Al meerdere malen heb ik dit getracht te doen maar het lukt me niet. Al ben ik geen digibeet, blijkbaar heb ik toch echt een stapje-voor-stapje handleiding nodig.
Zo heb ik deze 2 gebruiksaanwijzingen hieronder gevolgd maar of ik mis daar stappen in want met deze stappen lukt het niet:
Gebruiksaanwijzing 1)
*open de voorbeeldfoto in GIMP
kies dan: lagen (layer) - Nieuwe laag (new layer) - transparante achtergrond
ga nu met het penseel in een rode of zwarte kleur over de basislijnen van de referentiefoto.
(deze stap lukt!)
*ga terug op de laag van de referentiefoto staan. Plak daarna je kunstwerk als nieuwe laag
(deze stap lukt al niet, ik heb een Mac, misschien dat het daaraan ligt?) ik kan wel nieuwe laag aanmaken maar ik zie nergens hoe ik daar een andere afbeelding kan kiezen)
*deze staat nu ONDER de laag van de basislijnen die je getekend hebt.
vergroot/verklein de tekening zodanig dat je bv de ogen of neus of mond/bek op gelijke grootte hebt van de basislijnen.
(ik heb dus een lege nieuwe laag dus er valt helaas niets te vergelijken)
Als alles goed gegaan is zie je waar je foutjes hebt.
(helaas voor mij, niet gelukt op deze manier)
Ik heb gegoogled op Gimp en deze transactie en kreeg:
Gebruiksaanwijzing 2)
Another method to visually compare two images to see if they look the same is as follows:
? Open the first image using gimp (dat lukt nog

? Right click on the first image and select File->Open as layer (dat lukt ook nog)
? Open the layer dialog (Ctrl+L or through the Dialogs menu) (dit lukt niet, missschien dat op een apple ctr+L niet werkt? maar ik weet ook niet hoe ik dan een layer dialog moet openen)
? Toggle the visibility of the layers by clicking on the eye icons. You should be able to determine whether the images look identical by switching the visibility of one layer on and off (zo ver ben ik dus nooit gekomen,)
? A further test is to select the mode for one layer to difference. If there is no difference between the images the layer should now appear completely black.
Ik snap dat ik met 2 lagen de foto's over elkaar moet kunnen leggen met 1 transparante laag en het lijkt zo simpel maar damn ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb ook nog een ander programma's X11 maar met beide lukt het me niet. Graag zou ik dit in GIMP willen leren.
Wie o wie kan en wil mij helpen