Digitaal tekenen, minimale computer eisen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Plaats reactie
JackosaurusRex

Digitaal tekenen, minimale computer eisen

Bericht door JackosaurusRex » do dec 03, 2015 7:54 am

Ik heb een tijdje terug een tweedehands cintiq op de kop kunnen tikken via marktplaats. Hij werkt prima met sommige programma's maar dramatisch met artrage. Nu hebben we in 2012 een pc gekocht, die best wel baas is... met een in die tijd goede videokaart. Ik heb het gevoel dat deze pc voorgaande wacom software van m'n oude intuos en de huidige cintiq software elkaar belemmeren. De pc is custom... kan niet zo gemakkelijk alles leeg halen (mag ook niet eens van m'n vriendin)

Nu is de vraag voor de digitale tekenaars onder jullie wat voor eisen, hardware bedoel ik....tekenprogramma's nodig hebben. M'n vriendin d'r laptop is namelijk nog beschikbaar.... heeft een mini hdmi aansluiting en zou misschien kunnen dienen als tekencentrumpje. Ik weet dat er zelfs op android tablets getekend kan worden. Dus zo'n slecht idee kan het toch niet zijn om het op een laptop te proberen. Het is wel een pokkeding dat wel.

JackosaurusRex

Re: Digitaal tekenen, minimale computer eisen

Bericht door JackosaurusRex » do dec 03, 2015 10:41 am

Geprobeerd op de vorige laptop met kapot scherm, hij zoemt af en toe maar artrage werkt er op.

nancy_kelpie
Contacteer:

Bericht door nancy_kelpie » do dec 03, 2015 11:37 am

Over het algemeen heb je echt geen goede computer nodig. Dat wordt vaak pas belangrijk bij 3D tekenen of video editing. Artrage ken ik niet, maar ze zeggen zelf ook dat je geen goede computer nodig hebt: https://www.artrage.com/artrage-4/info/

Waar je wel rekening mee zou kunnen houden is zo min mogelijk programma's open hebben staan. Dus test niet Artrage, Photoshop en Illustrator tegelijk. Mag wel allemaal geïnstalleerd staan, maar niet allemaal geopend. En je zou met een klein canvas kunnen werken, dat vraagt minder geheugen. Bij een echt slechte computer zou ik ook muziek op een andere manier luisteren, etc.

Werkt Artrage wel goed als je met de muis werkt? En dat verschillende Wacom drivers elkaar belemmeren zou goed kunnen, al ken ik wel meer mensen die met een Cintiq én Intuos werken. Je zou dus een keer drivers weg kunnen halen en opnieuw installeren.

Laptop... zou kunnen, maar over het algemeen zijn PC's beter dan laptops. Ligt er natuurlijk aan hoeveel duurder de laptop was, maar in dezelfde prijsrange moet de PC beter zijn.

Ik heb zelf trouwens ook een goedkope simpele computer, expres gedaan omdat ik een héél goed beeldscherm wou met echte kleuren. Vond ik belangrijker dan goede hardware, tot nu toe ook nog niet nodig gehad. Ik merk het alleen als ik 1 x per jaar een keer een video wil editen, dan heeft hij het er echt moeilijk mee, maar met tekenen + cintiq niet. Een Cintiq is ook niet echt zwaar ofzo, het is gewoon een beeldscherm en een muis.

En wat je altijd nog zou kunnen proberen is een goede schoonmaakbeurt (laten) geven. Stof kan hij ook langzamer van worden en/of rare problemen geven zoals oververhitting. En als het niet de kast zelf is zou je ook het systeem een schoonmaakbeurt kunnen geven. Malware check en een nachtje op defragmenteren zetten.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl

