Wat vraag ik voor mijn tekening/schilderij?

Ben je op zoek naar een schilderwerk, bepaalde materialen of wat anders, of heb je juist iets specifieks te koop (inclusief eigen werk - alleen voor "vaste" forumleden)? Plaats dan hier een bericht. Het aanbieden van cursussen/workshops kan onder het volgende subforum exposities/evenementen/cursussen geplaatst worden.
Ook de plaats voor inspiratie met het aangeboden referentiemateriaal

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bericht door AtelierBrigitte »

leonardo da vinci schreef:Om een idee te vomen van prijs is het mischien een idee een vergelijking te stellen met andere van hetzelfde genre op http://www.artolive.nl

succes.

Bedankt voor het plaatsen van de link. Hele interessante site, ik zal binnenkort wat uitgebreider de site doorlezen (en ook kijken wat voor mij de mogelijkheden zijn ;) ).

Ook ik zit met het "probleem" hoe je een prijs bepaalt voor een tekening/schilderij. Ik moet wel zeggen, dat ik de prijzen flink hoog vind op deze site, maar misschien is dit omdat de mensen die hier aangemeld zijn "echte" kunstenaars zijn. Maar goed, wat is de gradatie van een hobby-ist naar echte kunstenaar?

Ikzelf beschouw mezelf vooral een hobby-ist en op dit moment hou ik mijn prijzen laag (wel erg laag vergeleken met de prijzen op de site). Het is namelijk ook zo; hoe hoger de prijs, hoe meer van je verwacht wordt.

Omdat ik het tekenen/schilderen tussen de bedrijven door doe, heb ik als stelregel dat ikzelf bepaal wanneer een werk klaar is en werk dus niet met een deadline. Omdat ik zelf deze voorwaarde stel, kan ik ook geen hele hoge prijzen vragen vind ik. Verder is met het bepalen van de prijs van belang of je het werk al dan niet ingelijst aanlevert (de meesten lever ik zonder lijst af en dat merk je ook in de prijs).

Leonardo, heb jij zelf werken te koop/leen staan via deze site?

B'elanna
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

leonardo da vinci

Bericht door leonardo da vinci »

Ik zal even vertellen hoe ik op deze site kom. Het werd mij als link doorgegeven van een forummer op een andere forum.nl. Maar ik ben wel schilder, tekenaar.

Ik heb op die site artolive niks "te koop" staan. Wel staat er een afbeelding van een schilderij op aangemeld. En ieder kan zich op die site aanmelden. Dat kun je bv gebruiken als commerciell medium waneer men een voorbeeld aanvraagt. Het is overigens dan ook te vinden op Google bij het opzoeken van je naam.

En de prijs is echter afhankelijk van genre of stijl.
Ben je dus bv contemporain dan verhoud je aan wat tegenwoordig museal in geinvesteerd word. En daar zijn commisies voor beschikbaar als bedrijven zoals de ABN wat collecties beheren.

Verder als kunstenaar is het belanglrijk een portfolio te hebben, van bv ten minste 15 werken, waar enige progress van het werk zelf in zit. En in die 15 zijn sommige gewoon duurder dan andere. Soms maak je iets goeds, soms is het gewoon maar iets waar je wat van maakt.

Maar stel als basis altijd een rond bedrag voor. Nooit zomaar weg geven (tenzij het met liefde te maken heeft, maar dan noch). bv 100 euro. stel ik maak een schilderij heel snel als een schets van 15 x 30 cm. dat is dan een studie. Met een schilderij dan van 150 x 300, zit veel meer werk in, en is dus 100 x de prijs van het doekje van 15 x 30. Het aantaal keer dat 15 x 30 (450 cm2) in 150 x 300 (45000 cm2) = 100. 100 x 100 = 10,000 wat dus dan het minimale bedrag voor dat werk zou zijn.

Het is goed een aantal werken uit te plannen, en bv eerst "geinspireerd" te raken en kleine werkjes te maken. Van die kleine werkjes maak je grotere, meer voltooide werken.

