|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Aanvullend merk kleurpotloden - reviews gezocht!
| Auteur |
Bericht |
|
Puzemuze
Geregistreerd: wo okt 28, 2009 11:41 am Berichten: 205 Woonplaats: Middelburg/Utrecht
|
 Aanvullend merk kleurpotloden - reviews gezocht!
De laatste tijd heb ik zoveel plezier van mijn potloden, dat ik graag mijn collectie een beetje aan zou vullen. Maarja, met welk merk?
Ik werk nu vooral met polychromos, maar daar is toch wel lastig aan te komen. Erg duur, de winkel hier heeft ze niet.. Er zijn ook niet bepaald veel aanbiedingen te vinden. Behalve polychromos heb ik ook een paar Derwent Studio- en Artist, die vind ik qua kwaliteit goed te vergelijken met Polychromos (al is de studio ietsje minder 'goed' heb ik het idee).
Ik heb me ook al georriënteerd op andere merken, oude topics doorgesnuffeld enzo, maar ik kom er toch niet helemaal uit. Heeft iemand aanvullingen of ervaringen met onderstaande punten?
Caran D'ache Luminance:
Ik heb gelezen dat deze wat harder zijn, en niet zo 'zacht' tekenen als Polychromos. Dan valt het dus meteen af voor mij, want harder hoeft het niet te zijn.
Derwent Coloursoft:
voordelen - te combineren met Sansador (Polychromos namelijk niet..), mooie 'poederige' potloodstreken en lekker zacht.
nadelen - schijnbaar wat krasserig, en niet goed te combineren met andere potloodmerken?
Prismacolor:
voordelen - te combineren met Sansador, mooie kleuren, zacht genoeg om goed te mengen, leuke aanbiedingen op ebay!
nadelen - breekt ontzettend snel?? Ik hoorde verschillende horrorverhalen over eindeloos breken tijdens het slijpen, het lood scheef in het hout zittend..
Op het moment neig ik nog het meest naar Prismacolor, daar heb ik ook een mooie aanbieding van gevonden. Maar als het echt zo erg breekt is de lol er snel vanaf.. Of zou dit te voorkomen zijn met bv een elektrische puntenslijper?
Kortom: ik hoor graag jullie ervaringen en tips! 
_________________ Das größte Wunderding ist doch der Mensch allein: Er kann, nachdem er's macht, Gott oder Teufel sein.
|
| ma nov 16, 2009 11:39 am |
|
 |
|
Mariska
Geregistreerd: zo dec 03, 2006 9:12 pm Berichten: 2645 Woonplaats: Camarillo
|
Prismacolor heeft een grote kleuren range. Mijn ervaring is wel dat ze vrij makkelijk breken, maar dat is voor mij geen reden om ze niet te kopen. Ik weet ook niet of dit 'makkelijk breken' verschilt per batch (mijn aankoop is al weer v/e tijdje geleden). Heb niet kunnen ontdekken (niet op gelet) of het breken kleurafhankelijk is. Wel heb ik ontdekt dat alle Prismacolor witten makkelijk breken, bij mij althans, ik heb er 4. In het algemeen breken mijn Prismacolor stiftjes het makkelijkst in een handpuntenslijpertje. Met een elektrische puntenslijper is het breken al minder, maar biedt geen 100% garantie. Ik werkt graag met Prismacolors, maar neem geen risico en slijp ze -ouderwets- met een hobbymesje. Deze manier slijpen geeft -bij mij- de minste irritatie
Mariska
_________________ Commentaar/kritiek is welkom!
Zoek je een referentiefoto? Neem >>hier<< 'ns een kijkje!
|
| ma nov 16, 2009 3:39 pm |
|
 |
|
LeonieL
Geregistreerd: di apr 14, 2009 2:13 pm Berichten: 835 Woonplaats: Drenthe Leeftijd:14
|
Ow, Wat een handig topic, ik ga dit volgen (wil ook nieuwe potloden kopen:P)
_________________ Dream your own dream,
Daar heb je genoeg aan!
|
| ma nov 16, 2009 4:10 pm |
|
 |
|
ann
Geregistreerd: za aug 18, 2007 7:41 pm Berichten: 148 Woonplaats: Hoogkarspel, 46 jaar
|
ik heb derwent coloursofts, en mijn punten braken ook wat snel met een handpuntenslijper, ik heb een machientje gekocht, die je wel moet zwengelen,maar het werkt een stuk beter iig, de punten zijn ook wat scherper, en dat is soms erg handig als je kleine stukjes moet inkleuren:)
liefs,
Ann
_________________ vier elk stapje vooruit... wacht niet tot je perfect bent!
http://annabelsdesigns.blogspot.com/
|
| ma nov 16, 2009 4:32 pm |
|
 |
|
Puzemuze
Geregistreerd: wo okt 28, 2009 11:41 am Berichten: 205 Woonplaats: Middelburg/Utrecht
|
@ Mariska: oh dat klinkt al positiever. Ik hoorde echt van die horror over potloden die alleen door te slijpen al in een stompje veranderen, dan heb je er niks aan natuurlijk. Als er af en toe iets breekt kan ik er wel mee leven.  Ze mengen ook wel gewoon met andere merken? Of heb je alleen Prismacolor?
@ Ann: heb je geen last van 'krasserigheid'..? En heb je ze al door elkaar met een ander merk geprobeerd??
