Auteursrecht van een ander geschonden

In dit subforum staat een verzameling van goede, bruikbare tips en WIP's als een soort van naslagwerk.

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Steadleresse

Auteursrecht van een ander geschonden

Bericht door Steadleresse »

Vorige week had ik een kleine expositie met een collega kunstenaar. Er werd door die kunstenaar live gewerkt.

Er werd met een beamer een werk overgetrokken waarvan ik nu heb ontdekt dat het niet zijn werk was. Het kwam me vagelijk bekend voor dus ik was gaan zoeken ernaar. Het is echt letterlijk hetzelfde. Het werk is gedoneerd (maar of dat wat uitmaakt?). De credits staan op naam van de vervalser.

Ik vind dit erg kwalijk, maar omdat ik er niet echt iets mee te maken heb (het is niet mijn werk) vraag ik me af wat ik nu het beste kan doen.
Ik zou dan als eerste vragen of er toestemming was om dat zo over te trekken (ik vermoed van niet) zo niet wat dan?

Omdat ikzelf een paar keer slachtoffer ben geweest van zoiets weet ik hoe lullig het is als anderen met jouw veren pronken.
Aan de andere kant voel het ook heel erg als klikken en dat voelt ook niet goed.
Wat zouden jullie doen?

MarkS

Re: Auteursrecht van een ander geschonden

Bericht door MarkS »

Mij is alleen bekend dat je voor je zelf een werk van iemand die minstens 70 jaar geleden heeft geleefd mag na maken. Dus iets schilderen van bijvoorbeeld Henk Helmantel, is uit den boze.

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte »

In veel gevallen is er geen sprake van kwade opzet, veel mensen weten niet de ins-and-outs van het auteursrecht.
Ik zou de collega kunstenaar er op een rustige manier op aanspreken, gewoon 1-op-1 zodat hij/zij zich niet openlijk aangevallen voelt. Zorg dat je documentatie bij de hand hebt als hij/zij idd niet weet wat wel/niet mag om op die manier samen van het voorval te leren.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Steadleresse

Bericht door Steadleresse »

Het is inmiddels gemeld bij de originele maker en die heeft er geen toestemming voor gegeven. Hij gaat nu contact opnemen met de kunstenaar. Ik heb lang getwijfeld maar het toch maar zo gedaan.

Als je zoiets doet (iets letterlijk overtrekken wat niet jouw ontwerp is) kan ik me echt niet voorstellen dat je niet weet dat dat niet mag.
Helaas is mijn werk ook een paar keer gejat en als je er dan wat van zegt houdt men zich van de domme. En dan heb ik die gevallen nog ontdekt. Waarschijnlijk zijn er nog wel een paar die ik niet heb ontdekt.
Het is gewoon diefstal. En eigenlijk word ik er best boos om (ook als het niet mijn werk betreft).

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Vervelende situatie voor jou en voor de andere gedupeerde kunstenaar. En voor je collega kunstenaar vast ook. Je weet niet wat bekend en onbekend is bij iemand, dus beginnen met verwondering en vragen of er toestemming gegeven is, is een respectvolle eerste stap. Een afwerende reactie zegt vaak al genoeg, en als de onwetendheid eraf druipt dan kun je je collega helpen het alsnog op de goede manier af te wikkelen. Nu is er ook een oplossing natuurlijk, al is deze misschien wat minder charmant, de kunstenaar van het origineel kan nu naar jou laten herleiden en dat maakt mogelijk een nog ingewikkeldere situatie (waarom heb je niet eerst tegen mij? Waar bemoei je je mee etc).
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Plaats reactie