hoe moet ik een prijs bepalen?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

LeesaJohnson

Re: hoe moet ik een prijs bepalen?

Bericht door LeesaJohnson »

Hi there,
You can check the price currently in the market or near by you and decide according to it.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Jid schreef:Ik heb laatst vernomen van een museum Kenner Dat Ik op factor 23 zit en dat ik dus daarmee te weinig vraag voor mijn werk. Dat betwijfel Ik want ik vraag al belachelijk veel voor een schilderij. Waar kan ik een uitleg over de factoren vinden?
Leuk hoor factor 23. Streelt misschien je ego, maar als je ook nog eens wil verkopen zal je wat rondom moeten kijken.
In de praktijk schiet je niets op met dat factorgedoe. Bovendien krijg je ook nog te maken met het feit of er wel vraag
genoeg is naar het werk dat je maakt.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Kerian

Bericht door Kerian »

De kostprijs van een schilderij berekenen is volgens mij niet hetzelfde als de prijs van een tekening. Ik denk dat je voor een tekening altijd minder krijgt dan voor een doek. Bij een tekening zou ik nog eens een papierfactor aanhouden van 0,5. Dan krijgt een beginner voor een tekening in potlood op kopieerpapier A4 een minimumprijs van bvb. (29,7+21)*.5*.5*1=12.675€. Iemand met factor 23 als Jid die een arbeidsextensieve tekening maakt in goedkope zachte pastels op zwart Canson A2 moet dan een richtprijs van (59+42)*.5*1*23=1161.5€ vragen.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Allemaal theorie. Zorg voor een meer dan goede tekening.Wees creatief !Probeer iets extra's toe te voegen waardoor er meer aandacht naar jouw tekening uitgaat. Het zijn dikwijls kleine dingen waardoor je toch opvalt.
ANTONI

melodiezz

Bericht door melodiezz »

Wat een interessant topic om te lezen.
Ik heb namelijk een eerste betaalde opdrachtje en moet hiervoor ook een prijs bepalen.
Het is voor een bekende, dus ik zal niet alle kosten helemaal doorberekenen, maar alsnog merk ik dat ik het lastig vind hier een redelijk bedrag voor te bedenken.

De opdacht bestaat uit het ontwerpen van flyers voor een yogastudio. Hiervoor ga ik een pastelkrijttekening maken en ik ga de flyer verder ook opmaken en laten drukken.
Al met al best kost het best wel wat tijd en daarnaast zal ik dus ook de drukkosten voorschieten. Ik zat te denken dit bij Saxoprint te laten doen, maar ik moet nog een goede research naar de prijs en kwaliteit van online printshops doen. Tips zijn ook welkom :) Verder laat ik de materiaalkosten buiten beschouwing en wil ik ook niet alle arbeidsuren doorrekenen. Ik denk nu aan €200,- voor het ontwerp van de definitieve versie, excl. drukkosten. Is dit te veel?
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Ik zou eerst eens vragen wat die bekende voor een ontwerpje over heeft.Daarna even voorleggen of het met zijn
idee overeenkomt.
Het gaat meer om de creativiteit dan om de tijd. Uitwerken is afhankelijk van ervaring.

Het laten drukken van flyers kan vrij goedkoop,maar dat ligt aan de hoeveelheid.
ANTONI

melodiezz

Bericht door melodiezz »

Dank voor je reactie Antoni.

Ze heeft toevallig dit weekend een indicatie van haar budget gegeven en dit komt wel redelijk overeen met wat ik in gedachte had.
Maar dan nog vind ik het lastig in te schatten of dit redelijk is. Ik heb besloten het wel gewoon te doen, want daarvoor is het te leuk en sowieso ook erg leerzaam.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Het blijft natuurlijk gewoon aftasten. Het moet voor beide partijen aantrekkelijk blijven. De gulden middenweg dus. Daar hebben we allemaal mee te maken.
ANTONI

Plaats reactie