_________________ Das größte Wunderding ist doch der Mensch allein: Er kann, nachdem er's macht, Gott oder Teufel sein.
|
| ma nov 16, 2009 11:25 pm |
|
 |
|
ann
Geregistreerd: za aug 18, 2007 7:41 pm Berichten: 148 Woonplaats: Hoogkarspel, 46 jaar
|
ik heb ze nog niet door elkaar gebruikt met een ander merk, wel met pastelpotloden ook van Derwent... maar ik ben nog steeds een ontdekker hoor, uitproberen etc:) dus ik kan je verder niet zo van super adviezen voorzien als de andere mensen hier die prachtige dingen maken:)
_________________ vier elk stapje vooruit... wacht niet tot je perfect bent!
http://annabelsdesigns.blogspot.com/
|
| di nov 17, 2009 8:28 am |
|
 |
|
Mariska
|
@Puzemuze: Ik heb een aantal verschillende merken kleurpotlood, maar ik gebruik de Prisma's wel het meest. Ik gebruik ze regelmatig samen met de Coloursofts in 1 tekening zonder problemen. Het krasserige waar jij het over hebt, komt mij niet bekend voor. Maar misschien is eea afhankelijk van de manier van tekenen, de druk die iemand op zijn potlood zet. We tekenen allemaal op onze eigen manier.
Als je kijkt naar de haan van Nadia. Hierin gebruikt zij Prismacolors, Coloursofts én FC Polychromos. En bij haar lijkt die samenwerking probleemloos te gaan
Mariska
|
| di nov 17, 2009 10:31 am |
|
 |
|
HansvanHalteren
Geregistreerd: di aug 29, 2006 8:25 am Berichten: 1263 Woonplaats: Helmond Leeftijd: 41
|
Ik werk al een tijd met zowel derwent als met de Luminance potloden van Caran D'Ache. Ik weet niet wat jij onder 'hard' verstaat, maar Luminance potloden zijn niet hard hoor. En ze mengen als de beste. Met Caran D Ache potloden kun je gemakkelijk 7 lagen kleur over elkaar heen leggen en dan nog wordt er pigment af gegeven. Prismacolor of Coloursoft ken ik niet. Ik zweer zelf bij Caran D'Ache. Ach... het heeft ook met persoonlijke voorkeur te maken hoor. Mijn Avatar is een portret van een Japanse Meiko die ik met Caran D'Ache potloden gemaakt heb. Zoals je ziet geven die zelfs op zwart papier nog een goede sterke kleur af.
_________________ -------------------
bekijk mijn weblog
|
| vr nov 20, 2009 3:13 pm |
|
 |
|
LeonieL
Geregistreerd: di apr 14, 2009 2:13 pm Berichten: 835 Woonplaats: Drenthe Leeftijd:14
|
Sorry, ik schop dit topic omhoog. Want vind het onzinnig een nieuw topic te openen!
Ik heb vanmiddag potloden gekocht. van Pablo caran D'Ache. Maar is dat heel anders als Luminance potloden? Waar iedereen het over heeft?
Want ik vind ze wel fijn tekenen, maar de kleuren vind ik wel wat raar. Maar misschien oordeel ik te snel (Heb ook maar 2 gekocht, verschillende bruintinten maarja..)
Daar heb je genoeg aan!
|
| wo jan 20, 2010 7:33 pm |
|
 |
|
Ruud
|
Ik werk voornamelijk met Coloursoft, aangevuld met Derwent Artist. In ieder geval nooit een gewone puntenslijper gebruiken. Maar welk potlood je kiest is ook afhankelijk van je ondergrond. Glad of ruw, wit of gekleurd. Ik ken eigenlijk geen één slecht kleurpotlood, maar allemaal werken ze prettiger of fijner bij een bepaalde achtergrond.
_________________ Kijk eens op mijn website www.dierenportretten.nl
|
| zo jan 24, 2010 5:00 pm |
|
 |
|
Mariska
|
Ik vond een review op Wetcanvas (engelstalig) die je misschien wel interessant vindt om te lezen.
- http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=524276
Mariska
|
| zo jan 24, 2010 5:14 pm |
|
 |
|
Puzemuze
|
Dat is natuurlijk ook helemaal waar.. Ik moet me ook echt eens wat verder verdiepen in papiersoorten. *note to self*
Ik heb uiteindelijk trouwens de set met Prismacolors op Ebay gekocht, fijn spul! Wel fabrieksverkoop oid volgens mij, met soms een scheef of afwezig merkje, maar de kwaliteit is prima. Ik merk wel duidelijk het verschil met m'n Polychromos-set: wat gaan ze hard!! Maar wel een goede aanvulling, als het papier qua polychromos verzadigd is kan er nog net een laagje poederiger Prismacolor overheen.
Ik heb ook een paar losse Derwent Coloursofts aangeschaf, volgens mij zijn die wel vergelijkbaar met Prismacolor qua gebruik. Nouja, dat hoef ik de meesten hier vast niet te vertellen, maar voor de volledigheid van het topic zeg ik het toch maar.  Ik ben er in elk geval wel tevreden over!
|
| vr jan 29, 2010 12:25 am |
|
 |
|
LeonieL
|
Mariska: Dank voor de link. Ik las ookal dat het een aquarelpotlood zou zijn. Maar ergens anders dat dat weer niet zo was. Achja. Ik vind ze fijn werken Fijner als die andere die ik heb.
Daar heb je genoeg aan!
|
| za jan 30, 2010 11:04 am |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|