Matje
Contacteer:

Bericht door Matje »

Hoi Leonardo,
Bedankt voor de tips!!
Ik ben nog maar een beginneling, ik vind het best moeilijk om hoge bedragen te vragen, maar ik bedenk me ook tegelijkertijd dat het marktbederf is als je hele lage prijzen vraagt. Aan mensen die heel dicht bij mij staan geef ik een portret cadeau, maar aan andere zal ik geld vragen. Ik schilder naast mijn studie en mijn kindje op bed ligt zeg maar. Dus erg snel gaat het bij mij ook niet.

oneilltje79
Contacteer:

Bericht door oneilltje79 »

Ik ben hier via het paardenforum `bokt`terecht gekomen. Daar hebben ze een interessant topic `hoeveel is mijn tekening waard`lopen.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=68&t=498239&hilit=
Alleen jammer dat de gemiddelde leeftijd op dat forum erg laag ligt, wat veel invloed heeft op deze discussie. Misschien is het interessant om hier een vergelijkbaar topic te openen?
Zoals je al op de link kan zien was er op bokt in ieder geval veel vraag naar en is deze discussie al zo`n 26 pagina`s lang.[/url]
http://www.paardenschilderingen.nl
http://bitcoveractie.nl/inzendingen/dap-gauda/ >>Zouden jullie willen stemmen?

catherine
Contacteer:

Bericht door catherine »

Al met al is de prijs bepalen voor iedereen moeilijk. Ik zie soms collega`s waar ik me werkelijk van verslik maar misschien ben ik ook wel af en toe een collega waar andere mensen zich van verslikken!
Art Olive is overigens geen vergelijking omdat zij ( zo uit mijn hoofd) iets van 25 tot 30 % van het bedrag dat je op hun site vraagt opstrijken. Verkoop je dan een portret voor 300 euro dan houdt je er zelf 200 van over.

AtelierBrigitte
Contacteer:

Bij deze het onderwerp afgesplitst naar een nieuw topic zodat hier de discussie verder kan gaan over : hoe bepaal ik een prijs voor mijn werk?

oneilltje79
Contacteer:

Ok, op die site van artolive zie ik veel schilders die met hetzelfde soort werk als ik bezig zijn. Maar toch blijft het moeilijk om de waarde van je eigen werk te schatten. Ik schilder meestal op zo`n 50 x 50. Wat zouden jullie voor soort bedrag voor de schilderijen op mijn site vragen?

Lontje
Contacteer:

Bericht door Lontje »

Helemaal goed dit! Nu eens wat serieuzere taxatie als ik het goed begrijp? Is het de bedoeling dat er onderling getaxeerd wordt net als op het Bokt forum?
Blijf het een moeilijk onderwerp vinden van hoeveel moet je nu vragen. Thuis ook regelmatig een discussie over wat nu een goede prijs is...
* even niets, behalve dit dan :) *

oneilltje79
Contacteer:

dat lijkt me wel het beste. ik weet niet of dat de bedoeling is?

Rita
Contacteer:

Bericht door Rita »

Ik ben van plan om me aan te melden bij de plaatselijke kunstmarkt. Zal ook mijn hoofd moeten buigen over prijzen. Ik ben al schilderend gewoon een verkenningstocht begonnen, en gaandeweg merken waar ik toe instaat ben. En mezelf uit te dagen, mijn grenzen te verleggen. Ik houd gewoon van het weergeven van wat mij raakt, en het me over gegeven aan het plezier van schilderen. Niet te veel denken, gewoon doen en voelen en bezig 'zijn'.
Ik ben getrouwd geweest met een kunstenaar en ik weet wat hij altijd vroeg. Ik weet ook de dubbeheid van het zakeijke dat nodig is als je het professioneel wilt doen.
Nu ga ik voor het eerst zelf ergens staan. Ik vind het gewoon leuk om dat te doen, de sfeer van de kunstmarkt, samen tussen mooie en persoonlijke dingen van allemaal verschilende persoonlijkheden. Maar om te laten zien waar ik van geniet dat vind ik spannend. Ik ben nog maar "net" begonnen met schilderen (najaar 2003), naar mijn beleving. En heb geen idee waar ik volgend jaar mee bezig ben.
Op de markt staan en om prijzen te vragen is dan nieuw, een heel ander aspect. Een hele klus. Zou wel makkeijk zijn als een ander de prijs kon schatten.
Laat ik er als eerste mijn onkosten uit halen en dan wat extra's er op. Leuk idee as iemand wil hebben wat ik maak en ik kan straks echt niet alles in mijn huis bewaren. Ik herinner me goed de enorme voorrad schiderijen van mijn ex. Het huis dat er mee vol hing. mmmmm gewoon lekker dat het nu de mijne zijn.
Dus ik begin maar met een schatting van mijn onkosten te maken.
Niet makkelijk hoor, vind ik.
Ik weet wel wat mijn ex vroeg voor een schilderij.
Ik heb ook de prijzen gezien op "olive hoe heet het". Tja en dan denk ik.... mijn prijs hoef ik dan niet bang over te doen. Nu ja als het te duur is wordt het gewoon niet verkocht en as het wel verkocht wordt dan heeft iemand het er voor over.

