laatste werkjes

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Coen

Re: laatste werkjes

Bericht door Coen »

Digitaal werken met een muis is een ding, ja. Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je een geweldig beeld hebt neergezet met dit werk!
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

unikap

Bericht door unikap »

verkl 2x.jpg
Strict genomen zeker geen laatst werkje maar iets van 25 jaar geleden toen ik nog naar het leven of uit het hoofd tekende.
Dat was in mijn truckers-periode. Op weg naar Amsterdam om Gimsels en Natuurwinkels te beleveren. 3 uur je nest uit en
om 4 uur rijden en zoveel mogelijk voor de ochtendspits gedaan zien te krijgen. Dan ophalen bij kwekers en zo.
Slopende tijd, maar wel nuttig om met groot spul (Volvo FS 7) te leren rijden. A3 in 2x A4 gescand en samengesteld.
gr unikap

Coen

Bericht door Coen »

Hele sfeervolle tekening zeg! Mooie technieken en een consistent perspectivisch beeld. Wat een mooi effect geeft het beeld in de spiegel.
Aan de arm en hand zie je dat je waarschijnlijk meer hebt met het tekenen van de omgeving dan van de mens. Knap hoe je de nachtsfeer op de weg hebt weten te vangen.
Om 3 uur je bed uit :sleep: ........ die tijd ligt dus achter je. :wave:

unikap

Bericht door unikap »

Dank je Coen. In de spiegel zie je zo'n hoekige oude Scania met neus, zoals de Telegraaf er veel had lopen.
Behoorden tot de mooisten in hun soort.
Op dat moment was ik nog niet toe aan het oefenen van mensen; dat heb ik veel tussen 2000 en 2010 gedaan.
Nu bijna nooit meer vòòr 7 uur eruit. . . gr unikap

Coen

Bericht door Coen »

unikap schreef:
di mar 23, 2021 7:38 pm
Nu bijna nooit meer vòòr 7 uur eruit. . . gr unikap
Beter. :D

unikap

Bericht door unikap »

Herstart Olieverf
Dik 50 jaar geleden kreeg ik met Sinterklaas geloof ik een Talens olieverf-setje. Daarnaast nog wat stukjes geprepareerd triplex gekregen en zo kon ik met het serieuzere werk aan de slag. Dat viel mij toen niet zo mee en lang is het spul onaangeraakt gebleven, maar nu ik van Drees trek en veel tijd heb toch maar weer eens opgestart. Geduld is schone zaak met olieverf dacht ik en dat heb ik nu een beetje meer dan destijds.
Voor de volstrekt onbruikbare tubes verf heb ik andere gekocht en de nog enigszins plastische verf pulk ik met een schroevendraaier uit de tube en maak ik plastisch met medium.
Omdat ik bij plakkaatverf 3 mengplaten gebruik, heb ik er maar meteen 2 paletjes bijgemaakt, groenig
aardekleuren en meer blauwig. Een nauwsluitend kastje eromheen zou het voor rap indrogen moeten bewaren, maar al stop ik er wc-papier met wat terpetine bij; het droogt vaak in 24 uur op, alleen dikke kodders blijven meer dan een week houdbaar.
Voor de A3 Canvasjes die ik als blok gekocht heb meteen een houder gemaakt om ze in te schuiven en te klemmen. Om te drogen kan het "draagblad" weggegraaid worden, maar dat is tot nu toe niet nodig.
Over het canvasje kan een plankje schuiven als steun voor de rechterhand.
Zo ben ik nu een dag of 10 elke dag een uurtje ongeveer bezig met klodderen. Het brengt me een zekere nederigheid bij. Na een eerste opzet onstond een soort heldere olieverf aquarel met veel doorschijnende kleuren. Dat moet dan voller ingekleurd worden en als resultaat moet er dan een bewolkt landschapje ontstaan met spiegelend water.
Alle reden om ook nog eens wat fijnere penseeltjes te gaan halen, want anders blijft het hangen in een onbeholpen impressionisme.
Zeker is nu, dat ik werken van Coen, Maria_Anne en Jis ga waarderen als goede voorbeelden om naar te streven. Er is nog een hele weg te gaan.
groeten jed
herstart olieverf.jpg

Coen

Bericht door Coen »

