Onbeantwoorde berichten | Actieve onderwerpen Het is nu do jul 31, 2014 9:34 pm

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tips voor het Inrichten van een marktkraam 
Auteur Bericht

Bericht Tips voor het Inrichten van een marktkraam
Hoe kan ik een marktkraam zo aantrekkelijk mogelijk inrichten dat het een soort van mini expositie is?
Wat heb ik daar allemaal voor nodig ( behalve mijn schilderijen)
En is het ook een idee, om wat schilderijen gedurende de avond te wisselen?
De kraam is iets van 4 m lang bij 1 m diep. En is overdekt.

Wie heeft tips voor mij?

ma aug 12, 2013 4:38 pm
Profiel E-mail WWW

Bericht Re: Tips voor het Inrichten van een marktkraam
tafelezels/schilderezels en daarop uw werk presenteren?

tevens een wand voorzien om ingekaderde werkjes te kunnen presenteren door ze op te hangen?

ma aug 12, 2013 5:01 pm
Profiel E-mail WWW

En hoe maakt je dan een wand? Want het is gewoon een lange tafel?

ma aug 12, 2013 5:05 pm
Profiel E-mail WWW

hmm, het is overdekt, zijn er dan geen steunpalen waar je een plaat of iets divers kan plaatsen/bevestigen?

ma aug 12, 2013 5:23 pm
Profiel E-mail WWW

Misschien iets van kistjes erop zetten. Dan kan er meer rechtop staan. Zal eens verder in die richting nadenken

ma aug 12, 2013 5:53 pm
Profiel E-mail WWW

Ik denk dat je inderdaad een soort van 'verdiepinkjes' zou moeten maken, daarmee krijg je wat diepte in de kraam en kun je je werken ook meer boven elkaar plaatsen.
Zorg er verder voor dat je een schoon doek/laken hebt dat je als ondergrond gebruikt (dus niet op de kale planken). Als die doek schoon en strak over de kraam ligt, geeft dat al een heel verzorgd uiterlijk.

Ik weet niet of je kleine afdrukken hebt van je werken, op ansichtkaart formaat? Dan zou je die in een bak vooraan kunnen zetten om de mensen te porren er door heen te 'bladeren'.

---> wordt fan van mijn Facebook pagina!

ma aug 12, 2013 8:12 pm
Profiel WWW

Dat van die kaarten vind ik een goed idee. Dank je Brigitte

ma aug 12, 2013 9:08 pm
Profiel E-mail WWW

Wij zetten de ene liggende plaat meestal overeind, dan creëer je een achterkant waartegen je de grote schilderijen kunt zetten.
Dan zorgen voor blokjes of kleine ezels om er werk voor te kunnen zetten.
Op deze manier heb je ruimte in je kraam, want je hebt een 'halve' tafel....
dan kun je iets grotere ezels op de grond zetten.

Ik schilder ook altijd op de markt, dat trekt heel veel mensen en je hebt ook iets te 'doen' als het rustig is.

di aug 13, 2013 9:34 am
Profiel WWW

Dank je Monique, ik hoop dat ik bij mijn kraam een losse plank recht op kan zetten. Want dit is ook een goed advies.
Zo langzamerhand begin ik het voor me te zien. Ik ga bij de Xenos even twee van die kant en klare dunne glansgordijnen halen. Dan heb ik voor niet teveel geld een mooi stuk stof. En volgens mij is het ook raadzaam om een groot stuk plastic bij de hand te hebben, mocht het onverwachts gaan regenen. De rest verzamel ik in huis wel bij elkaar.
Mijn man gaat mijn schilderijen uitprinten, zodat ik een bakje met "ansichtkaarten" heb. Ik heb ook een foldertje gemaakt met uitleg over mijn Zwart Wit portretten. En visitekaartjes geregeld, voor als er interesse is voor een schilderij of anders.

di aug 13, 2013 10:23 am
Profiel E-mail WWW

Stel je niet teveel voor van de verkoop, maar ga er vooral heen om te genieten van de mensen die langskomen en een praatje maken!

Laat je weten hoe het was??

di aug 13, 2013 1:24 pm
Profiel WWW

Ik ga er ook niet van uit dat ik iets verkoop. Ik zet ook nergens prijzen bij ofzo. Ik zie het als een mini expositie. Ben alleen wel erg benieuwd of mensen het leuk vinden wat ik maak. Zoja, dan is mijn dag goed. :) En mocht er iemand zijn die echt iets wil, dan is zo'n visitekaartje handig.
En ik zal laten weten hoe aanstaande vrijdag het gegaan is. Hoop dat het droog is!

di aug 13, 2013 1:52 pm
Profiel E-mail WWW

Als je nergens prijzen bij zet weet je zeker dat je niks verkoopt... Vragen wat iets kost is vaak een drempel die men niet wil nemen en men is dan ook bang dat het veel duurder is dan het echt kost.