Maar wat de prijs dan is..... ??
Schilderen een heerlijke manier om alles te vergeten. En even lekker, te genieten van kleuren en vormen en de uitdaging het idee op doek te brengen. Maar voor al het uitdrukking geven aan m'n bewogenheid.

Dragonda
Contacteer:

Bericht door Dragonda »

Altijd moeilijk; dit onderwerp. Dus zeker interessant dat er een topic voor geopend is!

Want als je een te lage prijs vraagt voor je werk, word je misschien niet serieus genomen. Vraag je een te hoge prijs, dan wil men je werk niet kopen.

Ik heb wel eens gehoord, en nooit meer vergeten: De prijs die je vraagt voor een kunstwerk geeft aan hoeveel het voor jou waard is. Dit lijkt me een heel mooie om altijd in je achterhoofd te houden.

Ik heb wel eens een verhaal gehoord van iemand, die voor zijn werk een belachelijk hoge prijs vroeg (denk aan iets van 10.000 dollar). Er kwamen mensen naar kijken, en die dachten: "Als het werk zo'n hoge prijs heeft dan is het vast heel veel waard..." En ze kochten het. In werkelijkheid zou het werk onder normale omstandigheden verkocht zijn voor zo'n 150 dollar. Ik weet niet of het waar is, maar kon de humor wel waarderen!

En nog iets dat ik op mijn eigen oriëntatie tocht heb opgepikt is: vraag in principe altijd een te hoog bedrag. Het ergste dat er kan gebeuren, is dat je een beetje van de prijs af moet halen.

Ondanks deze wijze lessen, vind ik het toch nog steeds moeilijk om een prijskaartje te bepalen voor mijn tekeningen. Het brengt veel onzekerheid met zich mee! Ik heb nog steeds het gevoel dat ik veel te goedkoop werk. Maar ik heb ook het gevoel, dat wanneer ik het duurder maak, ik minder klanten zal hebben.

In +/- 7 jaar ervaring met betaalde opdrachten, ben ik gegaan van een gemiddelde 12 Euro voor een A4 portret, naar 50 Euro voor een A4 portret.

Karel

Bericht door Karel »

dankje voor de tips :P tjah je hebt niet veel materiaal kosten maar de prijs hangt ook af oe lang je er aandoet(ik bedoel of dat je er dan wel wat bij verdiend of niet)

Dragonda
Contacteer:

Bericht door Dragonda »

Ja de materiaalkosten zijn bij mijn tekeningen te verwaarlozen... Vel papier. Met een grafietpotlood of houtskool kan je heel veel tekeningen al doen.

De dingen die dan mee gaan tellen zijn toch wel de uren en mijn vaardigheid.

Artificial_green

Bericht door Artificial_green »

Ik overleg altijd met de bazin van de galerie waarbij ik werk. Zij kent de markt beter dan ik, en ik zou anders niet meer vragen dan 40 euro voor een tekening :P maar dan kan ik mijn studie ook niet meer betalen... ben nu een arme student dus :P
Laatst gewijzigd door Artificial_green op ma jan 01, 2007 11:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

AtelierBrigitte
Contacteer:

Ik heb ondertussen mijn prijzen staan op € 19,50 voor een A4 pastel in kleur(begonnen met een prijs van € 7,50) en een A3 voor € 22,50.

Nu alleen nog: hoe kom je aan opdrachten (op het moment is het wat rustig bij mij terwijl ik een ruime tijd een wachtlijst heb gehad)

Plaats reactie