Onbeantwoorde berichten | Actieve onderwerpen Het is nu za nov 01, 2014 2:49 am

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Watt vragen over pastel 
Auteur Bericht

Bericht Watt vragen over pastel
Lieve mensen,

Ik wil me ook gaan wagen op het pad van pastel, omdat ik het wel een mooi medium vind en ik mooie werken voorbij zie komen, maar omdat ik meestal werk in zwart wit, merk ik dat het moeilijk is om in kleuren te denken.

Zijn daar goede boeken over of een website/ tutorial?

Hoe maak ik haren van een vacht, stel mijn onderkleur is grijs, wat zet ik er overheen als haar?

en ik merk dat ik conté prettiger vind voor details dan derwent pastelpotloden. Is de toplaag ook bijvoorbeeld met een combinatie conté/ pastel en kleurpotlood (ik heb prismacolor) te doen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

zo mei 15, 2011 11:08 am
Profiel E-mail WWW

Bericht Re: Watt vragen over pastel
Ik gebruik ook voor bepaalde kleuren conté pastelpotloden voor de laatste details en dat gaat goed.
Kleurpotlood over pastel weet ik niet of dat gaat werken: pastel is vrij zacht en kleurpotlood wat harder - ik denk dat je dan met een kleurpotlood juist de onderste pastellaag 'wegkrast'. Je zou dat eerst moeten proberen op een stukje papier.

Little Dragon schreef:
Hoe maak ik haren van een vacht, stel mijn onderkleur is grijs, wat zet ik er overheen als haar?

Het ligt er aan welke kleur vacht je wilt bereiken? Het mooie van pastel is, dat als de onderkleur grijs is, je dat ook als eerste laag ook kunt opzetten (en lekker in het papier vegen), en daarna met de bovenkleur de kleine haartjes gaan zetten (strepen - lange streken bij lange haren en vice versa). Probeer wel zo veel mogelijk kleuren te gebruiken. Dus bij een bruine vacht niet alleen díe bruine kleur gebruiken, maar ook een tint donkerder en een tint lichter erdoorheen. Dat geeft net de diepte aan een vacht.

---> volg mijn Facebook pagina!

zo mei 15, 2011 3:36 pm
Profiel WWW

Ik heb eens een mooie tutorial site gevonden voor pastel: http://www.artgraphica.net/free-art-les ... ssons.html
Misschien heb je er wat aan :D

zo mei 15, 2011 7:28 pm
Profiel

Mocht je een goed boek met instructies voor dieren in pastel zoeken dan raad ik het boek van Marjolein Kruijt aan.

http://daisyreeb.deviantart.com/gallery/35098159

The Earth without Art is just Eh!

zo mei 15, 2011 9:24 pm
Profiel E-mail WWW

Ik heb er ook vragen over,
want ik ben nu met dewent potloden op mi teintes papier bezig.
maar ik heb maar een paar kleuren en wil er meer gaan halen.
kan ik dan beter eerst een paar kleuren van verschillende merken halen om te kijken wat ik het fijnste vind, of raden jullie me een bepaald merk aan?
want wat is het verschil tussen dewent, en conte, rembrant en ...?
ik las hieboven dat je met conte beter details kan tekenen.
en met papier?
wat zit daar weer verschil in?
want wat is dan weer het verschil tussen mi teintes en velours en ... ?
en welke potloden kun je weer beter op een bepaald papier tekenen?
ik hoop dat jullie kunnen helpen ;)
alvast bedankt :D

di mei 24, 2011 4:54 pm
Profiel E-mail

Je hebt het over pastelpotloden. Wil je verder met pastelpotloden? Of wil je gaan werken met een combinatie pastelpotlood en pastelkrijt? Van het merk Rembrandt bestaan nl. geen pastelpotloden. Wel pastelkrijt.
Probeer in de winkel altijd wat pastelpotloden en pastelkrijt uit voordat je koopt.
Dat je met Conté beter details kan tekenen is persoonlijk. Conté maakt trouwens zowel p.potloden als p.krijt. Ik vind beide te hard, en gebruik ze nooit, maar ik denk dat ze op een heel grove, schuurpapierachtige ondergrond prima werken.
Het verschil tussen Mi-Teintes en velours is dat velours aanvoelt als een korte, stugge vacht. Ik gebruik op velours liever harde p.krijtjes (FB Polychromos) en de zachte p.potloden (Stabilo), maar dat is heel persoonlijk. Zo veel tekenaars, zo veel voorkeuren ;)
Mi-Teintes is overigens een prima papier om op te beginnen. Het heeft 2 kanten; glad en grof. Veel beginnende pastellisten werken het liefst op de gladde kant, omdat je op de grove kant de structuur van het papier blijft zien. Maar ook hier weer; persoonlijke voorkeur.
Als ik heel zwart/wit iets zou moeten roepen, dan zou ik zeggen: koop een paar Rembrandt p.krijtjes, Koh-i-noor Gioconda of Stabilo p.potloden, een paar velletjes (of een blok) Mi-Teintes en ga aan de slag. Maar bovenal geldt; probeer in de winkel uit! En waar je ook mee naar huis gaat; experimenteer!

di mei 24, 2011 5:49 pm
Profiel WWW

Ik experimenteer heel erg.
Ben er zelf niet erg lang mee bezig, maar teken eigenlijk gewoon op goedkope teken/ schetsblokken. Heb er geen problemen mee ondervonden en ik teken met Koh-I-Noor potloden. Krijtjes gebruik ik ook wel, maar de laatste tijd wat meer de potloden. Weet eigenlijk niet zo goed waarom ik het andere papier zou moeten gebruiken. Het is voor mij denk ik gewoon een oude, vertrouwde en goedkope manier...

Werkend met Pastel, Acryl- en Olieverf.
(Feedback wordt gewaardeerd)

zo jun 05, 2011 10:41 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]