Foto van schilderij maken
Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog
Foto van schilderij maken
Om een schilderij hier op het forum te zetten en reactie te krijgen wil ik er een goeie foto van maken. Tot op heden krijg ik dat niet goed voor elkaar. De afbeeldingen zijn niet duidelijk. Hoe maak ik een goeie foto van een schilderij?????????????
- IngeLeonora
- Contacteer:
Re: Foto van schilderij maken
Ik maak mijn foto's met een vrij eenvoudig Samsung cameraatje. Maar daarna moet ik ze in Photoshop nog wat bijwerken. Ik zorg dat alleen de tekening of het schilderij erop staat, zonder storende stukken achtergrond (met 'crop-tool'). En ik maak het contrast hoger.
"zoals u wilt dat de mensen u doen, doet hun evenzo" (uitspraak van Jezus)
Een afb. die niet duidelijk is, kan meerdere oorzaken hebben. Of je beweegt de camera op het moment dat je afdrukt. Of je houdt de camera te dicht bij je onderwerp, waardoor je camera niet kan scherpstellen (voor iedere camera/lens geldt een minimale afstand waarbij nog kan worden scherpgesteld).
Net als Inge zorg ik ervoor dat ik alleen de tekening of het schilderij zonder storende stukken achtergrond erop krijg. De kleuren stel ik soms een beetje bij, omdat verschillende omstandigheden (zon, schaduw, bewolkt, kunstlicht, enz.) de kleuren verschillend weergeven. En soms verscherp ik een beetje na. Voor het sleutelen aan de afb. gebruik ik Gimp.
Net als Inge zorg ik ervoor dat ik alleen de tekening of het schilderij zonder storende stukken achtergrond erop krijg. De kleuren stel ik soms een beetje bij, omdat verschillende omstandigheden (zon, schaduw, bewolkt, kunstlicht, enz.) de kleuren verschillend weergeven. En soms verscherp ik een beetje na. Voor het sleutelen aan de afb. gebruik ik Gimp.
Klik hier om te zien wat ik maak.
Een goede foto maak je in ieder geval recht tegenover het schilderij
Geef de camera de tijd om zich in te stellen en maak dan pas een foto
Vermijd bij voorkeur flitslicht omdat dit weerkaatst en gebruik zoveel mogelijk daglichtHet aantal megapixels van een camera is uiteraard ook van invloed
Geef de camera de tijd om zich in te stellen en maak dan pas een foto
Vermijd bij voorkeur flitslicht omdat dit weerkaatst en gebruik zoveel mogelijk daglichtHet aantal megapixels van een camera is uiteraard ook van invloed
Kijk hier eens of dit bruikbaar voor je is: fotograferen van je eigen werk
Iets meer naar onder staan ook nog tips om je bestand digitaal verder te verwerken.
Succes
Iets meer naar onder staan ook nog tips om je bestand digitaal verder te verwerken.
Succes

-----------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer tekeningen/schilderijen:
Website: www.Skarbog.com
Facebook: Skarbog Portrait & Fantasy Art
DeviantART: Skarbog
Voor meer tekeningen/schilderijen:
Website: www.Skarbog.com
Facebook: Skarbog Portrait & Fantasy Art
DeviantART: Skarbog