Ik heb mijn bestelling binnen en dacht dat die wel compleet was maar ik heb gisteren naar demonstratie-dvd's gekeken hoe te beginnen en zie nu dat ik nog e.e.a. mis

Zo wordt er in de DVD geadviseerd je schets op te zetten met een F-potlood met een niet al te scherpe punt. Ik heb mijn schets met een pastelpotlood opgezet (had niets anders in huis) en als ik met een natte kwast over het hele vel zou gaan, dan gaat dat vlekken en blijft er niets van mijn schets over, schat ik zo in? Helaas is het zondag en kan ik geen ander potlood dan een gewone huis-tuin-en-keuken-potlood gaan gebruiken vandaag. Gaat het daarmee ook lukken? Daarbij gaf de dame van de DVD aan dat je nadat je klaar bent en alles is droog, je gewoon de schets (het potlood) voorzichtig weg kunt gummen

Ook werd in de DVD een gatorboard aanbevolen om je papier op te spannen. Nu heb ik hier al via de zoekmachine al enige berichten gelezen over het opspannen van papier, maar mijn 2 aquarelblocks (verschillende maten papier) zijn beide helaas niet aan 3 kanten gelijmd dus ik moet toch gaan opspannen want bij de manier die ik ga uitproberen wordt veelvuldig het vel met water bevochtigd (heel veel wassingen). Het woord Gatorboard kennen ze hier niet (iig niet bij de gamma en praxis) en ook waterdicht/vast foamboard kent men niet. Het advies daarbij was dat het minimaal 2 cm dik moet zijn. Dus ik ben gaan googlen en ik denk dat 'PVC schuimplaat' is hoe ze het hier in NL noemen? heeft iemand ervaring met het kopen van zo'n board? Via een topic van Nancy (meen ik) zag ik ook zo'n kant-en-klare opspanner met rubbers maar dan zit je weer vast aan 1 afmeting, vandaar dat ik liever 1 board heb in een grotere maat waardoor ik vrij ben van de grootte van papier.
Andere tips over de ondergrond voor het papier op te spannen zijn erg welkom. Zolang het maar niet breekt, buigt en veel water kan hebben ;-)