Wat vraag ik voor mijn tekening/schilderij?

Ben je op zoek naar een schilderwerk, bepaalde materialen of wat anders, of heb je juist iets specifieks te koop (inclusief eigen werk - alleen voor "vaste" forumleden)? Plaats dan hier een bericht. Het aanbieden van cursussen/workshops kan onder het volgende subforum exposities/evenementen/cursussen geplaatst worden.
Ook de plaats voor inspiratie met het aangeboden referentiemateriaal

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Eveline
Contacteer:

Re: Wat vraag ik voor mijn tekening/schilderij?

Bericht door Eveline »

Ik heb al een aantal keer de vraag gekregen voor een opdracht, maar als ik dan prijzen noem waar ik me comfortabel bij voel, krijg ik steeds de reactie 'oei, da's veel'. Ik reken qua factor 1,5 tot 2. Zo overdreven vind ik dat niet. Werkt wel niet echt motiverend :(

ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Eveline schreef:Ik heb al een aantal keer de vraag gekregen voor een opdracht, maar als ik dan prijzen noem waar ik me comfortabel bij voel, krijg ik steeds de reactie 'oei, da's veel'. Ik reken qua factor 1,5 tot 2. Zo overdreven vind ik dat niet. Werkt wel niet echt motiverend :(
Tekenen en schilderen zijn heel fijne zaken. Ben je beginner met misschien maar weinig talent dan is een complimentje al een mooie beloning.
Met iets van talent krijg je soms een paar Euro. Prima dan kan je misschien weer wat verf kopen.
Heb je wat talent dan kan je na een paar jaar misschien zelf wat geld vragen.
En zo zijn er natuurlijk duizenden.
Aan een tabel heb je in dit opzicht helemaal niets.
Je zal je moeten onderscheiden en je moeten bewijzen.
Heb je een behoorlijke kunstopleiding of misschien eens een grote prijs gewonnen bij inzending van enige honderden schilderijen dan
ben je weer een stap verder.
Het is wellicht verstandig je te orienteren omtrent het bedrag dat een ander van hetzelfde niveau vraagt.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Annet
Contacteer:

Bericht door Annet »

Wanneer je een poster ingelijst van je werk te koop bied, wordt het origineel hierdoor minder waard?
Dat vraag ik me eigenlijk al een poosje af.
Ik heb namelijk wat afdrukken van de Girls serie gemaakt voor eigen gebruik, en ze zijn eigenlijk super leuk zo ingelijst.
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Annet schreef:Wanneer je een poster ingelijst van je werk te koop bied, wordt het origineel hierdoor minder waard?
Dat vraag ik me eigenlijk al een poosje af.
Ik heb namelijk wat afdrukken van de Girls serie gemaakt voor eigen gebruik, en ze zijn eigenlijk super leuk zo ingelijst.
Een beetje late reactie mijnerzijds.

Nee,het origineel wordt niet minder waard,Annet.
Maar heel typisch: soms ziet een afdruk vooral een Giclee er zo goed uit, dat daaraan soms de voorkeur wordt gegeven.
ANTONI

Annet
Contacteer:

Bericht door Annet »

Dank je voor je reactie Antoni
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

Maurien Bart
Contacteer:

Bericht door Maurien Bart »

Ben pas 90 uur bezig geweest met een schilderij 80x 100 aan materiaal €200,- kwijt.
Nu krijgen we het volgende, het hangt in een galerij (30% voor galerij) en die geeft het op aan de belasting....
Je moet alleen over je winst belasting betalen, maar dan nog... het komt er op neer dat als ik €800,- vraag ik er vrijwel niets meer aan over hou... (€216,- euro om precies te zijn)...
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

Mariska

Bericht door Mariska »

Heb je je materiaal er uit, en €0.17 per uur aan je noeste arbeid overgehouden. Burgers flippen bij McDonalds betaalt vermoedelijk beter, maar dan blijft er mss niet zo veel tijd over om te schilderen ... Galerij ertussen uit halen? Prijs verhogen? Hoewel je met het verhogen van de prijs nog steeds niet aan een redelijk minimum-loon komt zonder dat de mensen zich bij het zien van de prijs boos omdraaien en weer weglopen. Sneller schilderen?

't Is denk ik ook maar net wat je wilt. Wil je veel geld verdienen, of wil je gewoon doen wat je leuk vindt om te doen, en daar de kosten voor je materiaal uit kunnen halen.
Klik hier om te zien wat ik maak.

ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Maurien,
Het aantal uren dat je bezig bent met het vervaardigen van een schilderij zegt helemaal niets.
Als je echt wat wil verdienen moet je ander werk doen of het aantal uren terugbrengen tot een paar uur.
Dat laatste bereik je alleen door een grote teken- en schildervaardigheid.
Ik heb olieverfportretten gemaakt in een paar uur. Soms zat het tegen en moest alles er weer af en opnieuw beginnen.
ANTONI

voncrea

Bericht door voncrea »

Ik houd momenteel het schema aan welke ik hier op het forum heb gevonden en ik her en der ook terug vond op internet. Wel even wennen als je idd iemand bent die liever alles weg geeft dan geld ervoor vraagt. Maar ik merk wel dat ik serieuzer wordt genomen (moest wel leren om echt geld te durven vragen. Blijft iets moeilijk en spannends maar als je er toch echt iets mee wil doen.. moet je ook jezelf serieus nemen.. Toch?)
Creativity takes courage
Volg Voncrea ook op Facebook en instagram en

Soon

Bericht door Soon »

Mee eens, ik heb vorige week mijn eerste serieuze opdracht afgerond en idd geld voor gevraagd. Eerst vond ik het heel ongemakkelijk maar uiteindelijk voelde het erg goed.
"Embrace the glorious mess that you are"

voncrea

Bericht door voncrea »

Precies wat je zegt Soon, je doet het nu niet alleen om de ander blij te maken, maar ze laten hun waardering ook zien door er voor te betalen. Ik merk het verschil wel tenminste. Heb ooit een tekening gemaakt en vervolgens deze aan de persoon laten zien waarvan ik wist dat ze dit mooi zou vinden. Ik zei, je mag het wel kopen als je dat wil.. Ik vroeg 25, ze zei: .. nou mag het ook 50 zijn? .. haha. Met haar heb ik het er over gehad dat ik echt te weinig vraag, en toen heb ik toch de stoute schoenen maar aangetrokken en het schema heel serieus gehanteerd. Vreselijk.. het bedrag te noemen, die baksteen op je maag, de zenuwen door je lijf pff. En dan krijg je als reactie: 'tja.. zo duur is dat nou eenmaal' ik weet dat je het kan heb er alle vertrouwen in. En uiteindelijk ook met resultaat. Ik geef wel de garantie dat wanneer ze het echt niks vinden ze de keus hebben het schilderij/tekening niet over te nemen en alleen een klein vast gesteld bedrag betalen voor de onkosten. Maar goed, ik denk dat de eerst volgende keren nog steeds niet leuk is om hierover te praten, maar uiteindelijk werkt het wel prettiger dat je het ook echt ergens voor doet, en je vervolgens weer nieuwe materialen kan kopen om weer wat nieuws te maken :)
Creativity takes courage

Soon

Bericht door Soon »

Ja idd! Ik maakte me er ook erg druk om, maar uiteindelijk koos ze voor een groter formaat wat duurder was. Toen dacht ik, als ze het te duur vond had ze wel het kleinere formaat gekozen. Gaf een stukje rust! We kunnen het wel ;) hahaha
"Embrace the glorious mess that you are"

Chrissie1979

Bericht door Chrissie1979 »

Ha Voncrea,

Heb je dat schema voor mij? Ik begin wat vragen te krijgen en doe het nu nog gratis omdat ik zelf eerst ook nog wat ervaring op wil doen en het eerst doe voor familie. Maar er zijn ook wat vragen van buiten de familie, of van die opmerkingen als: ik heb ook nog wel een foto voor je :-p. Wil zelf niet te hoog beginnen met vragen, maar weet ook van mezelf dat ik als ik straks een opdracht aanneem doorga tot het goed en gelijkend is en dat kost me minimaal 8 uur. Ben wel benieuwd of men ook in de rij staat met foto's als het wat gaat kosten :-), maar dat is dan gelijk een goede test :-D.

Chrissie1979

Bericht door Chrissie1979 »

Gelijk maar even de vraag om te schieten op mijn ervaring tot nu toe. dit is een schets van een uur, dus niet helemaal af, maar ben benieuwd of jullie de inschatting maken of ik voorzichtig eens aan opdrachten kan gaan beginnen.

Afbeelding

En dit is een portret wat af is, maar het was mijn eerste van vorig jaar november, dus misschien niet helemaal goed als referentiekader :-). Hij heeft trouwens in het echt ook een onderbeet, daar kwam ik pas achter door deze tekening van onze jongste :-).

Afbeelding

voncrea

Bericht door voncrea »

Ik zal het schema zo even voor je opzoeken, ok? Kom net terug van m'n werk
Creativity takes courage

Plaats reactie