Papier

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Plaats reactie
Rebecca
Contacteer:

Papier

Bericht door Rebecca » ma jun 16, 2014 5:18 pm

Ik had bedacht dat om wat 'losser' te werken, wat minder glad papier een leuk opstapje zou kunnen zijn. Natuurlijk zou ik dertig soorten papier kunnen bestellen om te testen, maar het lijkt mij leuk als jullie tips en ervaringen kunnen delen. :) Ik teken nu op fotokarton, wat heel glad is. Ik heb canson mi teintes, maar dat vind ik geen fijne structuur hebben, beide kanten niet. Ik zoek eigenlijk voor houtskool/ conte/ sepia portretten papier met structuur, wat een beetje lekker pakt, maar waar ik wel op kan vegen. Bij voorkeur grijze of bruine tinten, minimaal op A3 formaat te vinden. En ook wel min 120 gm, ik vind mi teintes eigenlijk al een tikje te dun. Buitenland bestellen kan mits de verzendkosten e.d. In verhouding blijven.

desiree

Re: Papier

Bericht door desiree » ma jun 16, 2014 5:25 pm

Hoi Rebecca,

Ik gebruik wel eens van dat dikke bruine "kraft" inpakpapier,
en dan natuurlijk de ruwe achterkant.
Het nadeel is dat dat meestal op een rol zit, en krijg dat maar eens glad :x

Een paar jaar geleden heb ik heel fijn dik papier gekocht wat aan de ene kant
bruin en aan de andere kant grijs is, maar jammergenoeg heb ik dat nooit meer
ergens gezien.

Van Strathmore(?) hebben ze ook wel mooi grijs en bruinig papier.
Volgens mij heet dat toned tan en toned grey.

Succes met je zoektocht.
een fijne dag
groetjes
désirée.

Mariska

Bericht door Mariska » ma jun 16, 2014 6:09 pm

Probeer 'ns Colourfix. Dat is een korrelige acrylverflaag op 300 gms aquarelpapier. Erg vergevingsgezind. Grof genoeg om lekker te pakken, maar niet zo korrelig dat je vingerafdruk verdwijnt na een veegsessie. En 't is gewoon in Nederland te koop, en het is in vele kleuren verkrijgbaar. Ik heb het veel gebruikt voor pastel, maar houtskool gaat er ook prima op.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Rebecca
Contacteer:

Bericht door Rebecca » wo jun 18, 2014 3:34 pm

Ik lees kraft altijd zonder r :oops: ik dacht aan de vellen die ze gebruiken om het papier in te pakken. Maar dat is het dus niet. :) ik zal eens gaan kijken. Glad krijgen lukt mij meestal wel, posterverzameling :mrgreen:

Strathmore heb ik inderdaad al vaker voorbij horen komen, ik kan het helaas alleen nog maar bij de kwast vinden hier (duur) . Maar ik ben wel nieuwsgierig.

Ik heb inderdaad eerder gekeken naar colourfix, maar ik dacht dat je vanwege de 'schuurpapier' ondergrond, er niet goed op kom vegen. Ik begrijp dat jij dit wel gewoon doet? Dan is het een poging waard.

Mariska

Bericht door Mariska » wo jun 18, 2014 4:07 pm

Ik veeg gewoon op Colourfix, en vind 't geen probleem. Er zijn ondergronden (Wallis: niet in Nederland te koop voor zover ik weet) die ik meer vind lijken op schuurpapier, en waarbij ik het echt onmogelijk vind om behoorlijk te vegen. Mijn vingers gaan er op den duur van gloeien. Colourfix vind ik daarbij vergeleken wat meer 'afgestompt', bij gebrek aan een beter woord.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Plaats reactie