laatste werkjes

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Coen

Re: laatste werkjes

Bericht door Coen »

Knap gemaakt. Met kleurpotlood?
Ik neem aan dat de man die zichtbaar tevreden is met z'n auto (afgezien van de bedekking met stuifmeel) en relaxt leunt op z'n vehikel, hier gekend wordt als unikap?
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

unikap

Bericht door unikap »

Gelijkenis van de auto was belangrijker, maar ondergetekende staat er als
bedaagde bink tegenaan te hangen; resultaat lijkt knapper dan realiteit,
voorkomt daarentegen gemakkelijke herkenning. bruynzeel kleurpotlood
met vrij stompe punten. dank voor je commentaar

Coen

Bericht door Coen »

:D

julie lapin

Bericht door julie lapin »

ik ben zelf geen fan van auto's , rij liever met de fiets, maar jij maakt er wel mooie tekeningen van ,vooral de zeer gedetailleerde techniek spreekt me aan, en past heel goed bij je onderwerpen zoals auto's, moto's, huizen ,

RichardsArt

Bericht door RichardsArt »

Hallo unikap,

Ik heb naar jouw werken bewonderd.

Prachtig, verfijnde techniek. Mooi gedetailleerde tekeningen. De kathedraal. Ik had mij even in verdiept hoe je echt heel goed zou moeten concentreren om zoiets voor elkaar te krijgen. Nostalgie dijkhuisjes met de bewoners toen. Daar is geduld voor nodig. en de auto's zijn perfect vormgegeven. Alles klopt precies. Mooi helder.

Groeten.

unikap

Bericht door unikap »

Als je met waterverf aan de gang gaat moet je eigenlijk aquarelpapier gebruiken.
Als je eigenwijs bent doe je dat dus niet (altijd).
Deze keer heb ik het wel heel bont gemaakt door in mijn Hema schetsboekje te gaan klodderen.
I pagina genomen om te verven en de rest van het schetsboek in een broodzak gestopt om het
tegen het vocht te beschermen en boven dien een gevouwen A3 eronder om te absorberen.

Bij de eerste natte kwaststreken begon het papier te bobbelen als een paling. Toch heb ik de verloren
wedstrijd min of meer uitgespeeld om een goed beeld te krijgen van wat er mis gaat. Bij het Hema
schetsblok worden de bobbels zo kort en diep, dat de verf zich er nadrukkelijk ophoopt. Egale vlakken
zijn daardoor onmogelijk te maken. De linkerrij foto's is van het Hema schetsblok.

De rechterrij foto's is van dik papier van de rol, als ik mij niet vergis Fabriano 160gr.
Daarop houdt grafiet vrij slecht maar als onderschets komt het er niet zo op aan.
Dat dikke spul bobbelt ook, maar stukken minder. Als je het een beetje opspant is erop te werken.
Let op hiermee veroordeel ik geen papiersoorten; die doen prima waarvoor ze bedoeld zijn.

De dikke papier-versie (rechts) heb ik afgemaakt en beschouw ik verder als OK. Een tijdje tussen de atlassen
leggen en hij wordt veel platter.
Onderwerp is een grillig vormgegeven huis in de gemeente Hassmersheim, Heinsheimerstr.2 Neckarmühlbach.
Aanvankelijk fietste ik erlangs, maar getroffen door de aandoenlijke schoonheid of pittoreskheid keerde ik om
en maakte deze foto. groet unikap
Fout Papier.jpg
Bijlagen
Eindresultaat.jpg
Laatst gewijzigd door unikap op di dec 15, 2020 6:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen

Bericht door Coen »

Prachtige werken, met een interessant experiment. Weet je in ieder geval welk papier je niet wil, om te aquarelleren. Maar begrijp ik goed dat je het werk twee keer maakte? Wel herkenbaar dat je wat aanrommelt, als blijkt dat je het geschikte papier niet in huis hebt .... :D
Je benoemt dat je het onderwerp grillig hebt weergegeven en ik neem aan dat je bedoelt dat je weinig of niet hebt gemeten, maar in plaats daarvan vrij hebt nagetekend. Het resultaat komt niet grillig over. Beide werken stralen charme uit, het perspectief komt goed uit de verf en het roept een zeker verlangen op om weer in Duitsland te fietsen, zoals ik in de zomer van 2019 deed. Dat de ene papiersoort, al was ook die niet ideaal, beter voldeed dan de andere, zie ik het best aan de boom/struik aan de linkerkant.

