Wat vraag ik voor mijn tekening/schilderij?

Ben je op zoek naar een schilderwerk, bepaalde materialen of wat anders, of heb je juist iets specifieks te koop (inclusief eigen werk - alleen voor "vaste" forumleden)? Plaats dan hier een bericht. Het aanbieden van cursussen/workshops kan onder het volgende subforum exposities/evenementen/cursussen geplaatst worden.
Ook de plaats voor inspiratie met het aangeboden referentiemateriaal

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Ricotje
Contacteer:

Re: Wat vraag ik voor mijn tekening/schilderij?

Bericht door Ricotje »

Maurien Bart schreef:Standaard moet je de prijs verhogen, niet verlagen!
Als je de klanten mee geeft dat te doen, dan kunnen zij het als belegging zien.
Ik snap dit niet helemaal???
fotografie & Pastelportretten van (huis)dieren: marico-graphy.weebly.com
Fotografe nodig? Ik doe shoots in Belgisch Limburg tot de grens van Nederland.

Maurien Bart
Contacteer:

Bericht door Maurien Bart »

Nou, stel je vraagt altijd 1,2x meer dan je vorige opdracht dan komt dat er alsvolgt uit te zien:
Je vraagd voor je 1e schilderij of tekening €5,-
2e €6
3e €7,2
enz... (dan doorrekenen)
20e € 160,-
enz... (doorekenen)
30e € 991,-
enz.. (doorrekenen)
50e € 37.980,00
Wat dus betekend dat je 1e werk eigenlijk nog meer waard is want dat was je 1e werk, dus unieker...
Wat dan dus aangeeft dat je als aandeelhouder winst maakt...
Zo werkt het helaas alleen voor de schilders met een manager of met een grote mond, of met heel veel geluk. Als je gewoon heel goed ben en nooit ontdekt wordt, dan.. blijf je met je eigenweken zitten.

Afijn, dit gaat dus echt alleen bij opdrachten... en.. als je bij je 3e opdracht al €100,- kan vragen, kan je natuurlijk bij de 4e gaan verhogen met 1,2x de laatst gevraagde waarde.

Tot zover de ideale theorie

Toch wil ik wel elke klant van mij garanderen dat mijn volgende werk duurder wordt dan mijn laatst gevraagde vraagprijs maar er is ook nog een factor oppervlakte cm2, gebruikte materialen en een factor moeilijkheid. Dan zijn er ook nog vrienden en bijbehorende belabberde prijzen. En vervolgens hebben we de catogorie niet in opdracht geschilderde werken.

Persoonlijk heb ik het er ook moeilijk mee, want ik krijg steeds veel meer dan dat ik heb gevraagd, en dan wordt het minder interessand om iets door mij te laten schilderen ben ik bang.

Even een fictief voorbeeld;
Mijn werk is in mijn ogen €200,- waard i.v.m. tijd, kwalitijd, materiaal en oppervlakte.
Er wordt meer dan €400,- voor gegeven.
Als ik nu dus voor een volgend schilderij met de zelfde oppervlakte enz meer dan €500,- vraag dan denk ik dat er veel zullen zeggen, nou ik kan met mijn geld overal naartoe.
Zeker omdat ik het zelf eigenlijk nog maar €240,- waard vind is ik het extra moeilijk.

Niet in opdracht geschilderde werken vraag ik vaak veel meer voor, omdat ik die zelf mooi vind, en zoals iedereen al aan kan voelen, €1250,- voor een schilderij (wat ik zelf in mijn kamer heb hangen omdat ik het zo mooi vind) wil niemand er voor betalen. Zolang er ruimte voor opslag is, en je de doeken zelf niet eerder weg wil doen... dan kan je dat er voor vragen lijkt me.
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

Jonne

Bericht door Jonne »

Het blijft moeilijk, zelf inschatten wat je werk waard is. Vooral ook voor anderen om die waarde in je werk te kunnen zien.
Maurien, als je een werk zelf wilt houden, waarom dan een bedrag waarvan je op voorhand al weet dat het te hoog is vragen, in plaats van duidelijk maken dat het niet te koop is?
Laatst gewijzigd door Jonne op do dec 18, 2014 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Naja naja

Bericht door Naja naja »

Jonne schreef: Maurien, als je een werk zelf wilt houden, waarom dan een bedrag waarvan je op voorhand al weet dat het te hoog is vragen, in plaats van duidelijk maken dat het niet te koop is?
Ik vraag me dat ook af. En sowieso, die hele theorie... :???:

Maurien Bart
Contacteer:

O.a. mijn profielfoto is een schilderij van 56 uur werk en ik vind het nog steeds mooi, als dat voor €1250,- verkocht kan worden dan wil ik het wel weg doen hoor :D

@Naja naja
Die theorie ... dat is niet alleen theorie, dat is praktijk, helaas.
Een kwast verliest wel zijn haar maar niet zijn streken. Maurien Bart wenst onderbouwde kritiek.

Laikipia
Contacteer:

Bericht door Laikipia »

1,2 * vorige bedrag loopt te hard op en dat kun je niet verkopen naar je klanten. Kijk ook even realistisch naar waar je staat in je ontwikkeling en dan kun je de formule er op los laten zoals eerder door Sasja Bork heeft omschreven. Zij is galeriehoudster, dus heeft er een beetje kijk op zeg maar.

