|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
vooropgespannen doek en problemen...
| Auteur |
Bericht |
|
hildevdh
Geregistreerd: vr sep 05, 2008 1:51 pm Berichten: 2297 Woonplaats: België leeftijd 41
|
 vooropgespannen doek en problemen...
Hallo ik weet niet of dit hier thuishoort...
willen de modjes het anders verplaatsen please?
Ik schilder meestal enkel op vooropgespannen doek voor klein formaat,
nu heb ik ook groter formaat (60X80cm) gekocht, bij de winkel waar ik quasi al mijn materiaal koop en normaal goede kwaliteit verkocht wordt.
Nu gaf men héél grote korting op deze maat van doek... ik voelde meteen dat het doek héél licht was, bijna niets woog, dus zo'n licht hout... ik dacht al direct dat deze doeken speciaal voor promotiemateriaal waren ingekocht. Ik kocht er enkele....
en wat blijkt.... bij het schilderen (ik schilderde intussen twee achtergrondlagen in olieverf: zie foto - hoewel deze wat onduidelijk is) komt het hout er ontzettend hard door, het markeert héél fel...
weet iemand er soms een remedie voor?
Ik dacht er al een handdoek tussen te schuiven als het afgewerkt en droog is... maar heb eigenlijk geen idee, 'k vind het best jammer....
als iemand een mogelijke oplossing weet,
van harte welkom,
alvast dank je wel!
hildevdh
[img:640:480]http://img16.imageshack.us/img16/3762/febr10006.jpg[/img]
_________________ www.hildevdh.exto.be
http://www.kunstforum.be/artiest/hildevanderheyden/gallery
|
| wo feb 03, 2010 5:35 pm |
|
 |
|
MariekedeStip
Geregistreerd: wo mei 07, 2008 4:00 pm Berichten: 4679 Woonplaats: Limburg Leeftijd: 19
|
Oo zonde zeg!
Nee geen idee... je kunt denk ik wel goed ervoor zorgen dat je niet zo'n doordrukpatroon krijgt maar volgens mij is het doek zelf ook in de vorm van die verticale lat gaan staan of niet?
_________________ Mijn site! http://mrkj.stuurhut.nl/ :D
|
| wo feb 03, 2010 6:15 pm |
|
 |
|
hildevdh
Geregistreerd: vr sep 05, 2008 1:51 pm Berichten: 2297 Woonplaats: België leeftijd 41
|
Ja.... het lijkt wel of die lat in het doek gedrukt staat... hopelijk met een vochtige spons als het werk volledig af en droog is... en dan op de verwarming...
ik vind het ook echt zonde.... ik zou nu natuurlijk kunnen herbeginnen op ander doek (morgen in de academie).... maar omdat ik nogal vet schilder en vele lagen schilder, kraakt de verf vaak bij het opspannen.
|
| wo feb 03, 2010 6:25 pm |
|
 |
|
René
Geregistreerd: di maart 28, 2006 11:26 pm Berichten: 3153 Woonplaats: Westervoort, 44 jr.
|
Idd. de tussenlat is duidelijk te zien, waarschijnlijk doordat je tijdens het schilderen toch die tussenlat raakt.
Wat je voor de volgende keer zou kunnen doen is A je spieraam GOED opspannen (zondermeer de beste methode)
en B een stuk hardboard tussen de tussenlat en het doek schuiven. Wees hier wel voorzichtig mee dat je het bij
het draaien van het doek of iets anders EERST het hardboard weghaalt want anders loop je zeker de kans dat
die in een kant door het doek slaat!!
Wat kwaliteit aangaat ik zou toch voor zwaarder linnen en hout gaan, ik weet natuurlijk niet waar je je materiaal
koopt maar kijk ook eens naar het id. van zelf opspannen, ... het is niet moeilijk en geeft je wel erg veel inzicht
in hoe zo'n spieraam is opgebouwt. Aan de andere kant, 60 x 80 is toch ook nog goed te doen op Masonite of MDF ?!
Dan ben je helemaal van dit soort problemen af. MDF is tegenwoordig ook in dunne platen te verkrijgen dat qua
gewicht zeker de moeite waard is, vroeger was het alleen in 18 mm te krijgen en daarmee ook meteen loodzwaar.
_________________ Commentaar en/of Tips altijd welkom.
René
Mijn website: www. René-beeldendkunstenaar. nl
|
| wo feb 03, 2010 9:36 pm |
|
 |
|
Artificial_green
|
even verplaatst naar olie/acrylverf, denk dat het hier het beste op zijn plek is, bij de schilders!
Idd, hardboard ertussen of zwaarder doek. En MDF is al helemaal ideaal. eventueel nog een frame tegen de achterkant... supersterke ondergrond. Als je per se een doekstructuur erop wilt, kun je er ook linnen of canvas op lijmen.
Hoor de laatste tijd ook veel mensen over het gebruik van polyesther doek, voor hele grote formaten. Zonder middenlat. Zelf geen ervaring mee, maar misschien iets om naar te kijken?
|
| wo feb 03, 2010 10:03 pm |
|
 |
|
hildevdh
|
tnx voor jullie reacties....
Ik koop mijn materiaal in een goede, betrouwbare winkel, maar zoals ik al schreef... dit was bij hen grote promotie, ik vermoed dat het een speciale (lees : kwaliteit zéro) reeks was speciaal voor soldenmateriaal....
het doek zal te dun zijn...
oh, maar wat ik uit jouw uitleg lees René, ik kan het verder opspannen met de spietjes..... ga ik straks meteen even proberen... het is academie, ik zal het daar vragen aan sterke mannen om het te proberen... anders denk ik toch dat ik herbegin, op heel stevig doek van de academie...
Ja AG, ik heb graag de doekstructuur, ik werk niet graag op MDF, noch op papier.... ik schilder zo graag op doek... van die polyesther had ik al gehoord... zou heel duur zijn...
ik bekijk het even...
sh*t zeg, heb er zo'n vijf (goedekope)liggen.... ik kan ze natuurlijk ook eerst van het doek halen en langs beide kanten enkele grondlagen schilderen zodat het dikker worden en heropspannen
tnx voor jullie tips!
groetjes
hilde
|
| do feb 04, 2010 11:23 am |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|