unikap

Bericht door unikap »

Dank voor je reactie Coen, ja ik heb hem 2x geschilderd. Met grillig bedoel ik de soort tympaan excentrisch op het dak zit
en dan op het achterste dakvlak ook een soort ophoging als je soms op bescheiden rijtjeswoningen ook wel ziet.
Bij de gedecoreerde boog-ingang zitten nog (hergebruikte) sierstukken van natuursteen. Een verzakking met grote barst
maakt, dat het allerminst symmetrisch zit. Hier smelt ik voor, al ben ik niet graag verantwoordelijk voor het onderhoud!
groet unikap

RichardsArt

Hallo unikap,

Prachtige werken! Ik zie dat je een hoop werk aan hebt gedaan met proeven van verschillende soorten papieren om de juiste resultaat te verkrijgen. Verschil is inderdaad duidelijk. Mooi dat je balans in kon vinden.

Mooie stijl van techniek om dit huis te vervaardigen. De lichtgeving en schaduwen, de bomen en natuur groen. De zonlicht weerkaatst in de bladeren. Ik vind het ook knap dat je meerdere keren dezelfde experimenten perfect met geduld kon testen. Het huis heeft mooie verschillende daken, ruimten en hoeken. Maakt het wel spectaculair.

Mooi reisverhaal met een aandenken van een mooi huis die je graag op papier wilt hebben.

Groeten Richard

unikap

Bericht door unikap »

Hoi richard, ja als pensionado neem ik er nu lekker de tijd voor, maar klodderen
met waterverf in een schetsboekje was wel de laatste keer; potlood en kleurpotlood
worden beslist beter! dank voor je reactie, groeten unikap

RichardsArt

Graag gedaan unicap,

Ja dat kan ik best begrijpen. Ach ja je hebt er een prachtige resultaat van gekregen. Ja kun je daar nu mooi op focussen. Jazeker, jij vind je weg er wel in, met gemak. Ik ben benieuwd naar jouw toekomstige werken.

unikap

Bericht door unikap »

Jagen op de Aa.jpg
Uitsmijter dit jaar. Een super foto bij een artikel over schepen jagen met trekkers en electrische locomotiefjes in Frankrijk. Schrijver spreekt van een Vlaamse lucht, zoals bezongen door Brel. Hier op de Aa tussen St Omaars en de kust tussen calais en Duinkerken. Moest ermee aan de slag en dit is het resultaat. Dankzij tip van oudste zoon(paint.net) is het resultaat minder grijs dan tot nu toe. groet unikap

Coen

Bericht door Coen »

Mooi dat je je niet verloor in onnodige details. Het water bijvoorbeeld is vooral water doordat je alleen wat reflectie erin hebt weergegeven. Tekening met veel sfeer en daar gaat het ook over. Het lijkt eerder een tekening over 100 jaar geleden dan over het heden.

unikap

Bericht door unikap »

Dank voor je reactie Coen. Ja het is een oud aandoend plaatje; zulke trekkers werden sinds de jaren 30 in Frankrijk wel toegepast tot
begin jaren 70. Scheepvaart in Frankrijk is tot 20 % van z'n oorspronkelijke omvang gereduceerd. Veel kanalen zijn het domein van de pleziervaart geworden. Jagen ging bij ons nooit met trekkers voor zover ik weet.
Het was op plaatje wrsch een nazomer-middag met weinig wind, spiegelglad water en de chauffeur had voor de frisse lucht de deur maar open gezet want zo'n sleep ging maar 3kmu. groeten unikap

RichardsArt

Hallo unikap, dit ziet er heel mooi uit in grijstinten. Nostalgisch plaatje met rustig vlak water. Dat waren vroeger de trekschuiten toch? Ik had vroeger wel gelezen dat in het begin met paarden werd getrokken, dit is was een mooie uitvinding met de trekker. Ja lijkt mij ook een mooie zomerdag zoals je hier heel mooi uitbeeld.

Plaats reactie