken op calque en anders film, langzaamdrogend.
Bekers 4 en 5 niet van mijn hand. gr jed
Bijlagen
publicatie tek en inkten.jpg

Coen

Bericht door Coen »

Een boeiend procedé. Je licht allerlei tipjes van sluiers op. Vakmanschap is meesterschap.

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Bedankt voor de uitleg waarom er geen foto's gebruikt worden, of er toch altijd getekend wordt.
Je wil eigenlijk in alle richtingen kunnen meten en perspectief (en bijgevolg ook foto's) laat dit niet toe.
Het is toch een vak apart he.

unikap

Bericht door unikap »

Perspectief,meten.jpg
Coen had nog onduidelijkheden wat betreft perspectief en meetwerk aan vonstmateriaal. Graag wil ik dat wat verduidelijken en daartoe moet ik tot mijn spijt ook enkele foto's gebruiken anders lijkt het teveel op een verzonnen waarheid.
mrs Gray opperde om camera obscura te gebruiken voor het natekenen, waar ik tegenin bracht dat een telelens-foto op ruime afstand de maten en proporties in het platte vlak beter zou weergeven. Vergelijk daarvoor beide foto's . De linkse van 5m afstand en de rechtse van 30 cm afstand. Tenslotte rechts de tekening volgens de regels met een kwart eruit om de doorsnedete laten zien.
De 2e tekening laat zien hoe de maat-verhoudingen vanuit een nabij perspectief verstoord worden. De hoofd maat in perspectief is 7.4 en als we die opblazen naar 10.7 dan wordt de maat B (wijdte van het oor) te klein. de dikte van het oor vertoont geen belangrijke afwijking omdat die rond is. De werkelijk uiterste breedte is bij het perspectief niet te zien; je ziet slechts zo'n 40% van het oppervlak.
Coen heeft bij zij koppen soms ook zulke perspectieven, maar die zijn dan functioneel, dramatisch of extra komisch.gr jed
Bijlagen
perspectief 001.jpg

RichardsArt

Bericht door RichardsArt »

Hallo, wat een leuke onderwerpen, hier hou ik van. De technische gedeelte van perspectief tekenen en materialen combineren van voorbereidingen. Ik herken heel veel dingen wat vroeger werd gebruikt. Leuke perspectieve tekeningen met details van techniek en het is zeer duidelijk helder. Ja ik werk ook veel met perspectief, omdat vooral de 3d van o.a. voertuigen, vliegtuigen mij zeer aanspreekt. Dan is de techniek potlood, kneedgum en dan de inkt veel voorkomende techniek bij mij is. Herkenbare aspecten van meten en vergroten of verkleinen is ook belangrijk. Waarheid van werkelijkheid is met precisie wel vereist.

Coen

Bericht door Coen »

Het mes snijdt aan twee kanten: ik ben weer wijzer geworden over hoe je met een tekening de waarheid kunt, en vanuit historisch perspectief, en moet benaderen; jij had een mooi onderwerp voor een Inktobertekening.
Voor het eerste punt dank, voor het tweede waardering en bewondering.

unikap

Bericht door unikap »

weg met die inkt.jpg
Rustig maar baasje, er zijn wel bijna 10 veel subtieler manieren om inkt te verwijderen dan u nu doet . . . .
1 geel-wit rotring-gum. Het gele gum verwijdert de inkt het witte verwijdert het gele gum waarin de inktlijnen wel 20% breder uitlopen.
2 wit plastic gum, met wat speeksel werkt ook goed
1en 2 op film wel te verstaan
3 inktgum voor calque, rood, blauw met steen of glasgruis. Calque na het gummen dichtdrukken met nagelwrijven.
4 RVS gumsjabloon om alleen te verwijderen wat je kwijt wilt.
5 krabpennetje voor calque; na gebruik niet meer op die plaats inkten.
6 scalpel ook voor calque en evt voor film, mits subtiel behandeld.
7 glasfiber uitdraaibare radeerstift met reserve vulling.
8 gumpotlood zowel voor inkt als potlood; let op wat erop staat. Soms verkrijgbaar met bezempje achterop.
9 klassiek scheermesje enkelbladig. handige inktkrabber. Overliggend mesje
afplakken met tape om je niet te snijden.
Laatst gewijzigd door unikap op zo okt 24, 2021 5:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mrsgray

Bericht door mrsgray »

Heel goed uitgelegd, jed.
Ik vroeg me eigenlijk net af wat die "augurk op een stokje" aan het oor van de kruik was, maar m'n frank is ondertussen al gevallen.
(Zeggen ze dat eigenlijk bij jullie in Nederland? Of is het een kwartje dat valt?)
Ja. 'k Heb deze maand al wel es gewild dat ik de inkt terug kon wegnemen, maar eigenlijk zijn er op het dunne papier van m'n schetsboek geen echt goeie methodes denk ik. Ik heb hier wel nog 'n setje klassieke scheermesjes bij m'n tekengerei zitten, maar die heb ik nooit gebruikt).
Een gumsjabloon had ik nooit eerder van gehoord, maar ik wou dat ik het al eerder had gezien want ik had het waarschijnlijk vroeger heel vaak gebruikt.

unikap

Bericht door unikap »

Ja, het kwartje valt of het 20 eurocentstuk.
eigenlijk ben ik typpex nog vergeten, maar op geel papier wordt dat niks.
Gumsjablonen of radeerplaatjes zijn ideaal ook met potlood. gr jed

Coen

Bericht door Coen »

Of er moet ook gele typex bestaan?

Met het bovenste deel van je tekening schuif je mijn richting op, met het onderste deel ben je weer lekker informatief bezig en maak je duidelijk dat de tekening van jouw hand is. Is het bovenste deel een voorstelling van de tekenaar himself (in slechte tijden)?

unikap

Bericht door unikap »

Neeeen, er is volstrekt geen relatie met ondergetekende!!

unikap

Bericht door unikap »

Ter vermaak zonder lering:
SB inkpot 001.jpg
gr jed

Coen

Bericht door Coen »

Ah...... mooi getekend hoor, met een losse toets. Met Mariska Veres en Robbie van Leeuwen, als ik het me goed herinner. De relatie met Inktober is ook duidelijk.

Plaats reactie