ja weer een vraagje over pastel

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Ingrid58

ja weer een vraagje over pastel

Bericht door Ingrid58 » za mar 14, 2009 9:27 pm

Beste mensen,
Het tekenen met grafiet lukt me niet :cry: De w.ip. tekening van gorilla Dahilla lukt niet.... Ik bereik niet het ressultaat wat ik zou willen, ondanks dat ik weet dat ik nog maar een beginner ben en niet te veel van mezelf mag verwachten...Maar ik word er een beetje depri van en dat is niet goed met een hobby...
Ik zie hier op het forum tekeningen die met pastelkrijt/potloden zijn gemaakt die eruit zien zoals ik zou willen dat mijn tekeningen eruit zouden zien. (als ik wat meer ervaren ben in tekenen in het algemeen :D )

Mijn conclusie: mijn keuze in grafiet is niet juist geweest, maar lag voordehand toen ik begon met tekenen.
Dus ik ben zo hier en daar een beetje aan het rondneuzen over pastelkrijt/potloden. Nu zie ik bijvoorbeeld op de website van Schleiper dat er harde en zachte pastelkrijt is en droge en oliepastels, maar ook waspstels.... :shock: Ik ben nu een beetje in de bonen en weet niet wat ik nou zou moeten kopen om mee te beginnen....
Het resultaat dat ik in de toekomst zou willen is bijvoorbeeld als de recente katten tekening van Mo.
Het lijkt me zo fijn om met pastel te gaan werken en weet dat er hier aardig A-merken worden gebruikt! Omdat ik natuurlijk geen idee heb of het werken met pastel wel wat voor mij is, wil ik graag beginnen met een merk dat tussen die A-merken en de wat mindere merken ligt....

Wie o wie wil mij hiermee helpen?

Dank jullie wel
http://www.@(-staartje)heul.nl

Mariska

Bericht door Mariska » zo mar 15, 2009 12:28 am

Hoi Ingrid,

Ik zou graag willen beginnen met het oneens te zijn met je opmerking over je tekening van de gorilla Dahilla. Je ging juist heel erg goed... Jammer dat je dit zelf niet zo ziet :( Dat het resultaat niet is wat je zou willen, is volgens mij omdat je de lat voor jezelf op dit moment misschien een beetje te hoog hebt liggen. Met oefening zal e.e.a. je steeds makkelijker af gaan, maar zoiets kost tijd. Als je voor het eerst tijdens een autorijles mag koppelen, schakelen, remmen én gas geven en daarnaast ook nog op het verkeer moet letten, mag je ook niet verwachten dat alles in één keer goed gaat. Door met een ander medium te beginnen, wil niet zeggen dat je met dat andere medium wél meteen de resultaten boekt die je voor ogen hebt.

Maar ... terug naar je vraag ;) Om te beginnen zou ik een scheiding willen maken tussen pastelkrijt en oliepastel. Die twee moet je niet met elkaar verwarren. Pastelkrijt en -potlood zijn in het algemeen droog. Oliepastel is in het algemeen, zoals de naam al aanduidt, op oliebasis en voelt vettig aan. In oliepastel-land ken ik de weg niet goed ;) Misschien dat een ander forumlid je daar beter kan helpen. Of, als Engels geen bezwaar is, zou je ook het oliepastelforum van Wetcanvas eens kunnen uitspitten. Waspastels, mag ik aannemen, zijn op basis van was, en voelen ook vettig aan. Met waspastels heb ik geen ervaring.
Zowel pastelkrijt als pastelpotlood is verkrijgbaar is verschillende kwaliteiten. Eenvoudig gesteld bevat studiekwaliteit meestal minder pigment en meer bindmiddel. Deze zullen daardoor wat droger/stoffiger/harder en minder lichtecht zijn dan de duurdere kwaliteiten, die meer pigment bevatten. Op mijn website vind je een merkenlijst voor pastelkrijt en een merkenlijst voor pastelpotloden in volgorde van zacht naar hard. Deze lijsten dekken de lading studiekwaliteit niet en kunnen vast nog wel worden aangepast/aangevuld, maar het geeft je wellicht een klein beetje een idee van wat er zoal te koop is op dat gebied. Harde pastels en pastelpotlood wordt in het algemeen gebruikt om scherpe/dunne lijntjes te maken. Zachte pastels worden in het algemeen gebruikt voor zachte overgangen en in bovenste lagen. Ik zeg met opzet 'in het algemeen', omdat er eigenlijk geen regels zijn en iedere pastellist zo zijn eigen voorkeuren heeft. Mijn voorstel zou zijn; koop niet zonder in een winkel of bij een vriend(in) of cursus te hebben geprobeerd. Ga niet voor alleen 'lekker goedkoop' of wat een ander een prettig merk vindt. Eenieder oefent op zijn/haar eigen manier druk uit op een potlood/krijt, en ieder heeft zo zijn/haar eigen foefjes/trucjes. Het beste is om gewoon uit te proberen welke voor jou lekker "voelt". Succes in je zoektocht! Altijd leuk om op tekengebied nieuwe dingen uit te proberen :D