Als je het als expositie wilt zien zou ik de visitekaartjes gewoon vooraan neer liggen en dan iedereen die mee mag pakken. Goed voor je naamsbekendheid als men ze gewoon mee kan nemen.

Als je wel wat wil verkopen zou ik er dus wel prijzen bij zetten (mag wel vrij klein) en zou ik nog wat kleine dingetjes aanbieden. Kleine werken of bijvoorbeeld ansichtkaarten van je werk. Zo'n ansichtkaart kan ook een voorloper zijn om later via je website wel een echt schilderij te kopen. En ik zou op je website duidelijk neer zetten welke werken nog te koop staan en hoeveel ze kosten. Dit omdat veel mensen er nog over na moeten denken of met een partner moeten overleggen, etc. en de koop wordt dan later via de website gedaan. Men moet dan wel makkelijk kunnen vinden welke te koop staan.

di aug 13, 2013 3:31 pm
Profiel E-mail WWW

Daar heb je een punt Nancy, maar ik heb absoluut geen idee wat ik zou kunnen vragen voor een schilderij. Als je het te goedkoop doet dan gaan mensen er van uit dat het dan ook wel niets bijzonders zal zijn. En te duur is ook niet goed.
De zwart wit portretten maak ik voor € 17,50. Volgens mij is dat een koopje, en op zich helemaal niet erg, want ik zie dat namelijk ook als reclame om mijn andere schilderijen onder de aandacht te brengen.

di aug 13, 2013 4:16 pm
Profiel E-mail WWW

Citaat:
Als je het te goedkoop doet dan gaan mensen er van uit dat het dan ook wel niets bijzonders zal zijn.

Dat geldt wel voornamelijk voor de mensen die kunst kopen als investering en daar moet je toch iets meer naam voor hebben of op het punt staan die te maken (bijv. kunstacademie afgerond en daarbij iets redelijk unieks hebben gemaakt, het liefst in een serie of in je eigen regio een paar bijzondere kunstprojecten hebben zodat je lokaal beroemd wordt).

In jouw geval zal het voornamelijk de doelgroep zijn die gewoon iets leuks aan de muur wil hebben hangen. Waar anders iets van Action of Ikea zou hangen. Ze kopen het omdat ze het zelf mooi vinden en vaak ook nog dat er iets op staat wat bij hun past. Poezenliefhebbers kopen iets met een poes, hondenliefhebbers een hond (liefst hun eigen ras) of "als het maar paars is" omdat de bank paars is en dat past dan mooi. En die doelgroep is dan al héél blij met hun stukje "echte" kunst, want er is geen 2e exemplaar van.

Dat de prijs zo laag is dat ze gaan twijfelen of de kunstwaarde wel hoog genoeg is, zal dus ook niet aan de orde zijn. Het alternatief is een Ikea print die bij half Nederland thuis hangt! Dan is een uniek schilderij met echte verfstrepen toch wel échte kunst.

Je hoeft dus alleen maar een prijs te bepalen waar je zelf tevreden mee bent. Dit lijkt me minimaal de materiaalkosten + je uren (uurloon minimaal wat je zou krijgen met bijv. vakkenvullen).

Als je dus tevreden bent met die €17,50 is dat prima. Klinkt inderdaad goedkoop, maar als jij daar tevreden mee bent is dat prima. Bedenk wel: stel dat je 10 klanten ervoor krijgt die dag, ben je dan nog steeds blij of vindt je 10 tekeningen wel opeens veel werk voor €175?

Als je nog opdrachten wilt zou je dus ook een mooi papier op kunnen hangen bij de kraam met "portretten €17,50!". Dat levert vast wel iets op, dat hoort namelijk ook een beetje bij het aanbieden van "kleine" dingen.

di aug 13, 2013 4:41 pm
Profiel E-mail WWW

De zwart wit portretten zie ik zelf ook als het aanbieden van " kleine dingen". De reden dat ze goedkoop zijn is dat het vrij eenvoudig is om ze te maken, plat naschilderen en geen fantasie verder bij nodig, de materiaalkosten zijn laag. En ik wil kunnen weigeren omdat ik geen tijd heb. Als ik meer vraag gaat het verdienen erop de overhand krijgen, en dan kunnen mensen ook meer eisen stellen wanneer iets af moet zijn, of een ander formaat bijv. En ik heb vanaf begin gesteld dat het op volgorde van binnenkomst gemaakt wordt en wanneer ik met een eigen schilderij bezig ben moet hij ook even wachten. Zo blijft het ook een beetje exclusief.
Mijn andere schilderijen zou ik niet voor die prijs willen missen, dan houd ik ze liever zelf of geef ze kado aan iemand die hem echt super leuk vind.
Maar ik zal eens in de Ikeagids gaan neuzen wat er gevraagd wordt voor een schilderij, en dan eens kijken welke werken ik voor die prijs zou willen missen. Want dat is natuurlijk ook een optie om niet alles te koop te hebben.

di aug 13, 2013 5:21 pm
Profiel E-mail WWW
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende