Hij is er weer!

Plaats hier je eigen creaties die je met de computer hebt gemaakt (Illustrator, Painter X, PSP etc.), geen fotobewerkingen.

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Coen

Hij is er weer!

Bericht door Coen »

Digitale tekening van mei 2018
Titel: Hij is er weer!
Untitled-1.png
Laatst gewijzigd door Coen op wo jul 01, 2020 10:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Maria_Anne
Contacteer:

Re: Hij is er weer!

Bericht door Maria_Anne »

Geweldig! Vind de sfeer weer erg goed getroffen, en met name de middelste figuur is zo overtuigend neergezet, chapeau!

Ik ga miepen, maar ik hoop dat je er iets mee kunt: Je laat duidelijk dieptewerking zien door de achtergrond vager te maken. Dat brengt ook alle aandacht naar het trio op de voorgrond. De boom links staat eigenlijk ook nagenoeg op de voorgrond, en komt wat vluchtig ingevuld op mij over. Zijn de vlekken nu bedoeld als schorsmarkeringen maar wat vager zodat de boom toch wat meer op de achtergrond raakt, of is het een gladde boom met mos/algen? Als kijker twijfel ik daar nu tussen.
Ik denk dat het water wat er zo wild uit ziet wel wat witte schuimkoppen kan gebruiken. Misschien ook nog een parallel stroompje? Het doet de compositie in ieder geval veel goeds, dit watervalletje :)
De bomen in het geel in de verte lijken wat repetitief. Ook is het een vrij plat stukje. Iets meer kleurschakeringen en/of scheve/omgevallen bomen zouden het denk ik wat natuurlijker aandoen.
Ten slotte denk ik dat het linkse figuurtje wat meer raakvlak mag krijgen met zijn standbeen; iets donkerdere schaduwaanzet maakt dat hij wat minder zweeft. Je bent overall voorzichtig met zwart, maar ik denk dat het her en der niet misstaat?

De tips zijn uitgebreider dan de tops, maar dat wil zeker niet zeggen dat de tips de tops overstemmen. Ik vind de expressies echt weergaloos (uitzinnig tot zuurpruimerig, onbezonnen tot (wannabe?) wijs, *diepe buiging*), en de kleuren erg natuurlijk. Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Jose Lok

Bericht door Jose Lok »

Wauw wat is dit knap zeg en heerlijk om naar te kijken ik zit hier met een grote glimlach op mijn gezicht mijn complimenten gr.

Coen

Bericht door Coen »

@Maria-Anne: Allereerst bedankt voor dat je me weer zo serieus hebt genomen en uitgebreid hebt gecommentarieerd en voor alle complimenten!
Je hebt gelijk wat die boom betreft: die staat inderdaad vooraan en zou daarom meer details moeten laten zien. In de oorspronkelijke post had ik vermeld dat de tekening van 2019 was en dat blijkt een vergissing: het gaat om 2018. Ik ben, nu meer dan toen, bezig met het toevoegen van kleuren om meer natuurlijke diepte te verkrijgen. Ik denk dat ik deze tekening nog een kleine 'remakesaus' geef, in dat opzicht (al is mijn ervaring dat je op die manier elk jaar dat je hebt geleerd, je tekeningen zou moeten aanpassen, waar wel een 'gevaar' in schuilt). Ook over de bomen in de achtergrond moet ik je gelijk geven; ze lijken repetitief, met name aan de linkerkant (ze zijn het overigens niet). Ook daar ga ik nog mee aan de slag. Wat me nu niet meer bevalt, is die rij rotsen op de voorgrond, die veel te veel een rij vormen.
Nogmaals dank, als het goed is, zie je over een paar dagen, wat ik met je commentaar gedaan heb.
@Jose Lok: Heel leuk dat je bent komen kijken en een bericht hebt geplaatst. Dank je voor de fijne complimenten!

Maria_Anne
Contacteer:

Graag gedaan natuurlijk, is ook wederzijds :)
Ja dat over die remakesaus, het is denk ik veel leuker om al jouw andere nog niet gecreëerde hersenspinsels te zien ontstaan dan dat je al je oude werk perfectioneert... Maar het is vooral belangrijk dat je je eigen doel nastreeft, wat dat ook moge zijn :)

Coen

Bericht door Coen »

Vergeten om deze nog eens te plaatsen, met kleine wijzigingen. Voor de volledigheid:
He is here again.png

Maria_Anne
Contacteer:

Wat een goede verbeteringen! Ik vind de boom op de voorgrond veel natuurlijker ogen door dat lichte oker erin. Ook is het doorkijkje nu een stuk spannender. De scheve boom breekt mooi. En het figuurtje links 'staat' nu meer, is meer geïntegreerd met zijn omgeving.
Ik zie dat je de rij rotsen niet hebt aangepast? (Vond het persoonlijk ook niet storend, maar had wel verwacht dat je daar nog ergens een rots achter had gezet oid?)

Coen

Bericht door Coen »

Dank je, Marieke! Leuk dat je hier nog even langskwam.
Voordat ik de verbeteringen aanbracht, heb ik jouw posts in dit topic teruggelezen en daarna veranderingen aangebracht. Die rij stenen stond er niet tussen, dus heb ik die niet aangepakt. Nu lees ik dat dat m'n eigen commentaar op de tekening was!! :oops:
Daar ga ik niet meer mee aan de slag, inmiddels zie ik alweer meer dat beter kan, maar dan is het einde zoek.

RichardsArt

Bericht door RichardsArt »

Hallo Coen,

Wat een leuke voorstelling. Die 2 hebben nogal wat lol met die meneer. Weer een prachtige digitale weergeving! Ik zie nu mooie dieptes. De fraaie figuren met verschillende soorten kleren, heel kleurrijk. Met de rotsen mos en de boom, de rotsen met de waterval. En mooie vochtige waas met zongloed met de bomen is genot om te zien. Weer heel mooi gedaan,

Ik heb verder niks wat mij eigenlijk opvalt. Wel mooie kleuren, die Plataan boom links.

Coen

Bericht door Coen »

Ha Richard,

Excuses dat ik nu pas reageer, het is me eerder ontschoten. Dank voor al die vriendelijke complimenten

RichardsArt

Bericht door RichardsArt »

Graag gedaan Coen, nee dat geeft niet, ik weet dat je het leest ;)

Coen

Bericht door Coen »

:thumbs:

Maria_Anne
Contacteer:

Coen schreef:
ma jan 11, 2021 6:41 pm
... Nu lees ik dat dat m'n eigen commentaar op de tekening was!! :oops:
Daar ga ik niet meer mee aan de slag, ...
Nou zeg! :?

Coen

Bericht door Coen »

Ik ga diep door het stof!

Plaats reactie