JackosaurusRex

Bericht door JackosaurusRex » do dec 03, 2015 7:04 pm

Wat ik nu heb gedaan werkt, ik heb al eerder wacom drivers weggehaald op onze desktop, toen deed de muis het niet meer. Vreemde is dat artrage goed begint, maar na een tijdje dingen registreerd die ik niet doe.... rare lijnen en dergelijk. Terwijl manga studio dit probleem nooit heeft. Geen zorgen hoor... heb geen photoshop of illustrator. Laptop is helemaal leeg, alleen steam staat er op en dus artrage. Zou hem graag leeghalen, de desktop maar zoals ik al zei mag dat niet van m'n vriendin. Al haar foto's... filmpjes en andere meuk staan erop. Backup is zo gemaakt, maar aangezien het zo'n custom in elkaar gezette pc is, gaat terugzetten naar fabrieksinstellingen ietsjes lastiger Hij werkt verder prima. Vooral gamen we erop. Tis gewoon te beladen met wacom software. Veel wacom producten getest en een aantal weer terug gebracht
Ga zo weer beetje proberen te schilderen in artrage.

Het is trouwens een leuk programma. Soort van simulatie. Als je met olieverf door elkaar gaat krijg je ook echt een 'soort van' olieverf resultaat. Mengt in realtime. Enigste wat langzamer gaat is de airbrush, maar dat schijnt vaker zo te werken met minder sterke pc's.

JackosaurusRex

Bericht door JackosaurusRex » do dec 03, 2015 10:45 pm

Wat voor resolutie hoor je eigenlijk te gebruiken... doe het nu met 1920 1080. De resolutie van het scherm, heeft hoger gaan nog zin. Ik bedoel bij het printen... hoe hoge resolutie heeft een standaard printer.

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne » do dec 03, 2015 11:30 pm

Hangt er ook vanaf hoe groot je het wilt printen, of waar je het voor gaat gebruiken. (tijdschriften, posters, sites) Hoe groter hoe mooier, maar hoe trager het programma...
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

JackosaurusRex

Bericht door JackosaurusRex » vr dec 04, 2015 6:25 am

Ben wat begonnen op 5000 bij 7000 300 ppi. Laptop is wat lawaaierig, en hij slaat veel langzamer op. Maar het gaat goed. Poster formaat las ik rond die pixels. Kan ik inzoomen, en een poster vullen beetje bij beetje met m'n schetsjes Denk niet dat ik met super veel lagen moet beginnen op die resolutie... hardcore schilderen heb ik toch wat sterkers voor nodig, met name meer ram. De laptop waar ik het nu mee doe was van m'n vriendin toen ik dr 4 jaar geleden leerde kennen. Prima ding, maar niet echt een krachtpatser. Denk 4 gig aan ram en een i3 processor.

Is deze resolutie voldoende voor een a2 poster... muren in ons huis zijn best wel leeg. Als het moet verklein ik het naar a3. Zou er dan super gedetaileerd uit moeten zien denk ik.

JackosaurusRex

Bericht door JackosaurusRex » za dec 05, 2015 12:29 am

Heb de resolutie verhoogd naar 9000 bij 14000. Met 300 ppi of dpi...kweenie. Als ik iets aan de muur wil hebben is a 0 het grootst printbare dat nog aan de muur past. M'n laptopje heeft er wel moeite mee. Het aantal pixels dat een pctje kan verwerken ligt toch aan de videokaart? Er zit er geen in deze... geintegreerde intel hd dinges. De laptop is sowiezo aan vervanging toe, 5 jaar is oud zat voor zo'n ding. Mocht ik willen schilderen met meerdere lagen op zulk groot formaat, wat voor laptop of all in one of desktopje raden jullie aan. Beetje rot dat m'n huidige desktop niet goed wil werken... maar het is niet anders

JackosaurusRex

Bericht door JackosaurusRex » zo dec 06, 2015 5:48 am

Toch maar een berichtje geschreven aan de mensjes van artrage... het programma is totaal niet afhankelijk van een videokaart, maar wel van de cpu en ram. Ook het aantal kernen van de cpu is van belang, beetje gekeken wat m'n laptop heeft. Een duo core en 4 gb aan ram. Een desktop met een i5 zal denkik ruim voldoende zijn, 16 gig aan ram... misschien te veel. Zie wel...

Plaats reactie