Overigens ben ik van mening dat je jezelf zeker tot de gevorderden mag rekenen :D

Mariska
Klik hier om te zien wat ik maak.

villeneuf
Contacteer:

Bericht door villeneuf » zo mar 15, 2009 2:07 am

Even een vraagje aan Mariska. Ik heb een paar pastelkrijtjes (vierkant) gekocht van het merk: van Eyck. Er staat op dat deze zacht zijn maar ik vind ze vrij hard en ze geven niet goed de kleuren af. Zijn dit nou harde of zachte krijtjes en kan ik beter nog zachte van een ander merk kopen?

Mariska

Bericht door Mariska » zo mar 15, 2009 3:51 am

De pastelvierkantjes zijn in het algemeen wat harder dan de pastelrondjes (bij gebrek aan een beter woord). Denk aan Conté Sticks, Faber Castell Polychromos of Cretacolors. Allemaal pastelvierkantjes en allemaal harder dan pastelrondjes. Het maffe is dat ze allen onder de noemer 'zachte pastels' of 'soft pastels' vallen. Ik ken het merk Van Eyk niet, maar aan de hand van jouw beschrijving zijn deze pastels denk ik wel zonder meer onder te brengen in de lijst 'harde' zachte pastels. Verschillende hardheden werken lekker op verschillende ondergronden. Misschien geven deze vierkantjes hun kleur beter af op een wat grovere (schuurpapierachtige) ondergrond. Je zou ze eens kunnen proberen op een stukje Art Spectrum Colourfix. Of op een stukje ordinair schuurpapier om te kijken of de krijtjes hierop meer kleur afgeven, en aan de hand hiervan overwegen of je ze misschien moet gaan gebruiken i.c.m. een andere ondergrond. Of misschien valt het op schuurpapier ook tegen. Dan is het misschien tijd voor een pastel met meer (kwalitatief goede) pigment...
Afhankelijk van het soort werk dat je maakt, is het m.i. altijd handig om een aantal hardheden aan soft pastels op voorraad te hebben, en misschien zelfs een paar pastelpotloden. Ik maak graag dierportretten en vind deze heel goed uitkomen op velours papier (hoge aaibaarheidsfactor). Er zijn weinig merken die op velours papier pakken zonder zwaar gebruik van fixatief (waar ik niet zo'n grote fan van ben (o.a. omdat ik het vind stinken)). De pastelvierkantjes, die sowieso al harder zijn, pakken hier het best op. Ik heb dan ook altijd velours papier op voorraad, en heb lang geleden een doos FB Polychromos aangeschaft. Als ik een vel velours pak, weet ik al precies welke pastels ik daarop ga gebruiken ;) Prima combinatie voor mij. Dit om maar een voorbeeld te noemen. Beperk je nooit tot 1 soort pastel of 1 soort ondergrond. Experimenteer!

Laat me weten hoe de Van Eyk's reageren op andere ondergronden. Ben ik wel nieuwsgierig naar.

Mariska
Klik hier om te zien wat ik maak.

Ruud
Contacteer:

Bericht door Ruud » zo mar 15, 2009 1:52 pm

Ingrid. Ik zou beginnen met soft-pastels van Rembrandt. Die werken veruit het gemakkelijkste, want ze zijn niet te hard en niet te zacht.
Als je echt op weg geholpen wil worden, dan moet je misschien toch eens overwegen mijn on-line cursus te gaan volgen. Ik bedoel dit niet commercieel, maar omdat ik al heel veel mensen ermee geholpen heb die nu met plezier schilderen in plaats van geworstel. Ook oliepastel, het meest onderschatte schildermateriaal komt in mijn cursus aan de orde.
Kijk eens op mijn website www.dierenportretten.nl

Ingrid58

Bericht door Ingrid58 » zo mar 15, 2009 7:06 pm

Mariska:
Ik weet dat ik de lat niet te hoog mag leggen en dat probeer ik ook zeker niet te doen hoor! :D Ik weet dat je eindeloos moet oefenen om iets te bereiken, maar ik weet gewoon dat het resultaat dat ik ooit wil bereiken niet met grafietpotlood kan en wel met pastel, vandaar mijn drang naar ander materiaal :D
tof dat je me een gevorderde noemt :lol:
Ik weet van mezelf dat ik maar weinig weet van technieken met tekenen, omdat ik er nooit een boek over heb gelezen en ook geen curcus heb gevolgd... Ik doe gewoon maar wat :D
Ik ga zo even kijken op je site en hoop dat ik er een beetje uitkom.