En je durft gelijk de stap aan om het hier te plaatsen ( kan natuurlijk ook in het schilderen-forum)! Het zal even wennen zijn, maar met jouw tekenvaardigheden moet het schilderen ook lukken. Heel praktisch, dat plankje. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten. Vermoedelijk ben je al een eind op weg, gezien de tijd die je er al instak.
Misschien begrijp ik je verkeerd over het paletje, maar terpentine doet de verf toch sneller drogen?
Overigens neem ik aan, dat je kans maakt op een Guinnessbook-of-worldrecords-vermelding: 50 jaar niet gebruiken en er toch weer mee aan de slag gaan!

unikap

Bericht door unikap »

Oei, dus terpentine is fout, wat raad je me dan aan als middel om die verf vloeibaar te houden?
Ben zeer benieuwd; dan pas ik het meteen toe. Dank voor je reactie! groeten jed

Coen

Bericht door Coen »

Ik doe nooit m'n best om de verf vloeibaar te houden. Ik probeer de hoeveelheid die ik nodig heb voor één sessie op m'n palet te nemen. Er zijn media die de verf wel langer vloeibaar houden, maar ik ga uit van de tube: daar blijft de verf op z'n best.

unikap

Bericht door unikap »

Voordat ik het geval afmaak door een klas van de RK meisjesschool in witte schortjes en zwarte kousen toe te voegen
even een tussenplaatje. Foto in volle zon met iets blekere kleuren dan in het echt.
Het is de Bol in Kerkdriel vanuit Brabant naar het westen gezien met de molen die in 1910 werd gesloopt.
Vrij ingekleurd naar oude Ansichtkaart. In 110 jaar is er van alles veranderd, maar toch is het wel herkenbaar.
de Bol Kerkdriel 1910 nr ansicht.jpg
groet jed

Coen

Bericht door Coen »

Ziet er heel goed uit! Maar ik ben wel in verwarring over het materiaal dat je gebruikte: olieverf of toch kleurpotlood? Hoe dan ook, het resultaat mag er zijn. Ik vind dat je de struiken en bomen en hun reflectie in het water, goed weergeeft. Qua architectuur is deze voorstelling voor jou betrekkelijk eenvoudig, denk ik. De kracht van het beeld zit in de consistentie waarmee je de verschillende elementen neerzet, vind ik: de kleurwaarde, scherp - minder scherp, de terugkerende kleuren. Het bootje valt wel enigszins weg, al kan dat veel te maken hebben met de fotoweergave. Maar ja, het is een tussenstap, hè?
Ik kan trouwens haast niet wachten op die meisjes van de RK-school!!

unikap

Bericht door unikap »

Tja Coen, ik ben eigenlijk grasgroen met olieverf, dus je zoektocht naar een geraffineerde onderschildering en een geoefende lichte toets leveren niets op, kennelijk slechts twijfel over het gebruikte materiaal. Zuinig dun uitgesmeerde loei-oude olieverf die als aquarel bijna transparant blijven. Misschien ga ik op den duur met meer bravoure en meer verf werken; de tijd zal het leren.
Toch zijn de intense kleuren ook wel inspirerend en je kunt overschilderen. Bij aquarel en gouache kun je alleen nat maken en dweilen met keukenrol of wc-papier.
Het vaartuig is de pont die je erg moet interpreteren van de oude foto. De licht-gelige toestanden op de kant zijn manden van de lokale mandenvlechterijen die tot en met de 2e wereldoorlog actief waren.
Ga nog eens kijken wat ik nog kan verduidelijken, en dank voor je snelle reactie. gr jed

Coen

Bericht door Coen »

Ik zocht niet naar 'een geraffineerde onderschildering en een geoefende lichte toets ', hoor. En je kunt zeker overschilderen (of een tweede, derde, ..... laag toevoegen). Succes!

unikap

Bericht door unikap »

Zo, al het volk bijgeplaatst, zo'n beetje af
Kerkdriel Bol.jpg
groet jed

unikap

Bericht door unikap »

Plaatje van een oude groninger coaster; bedorven foto in oud lijstje.
Kon het niet laten hem wat op te halen, al blijft het origineel onoverwinnelijk.

groet jed
Bijlagen
Fortuna en lijst meer contrast.jpg
FORTUNA 1939 .jpg

Plaats reactie