schetsen ,kleuroefeningen

Plaats hier je werken, waar je een mengeling van materialen voor hebt gebruikt, of werken die niet onder tekeningen, schilderijen en/of aquarelwerk vallen. Ook je airbrushwerken kun je hier plaatsen.

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

julie lapin

schetsen ,kleuroefeningen

Bericht door julie lapin »

enkele schetsen en kleuroefeningen voor kinderboekillustraties ,

eerste tekening (schapen ) : contourlijn brushpen pentel touch +kleurpotlood caran d' ache op markerpapier , A3 -formaat ,

tweede ( olifanten ) : contourlijn gioconda negro potlood + kleurpotlood op steinbach papier , A4-formaat

derde ( meisje ) : contourlijn droge penseel inkt + ecoline , A4- copypapier
Bijlagen
3.png
3.png (779.91 KiB) 657 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (100.32 KiB) 657 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (114.2 KiB) 657 keer bekeken
Laatst gewijzigd door julie lapin op za apr 25, 2020 7:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Philomeen

Re: schetsen ,kleuroefeningen

Bericht door Philomeen »

Wat een leuke illustraties al!!
Vooral de hond en de schaapjes vind ik prachtig. De hond zo leuk getekend en de kleuren zo fris.
De tekening van de olifanten in zachte kleuren ook erg leuk. Ik mis in deze tekening alleen wat contrast. Dat zou voor mij sterker mogen. Of een accent qua kleur om het nog iets interessanter te maken om naar te kijken.
De derde tekening, vrolijke kleuren, lekker speels. Echt een kindertekening. Hier vind ik echter het gebruik van de zwarte omlijning te veel. Niet alles hoeft omlijnd te worden en zwart maakt het al meteen zo zwaar.
Maar het zijn schetsen en kleuroefeningen en ik vind ze als uitgangspunt zeer geslaagd. Heel erg leuk om naar te kijken en ik hoop dat we meer van jouw vrolijke werk mogen gaan zien. Ik verheug me erop!!!

Misschien ook leuk wanneer je de tekening bijvoorbeeld al begeleidt met een stukje tekst.

julie lapin

dank je philomeen voor je reactie,
over de tekening van het meisje : ik denk dat je gelijk hebt, die dikke contourlijnen met doge penseel zouden wat te zwaar zijn voor een kinderboekje met 24 prenten,
de olifantjes : de intensiteit van kleurpotlood loopt wat terug in druk , het resultaat is zachter dan ik bedoeld had , misschien harder drukken op de potloden en inderdaad meer tooncontrast,
ik denk dat ik ga verder werken met de lijnen en kleuren van de hond en schapen, en wat commentaar geven bij de volgende tekeningen die ik plaats,

Mariska

Bericht door Mariska »

Wat een heerlijk, vrolijke tekeningen. Ik word er vrolijk van terwijl ik er naar kijk :)
Klik hier om te zien wat ik maak.

julie lapin

dank je , mariska !
al 2 reacties gekregen op mijn illustraties en 2 keer noemt men mijn werk :" vrolijk! vrolijke kleuren , vrolijke tekeningen !"
dat vind ik een mooi compliment (al voel ik mezelf niet altijd zo vrolijk ) maar ik probeer met mijn prenten een soort vakantiegevoel , een
zonnige sfeer weer te geven ,

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Wat een mooi werk, zo professioneel ogend! Jammer dat je geschreven hebt in je werk met de herdershond... En dat er een vouw in zit... Een teken dat je je werk niet serieus genoeg neemt.
Philomeen voegt nog terecht toe dat je olifantenwerk ergens nog meer focus of contrast verdient. Wel ontzettend mooi die huidplooien en lijnen daar. Het doet me ook denken aan een werk met nijlpaarden wat ik ooit gemaakt heb. Zie ik het overigens goed dat ze aan het huilen zijn? Dat maakt me wel nieuwsgierig!
Vooral je laatste werk spat vrolijkheid uit. De achtergrond is alleen wel intimiderend wit. Ik ben wel benieuwd wat het hele werk zou doen als je toch een lichtblauwe lucht erachter zou hebben?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

julie lapin

dag maria-anne, de herdershond met schapen is nog maar een kleurenstudie, zoeken ,voorbereiden, vooraleer ik aan de nettekeningen begin,vandaar de notities op het blad,
heb geen A3 printer , moet dus plooien om op A4 af te drukken,
dit is een schets voor een kinderboekje met 32 prenten en wat naar de drukker gaat : dàt moet goed zijn,dàn neem ik mijn werk wél serieus ;)

olifanten is ook uit een boekje (over afscheid nemen )

derde tekening : het zou mooier zijn met lichtblauwe lucht , maar ik ben altijd een beetje bang om water en luchten te schilderen,

julie lapin

ja , er wordt wat afgehuild bij de olifanten :)
Bijlagen
collage 1 OMA.jpg
collage2oma.jpg

Maria_Anne
Contacteer:

Ohh wat zijn dat twee verdrietige afbeeldingen!
Oh je verduidelijkt een hele boel. Het ziet er echt professioneel uit wat je maakt!

Coen

Bericht door Coen »

Ik zie veel mooie illustraties die passen in een kinderboek. Ook ik vind ze vrolijk overkomen. Zelfs de tekeningen die in een verdrietig thema lijken te passen, verdienen dat predikaat. Er zijn tranen, maar de olifantjes zijn niet gebroken, maar nog vol levenslust. Heel knap dat je dat voor elkaar hebt gekregen.
Die derde tekening, met de zware, donkere, geschilderde omlijning spreekt me in het bijzonder aan: deze tekening vind ik onderscheidend. Allerlei clichébeelden komen samen en maken één origineel beeld. Voor mij wordt de tekening niet minder vrolijk door die belijning.
Je werkt heel gedisciplineerd, volgens mij. Tekeningen zijn consistent opgezet en uitgevoerd. Je mag dan in een ander topic hebben gesteld dat fotorealisme niet aan jou besteed is, omdat je er domweg het geduld niet voor hebt (en het artistieke beeld minder aansprekend vindt), hier toon je wel het geduld en de volharding die nodig is.
In de olifantentekeningen zoek je naar de mogelijkheden om de verschillende dieren van elkaar te onderscheiden, meestal via het formaat (jong en oud) en een attribuut (hoedje, strik, ...). Is het een bewuste keuze dit niet te doen door verschillende gelaatstrekken, lichamen, ......... te tekenen (wat ook helemaal niet hoeft, hoor)?
Waar ik zelf nog iets mee zou willen doen, is dat je (in mijn ogen) soms te consistent olifantjes neerzet. De oren van de olifanten die we frontaal aankijken zijn hetzelfde, de olifanten die we van opzij zien idem dito, maar met een slag in de oren, die de olifanten van voren gezien niet hebben.
Het is waarschijnlijk iets heel kleins, maar op het niveau waar jij je bevindt, kan dat het verschil maken. Dat is ook waarom ik van tekening 3 zo enthousiast word!
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

julie lapin

bedankt coen,
dat van die discipline , dat klopt wel, het is constant zoeken : hoe breng ik het in beeld , waar komt de tekst , compositie , veel potloodschetsen,kleuroefeningen ,twijfelen , verbeteren , niet snel tevreden...
om kinderboek-en andere illustraties te maken moet je inderdaad wel veel geduld hebben , maar ik vind het vooral leuk werk en ben blij als men het resultaat spontaan en eenvoudig vindt ,

ik steek veel op van de eerlijke reacties , daarom plaats ik mijn werk graag hier op het forum,

julie lapin

over de huilende olifantjes : een triestig onderwerp hoeft niet altijd deprimerend te zijn :)

julie lapin

philomeen, ik vond de kleuren van de olifantjes zelf ook wat te licht, te flets, het is inderdaad beter met wat meer tooncontrast,

coen, voor het volgende boekje ga ik rekening houden met je opmerking over de oren van de olifantjes,
Bijlagen
liesel keuken.jpg
liesel keuken 1.jpg
liesel keuken 1.jpg (100.32 KiB) 333 keer bekeken

Maria_Anne
Contacteer:

Wat een verschil, mooi!

julie lapin

dankje, maria-anne , ik heb het hele boekje ( 26 pagina's) verbeterd , heb ook gemerkt dat de kwaliteit in pdf beter is dan jpeg,

Plaats reactie