Ruud:
Die soft pastels van Rembrandt hebben zeker mijn intresse maar wat voor pastelpotloden kunnen daar goed bij... Ik heb zo het idee dat niet elk willekeurig merk goed met elkaar samenwerkt.
Ik hoor wel eens de combinatie van contekrijt en dan met van gogh of rembrand en dan weer een ander merk potlood...
Het meest gebruikte papier hier op het forum is volgens mij wel Mi-teintes?
Die cursus van jou lijkt mij een heel goed iets, maar bevat een curcus het leren tekenen met potlood en spastel en oliepstel? Ik zou eigenlijk alleen het softpastel gedeelte willen doen...

In iedergeval alvast bedankt voor juliie reacties en ben benieuwd of er nog mensen zijn die nog suggesties hebben?

Ruud
Contacteer:

Bericht door Ruud » zo mar 15, 2009 7:18 pm

Ingrid. Waarom zou je het jezelf lastig maken om én pastelkrijt én pastelpotloden te gebruiken? Ik doe alles alleen met krijt. Hooguit snorharen met een pastelpotlood. Canson papie ris inderdaad het gemakkelijkste om mee te beginnen.

groetjes,

Ruud

Ingrid58

Bericht door Ingrid58 » zo mar 15, 2009 7:25 pm

Nou die pastelpotloden lijken erg handig voor vachten van dieren zoals ik al menig keer hier op het forum heb gelezen/gezien...
O ja hoeveel gram moet het papier zijn? of is dat standaard?

Ruud
Contacteer:

Bericht door Ruud » zo mar 15, 2009 7:36 pm

@Ingrid. Iedereen werkt weer anders, maar ik doe alles met pastelkrijt. Oordeel zelf en kijk op mijn website naar de voorbeelden. Canson Mi Teintes papier moet je hebben, dat is er maar in 1 gewicht.

Ingrid58

Bericht door Ingrid58 » zo mar 15, 2009 7:43 pm

Ik heb je website gezien... ik vind het geweldig en hoop zelf ook zulke dingen in de toekomst te maken.... Hoe zit het met je curcus kan je ook een bepaald gedeelte ervan volgen?

Ruud
Contacteer:

Bericht door Ruud » zo mar 15, 2009 8:01 pm

Ingrid. Helaas is dat niet mogelijk. Ik heb bepaalde methode bedacht die als een rode draad door de cursus heen loopt en ik grijp ook regelmatig terug naar opdrachten en lessen uit het eerste (potlood) gedeelte. Vooral in dit eerste gedeelte probeer ik, juist met simpel lijkende opdrachten, de mensen te laten tekenen wat ze zien en niet, zoals de meeste mensen, wat ze willen zien.

Ingrid58

Bericht door Ingrid58 » zo mar 15, 2009 8:30 pm

Ach zo. Ja ik begrijp het.... ik denk dat je methode ook wel een goede is hoor.... ik moet er nog wel over denken want het is wel een smak geld wat ik in een keer zou moeten neerleggen alls ik die cd erbij zou willen, maar ook de termijnen zijn voor mij wat aaan de hoge kant.... ik zou er een tijdje voor moeten gaan sparen! Als ik het geld zo had dan zou ik me nu wel gelijk inschrijven !!!!

Ruud
Contacteer:

Bericht door Ruud » zo mar 15, 2009 10:41 pm

@Ingrid. Het is inderdaad voor veel mensen een hoop geld, maar wat ik beloof in mijn websiteverhaal is al voor veel cursisten uitgekomen; namelijk dat je het bedrag snel terugverdient, omdat er altijd mensen zijn die hun dier willen laten portretteren tegen betaling als je een paar voorbeelden kunt laten zien die er goed uitzien.

Ingrid58

Bericht door Ingrid58 » zo mar 15, 2009 10:54 pm

Ik geloof zeker dat dat wel kan, maar ik zou die curcus daar niet voor doen... en ook al verdien ik het terug, ik moet het toch eerst zelf voorschieten zeg maar :D en dat vind ik niet erg, maar moet gewoon kijken hoe ik het voor mekaar kan krijgen... Ik hou helemaal niet van een cursus buiten de deur dus jou curcus zou ideaal voor mij zijn ....

Ingrid58

Bericht door Ingrid58 » wo mar 18, 2009 1:05 pm

Nou ik ben naar de winkel geweest en heb gekocht: Cancon mi teintes papier (verschillende kleuren) Rembrand softpastels (zelf wat kleuren los gekocht) en helaas hadden ze geen faber castell voor pastelpotloden dus heb ik Carbothello gekocht.... Ik ben heel benieuwd of ik de juiste keuzes heb gemaakt en heb heel erg zin om te gaan beginnen... Helaas vandaag niet, want ben net naar de kaakchirurg geweest en heb aardig wat pijn...
Bedankt voor jullie reacties en mariska jou website heeft me erg geholpen! Dikke pluim voor jou...

Tjuus!!!
Laatst gewijzigd door Ingrid58 op wo mar 18, 2009 5:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie