Aquarel

Hier kun je je eigen aquarels en/of gewassen tekeningen plaatsen.

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Jis

Aquarel

Bericht door Jis »

In Januari dit jaar heb ik spullen gekocht om te gaan aquarellen, en ben aangenaam verrast door dit medium. Met olieverf werk ik heel realistisch en ben dan lang bezig met 1 doek. Met zoveel ideeën in mij hoofd, en dat geeft soms best wat frustratie dat ik, met uitzonderingen, niet sneller kan hier mee. Nu met aquarel lukt het me om meer los te laten en sneller te werken.

Nu nog beter er mee om leren gaan, en lekker oefenen.

Afbeelding

Afbeelding
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

Maria_Anne
Contacteer:

Re: Aquarel

Bericht door Maria_Anne »

Wat grappig dat je juist met aquarel snel kunt werken. Zeker mensen die veel nat-in-nat werken maken juist meerdere aquarels tegelijk om zinnige droogtijd te hebben (wat geloof ik ook gebeurt bij olieverfschilderijen). Maar eens dat het niet zo langzaam droogt als olie.
Leuk dat je ook aan het experimenteren bent gegaan met zout! Heb ik 1 x gedaan en vond het echt smaken naar meer!
Een van de aanwijzingen dat je van een ander medium komt is dat je het zwart zo verzadigd hebt aangebracht. Je donkere schaduwen en vlakken zijn een beetje doodgeschilderd. Daarentegen vind ik de kop van de roze kaketoe erg overtuigend in lichtinval en kleurgebruik, en de kleurovergang in de snavel van de toekan vind ik erg mooi! Lekker het medium ook z'n werk laten doen, niet teveel pielen.
Heel veel plezier in het ontdekken van dit medium, daar ga jij mooie kunstwerken in maken, dat weet ik zeker!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Jis

Bericht door Jis »

Dank je wel voor je reactie. Ik heb deze 2 in een paar uur tijd gemaakt, korte droogtijden niet meegerekend. nu bezig met een kat, wat groter, en weet nu dat er ook meer tijd in kan komen te zitten. :oops: Zwarte kat en te veel hooi op mijn vork. Ik maak hem wel af maar denk dat ik hem daarna misschien nog een keer over ga doen. Achtergrond wel heel tevreden over, ook weer met zout.
Hier vind ik vooral de schaduw bij het hoofd van de papagaai niet mooi geworden.

Heb inderdaad met olieverf veel doeken staan waar ik mee bezig ben.
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

Maria_Anne
Contacteer:

Ben benieuwd nar de kat!
Ja die donkere schaduw is wat te rauw, zeker in vergelijking met het fijne koppie. Maar oefening baart zeker kunst, je hebt het wel in de vingers dus dat komt goed!

Jis

Bericht door Jis »

De zwarte kat heb ik weg gegooid, dat was echt niks, nu bezig met een andere kat en wel weer meer realistisch en daar gaat inderdaad veel meer tijd in zitten.

Afbeelding
www.jiskahofland.exto.nl

Maria_Anne
Contacteer:

Zwart is lastig (ik ben er ook nooit over uit of puur aquarel dan wel het geschikte medium is). Met aquarel krijg je gewoon geen grote, overtuigende donkere vlakken. Wil je dat wel, zul je andere materialen moeten gebruiken zoals Oost-Indische inkt of ecoline. Wit is ook erg lastig, zoals je misschien al hebt gemerkt. Je hebt wat trucjes (zoals maskeervloeistof) maar je zult het uit moeten sparen, en dat betekent heel erg goed plannen in je schilderij. Corrigeren zit er soms niet meer in. Ik vind het erg leuk om je zoektocht hier te volgen! Echt een uitdaging om vanaf olieverf dit avontuur in te springen.

Philomeen

Bericht door Philomeen »

Leuk topic om te volgen!
Dat zout in de achtergrond geeft een mooie textuur.
Ik ga je volgen en kijken welke interessante tips er voorbij komen.

Mag ik vragen welk aquarelpapier jij gebruikt?
M.b.t. Hot pressed en cold pressed papier, zijn er daar duidelijke verschillen merkbaar? (Vraag aan iedereen in het topic).

Coen

Bericht door Coen »

Mooie werken, Jis! Stuk voor stuk ben je er in geslaagd om een goed evenwicht te vinden tussen voor- en achtergrond en dat lijkt me met dit materiaal moeilijker dan met 'gemiddeld' materiaal. De onderwerpen staan er goed op. Een onderliggende schets in potlood gemaakt?
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!

Jis

Bericht door Jis »

Dank jullie wel voor de reacties.

Maskeervloeistof heb ik, wit ook lastig :yes:

@Philomeen, Ik gebruik nu hot pressed. 100% cotton van Arches. Heb geen vergelijkingsmateriaal.

Ja ik maak simpele schetsen met potlood vooraf Coen, altijd uit de losse hand.
www.jiskahofland.exto.nl

Jose Lok

Bericht door Jose Lok »

De vogels vind ik echt prachtig geworden , en van de kat vind ik de ogen al erg geslaagd.

Jis

Bericht door Jis »

Dankjewel Jose!
www.jiskahofland.exto.nl

lalalala
Contacteer:

Bericht door lalalala »

Mooie werken Jis!
Neem eens een kijkje op mijn site!
Site: http://www.paulienwassink.nl

Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Lijkt me erg moeilijk aquarel. Ik vind ze knap gemaakt. Zout gebruikt, hoe doe je dat?.Verf je dan eerst en strooi je het er dan op en schut het eraf als het droog is? Ik ga je aquarel gebeuren volgen.

Jis

Bericht door Jis »

Dankjewel lalalala!

Vind het ook erg moeilijk Pluis. Dank je!

Heb er nog niet echt veel controle over zeg maar. :lol:
Ik maak eerst papier nat dan verf, verdunt ook, en dan zout en er af halen als het droog is. Zout blijft soms ook plakken maar dat komt misschien omdat ik vrij grof zout gebruik, moet ik dan echt voorzichtig af krabben. Ga nog eens een ander soort zout proberen ook.
Ben er nog niet mee verder gegaan maar dat gaat wel gebeuren nog. Kat vind ik heel lastig om weer op te pakken.
Wil een beterschap kaartje maken volgende week om op te sturen, daar maar eens mee beginnen.
www.jiskahofland.exto.nl

Plaats reactie