Niet te koop trekt meer kopers dan een hoog bedrag omdat je het niet wil verkopen. Zo heb ik met een werk meegedaan met een expositie en daar heb ik dat werk nog wel 2 keer kunnen verkopen.
Benieuwd naar mijn geklieder? Ga naar http://pastellum.nl/ of http://www.lisa.exto.nl
En hier is mijn facebook pagina: https://www.facebook.com/Pastellum

Maurien Bart
Contacteer:

@Artificial_green
Je kan je studie er voor betalen??
Whowie, dan verdien je er goed aan!

@AtelierBrigitte
Durf mensen aan te spreken en over je hobby te beginnen, heb altijd visitekaartjes bij en 1 of meer voorbeeld foto's (met een mobiel is dat een makkie).
Verder zijn er ook wel studenten die gewoon een dure nieuwbouw wijk binnen wandelen met hun werk en dan gewoon aan de deur proberen te verkopen... en ja dat werkt ook.
Als je echt perse wat wil verkopen, kan je ook reclame gaan maken, maar dan kan de reclame duurder worden dan dat het wat opleverd.

Ik ben nu al 10 jaar aan het schilderen en verkoop nogsteeds amper wat, in het totaal voor hooguit €4000,- verkocht, ik weet het niet meer precies. Dus.. rijk wordt ik er nog lang niet van :D
Het is hobby, dus waar maak ik me druk om :D

Laikipia
Contacteer:

Bericht door Laikipia »

Volgens mij reageer je nu op berichten van mensen die wat schreven in 2006....
Benieuwd naar mijn geklieder? Ga naar http://pastellum.nl/ of http://www.lisa.exto.nl

Maurien Bart
Contacteer:

Ha, ja zeg, wat dom :D

Niet te koop trekt meer kopers...
Nooit zo bekeken.

Rebecca
Contacteer:

Bericht door Rebecca »

Het is ook allemaal zo relatief. Is het hobby of je beroep, dan moet je er al heel anders mee omgaan. Vervolgens verschillende materialen, kwaliteit van de materialen en kwaliteit van het werk.

Ik heb ook eigen werk aan de muur hangen wat voor de juiste prijs wel weg mag. Ik heb er ook een hangen waar geen juiste prijs voor is, in ieder geval geen reeële :mrgreen:

Ook is het imo soms lastig om mensen te laten begrijpen dat het geen twee uur werk is maar twintig. Voor twee uur werk vind ik dertig euro best reëel, voor twintig wat minder.

nienke15
Contacteer:

Bericht door nienke15 »

Prijzen bedenken vind ik ook altijd lastig, inderdaad omdat prijzen al gauw hoog lijken (en dan zijn mijn prijzen in vergelijking met anderen nog aan de lage kant), zeker nu ik ze net een paar maanden geleden omhoog heb gedaan. De meeste mensen die zelf niet tekenen denken dat een tekening, zoals Rebecca al zegt, 2 uurtjes werk is, maar 5-15 uur komt er meer bij in de buurt.

Mijn prijzen zijn nu:
A4 formaat – 25 euro*
A3 formaat – 35 euro*
50×70 cm – 60 euro*

* exclusief verzendkosten

En mijn oude prijzen waren voor A4 22 euro (inclusief verzendkosten), voor A3 32 euro (inclusief verzendkosten) en voor 50x70 cm 50 euro (inclusief verzendkosten).

Alles is dus ongeveer 10 euro omhoog. En dat merk ik ook zeker in het aantal opdrachten dat ik krijg (Ik kreeg ongeveer 1 of 2 per maand en nu is dat 1 per twee maanden ongeveer), maar dat was juist mijn bedoeling ermee (druk met school + ik wou wat grote tekeningen maken om op mijn kamer als posters op te plakken :D ).

nijntjemimi
Contacteer:

Bericht door nijntjemimi »

Hoi, na lang twijfelen omdat ik dacht dat ik er niet klaar voor was. Wil ik nu graag gaan tekenen in opdracht. Ik heb alleen geen idee wat ik moet vragen. Ik zal hieronder twee voorbeeld portretten plaatsen, een in pastel en een in potlood. Zouden jullie mij willen helpen met een goede prijs? Ik teken over het algemeen op A3 papier en ben zo'n 7 à 10 uur bezig maar dat licht ook aan het onderwerp.

Afbeelding

Dit is mijn eerste portret in pastel dus heb geen ander vandaar het meisje met de parel (schoolopdracht)

Afbeelding

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Laikipia
Contacteer:

Bericht door Laikipia »

nijntjemimi
Contacteer:

Bericht door nijntjemimi »

Bedankt voor de link! Maar dan kom ik wel op erg hoge bedragen uit...

Mariska

Bericht door Mariska »

Ik snap niet hoe bedragen erg hoog uit kunnen komen. Je kan varieren tussen een factor 1 en hoger. Als je 't te weinig vindt, dan ga je omhoog. Vind je 't te veel, dan ga je omlaag. Alleen, niet omlaag gaan als je eenmaal een prijs gezet hebt.

Het hoeft ook niet altijd een heel getal te zijn. Je kan jezelf ook een factor 1,5 geven. Of 2,5. Of 2,85. 't Is alleen een tooltje voor jezelf. Je kan 't ook heel eenvoudig in een spreadsheetje zetten.

Afbeelding

Reken bijv. 35 euro voor een A3. Niet ingelijst. Dat zou, uitgaande van een materiaal/urenfactor 0.5 voor een grafiettekening, neer komen op een kunstenaarsfactor van 0,976 (€34,99). Voor 't gemak zou ik dan zeggen, een factor 1 (€35,85), afgerond naar beneden. Lever je met een mooie lijst eromheen, kan je de materiaal/urenfactor wat verhogen. Zo moet je er denk ik een beetje mee 'spelen'.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Plaats reactie