Welke potloden?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia, Mariska

Plaats reactie
directioner

Welke potloden?

Bericht door directioner » za jun 07, 2014 4:52 pm

hee,

Ik teken best wel vaak, maar doe dit altijd nog met schoolpotloden, dit lukt nog best wel goed, alleen zijn ze oud en breken ze snel. Ik wil graag goede, professionele potloden hebben. Ik zit te twijfelen tussen derwent coloursoft en polychromos van Faber-Castell. Ik wil graag harde potloden die goed mengen, en niet snel breken. Ook vind ik het fijn als je ze makkelijk uit kan gummen. Heeft iemand tips voor mij, of kan iemand mij goede potloden aanbevelen?

Alvast bedankt :)

desiree

Re: Welke potloden?

Bericht door desiree » za jun 07, 2014 5:01 pm

Dag directioner,

Ikzelf gebruik altijd polychromos van faber-castell,
deze vind ik prettig werken. Bovendien breken ze niet (zo snel)
omdat de stift "verlijmd" is in het houten omhulsel.
Sorry, beetje rare uitleg, maar ik weet even geen andere. :??
Van de derwent kl.potloden weet ik niet hoe deze in het gebruik zijn.
Succes met je zoektocht.
een fijne dag
groetjes
désirée.

directioner

Bericht door directioner » za jun 07, 2014 8:17 pm

Okeee, heel erg bedankt !

Is er ook iemand die de potloden van derwent heeft ?

Rebecca
Contacteer:

Bericht door Rebecca » za jun 07, 2014 9:28 pm

Je schrijft dat je harde potloden wilt, coloursoft zegt het al, dit zijn zachte kleurpotloden, voor zover kleurpotloden zacht zijn dan. De faber castell potloden zijn wat harder. Makkelijk uitgummen is volgens mij bij geen enkel kleurpotloden het geval. :) koop van beide wat losse potloden en kijk dan welke beter bevalt. :)

Mariska

Bericht door Mariska » di jun 10, 2014 4:03 pm

Ik heb Derwent Coloursofts, en hoewel het niet de potloden zijn waar ik het eerst naar grijp (persoonlijke voorkeur), vind ik ze absoluut prettig werken. Lekker zacht, goed mengbaar. En op zwaar papier zelfs mengbaar m.b.v. een verdunner.

Als je harde potloden wilt, dan zou je 'ns naar de Derwent Studio moeten kijken. Dit zijn kleurpotloden op was-basis (je hebt ook kleurpotleden op olie-basis). (Harde) kleurpotloden op was-basis hebben echter het nadeel dat ze minder makkelijk pigment afgeven. Dus je gaat er iets meer druk op zetten, waardoor je last kan krijgen van een was-waas (soort stoflaag die bovenop je tekening ligt). Die was-waas is wel weer makkelijk te ondervangen door tussendoor fixeren, maar het is iets om rekening mee te houden.

Makkelijk uitgummen bestaat inderdaad niet bij kleurpotloden. Je zal er iets meer moeite voor moeten doen. En dan nog zal je het nooit 100% uitgegumd krijgen. Neem een stukje magic tape (tape die makkelijk loslaat), leg dit voorzichtig over het deel dat je wilt verwijderen, en ga met een wit of een kleurloos potlood (aka: blender) over de tape. Voorzichtig lostrekken, en je hebt wat van de bovenlaag verwijderd. Hiervoor gebruik je het best zwaar tekenpapier. Ik werk zelf altijd op 250 grams vellum, dus je zal een beetje moeten experimenteren vanaf hoeveel grams het werkt zonder dat je het papier meetrekt.

Succes!
Klik hier om te zien wat ik maak.

Plaats reactie