If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Leren schetsen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

BlackScorpion

Leren schetsen

Berichtdoor BlackScorpion » Vr Apr 14, 2017 3:12 pm

Hoi hoi,

Ik heb een heeeeel belachelijke vraag, maar kan je leren schetsen?
Hiermee bedoel ik schetsen zoals ik soms zie van als jullie in de zoo gaan tekenen enzo.
Op de avondschool moeten we ook soms schetsen, maar de leerkracht zegt altijd dat ik geen schetsen maak, maar tekeningen.

Hieronder zie je enkele schetsen van mij toen we oefenden op opgezette dieren en met lijnen moesten werken.
Afbeelding

Zoals je kan zien, zijn dit niet echt schetsen, toch niet in mijn ogen. Ze zijn niet vlot, niet snel, blablabla.
Ik zou heel graag willen kunnen schetsen zoals jullie in de zoo doen.

Ik ben aan het denken om een abonnement op de Zoo hier te nemen om tussen de middagpauze op het werk af en toe dieren te gaan schetsen.
Maar hoe doe je dat? Die dieren bewegen, hoe teken / schets je snel genoeg om een bewegend dier op papier te zetten?
Als je nu zegt, het is een kwestie van oefenen, tja ik zou meer kunnen oefenen, maar ik blijf zitten met dat ik meer 'afwerkend' teken dan schets.
Iemand tips hoe je het kan leren?

Alvast bedankt,
Blacky

Katharina

Re: Leren schetsen

Berichtdoor Katharina » Zo Apr 16, 2017 12:12 pm

Ik begrijp wel wat je docent bedoelt.
Ik kan alleen nu vanuit mijn eigen ervaring met schetsen spreken, maar wanneer ik schets bouw ik mijn beeld op d.m.v. (geometrische) vormen en heel veel lijnen en hulplijnen. Mijn schets is als het ware een zoektocht naar het beeld wat ik tegenover me zie. In het paard, waarschijnlijk een gipsbeeld) staan wel hulplijnen, waar je de stand van de loodlijn van het hoofd aan geeft en van daaruit zoekt naar de stand van de neus en ogen. Daar zit schetsmatig werk in.
Bij de blokjes bijvoorbeeld, mis ik die zoektocht, ben je directer en daardoor zie je het daadwerkelijke perspectief van het blokje niet.
Meer hulplijnen, meer meten, referentiepunten zoeken etc. Zeker wanneer je van statische objecten werkt, kan je rustig je schets opbouwen, dus meer onderzoekend te werk gaan.
Bij levende dieren, die ook nog eens snel van positie kunnen veranderen, is dat soms wel wat moeilijker, maar dat maakt het juist wel uitdagender. Je kan dan bijvoorbeeld ook meer met toonvlakken werken. Licht en donker tegen elkaar zetten en op die manier schetsmatig werken.
Maar zoals gezegd, dit is mijn manier waarop ik schetsen maak. Misschien dat je er iets aan hebt.

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Ma Apr 17, 2017 9:46 pm

Schetsen is vooral een kwestie van heel veel doen, doen, doen, doen... klinkt als een dooddoener maar het is echt zo.

Wat je zou kunnen proberen, is van één en dezelfde foto elke week een schets te maken. NIET gummen, maar gewoon tekenen wat je ziet. En niet tekenen wat je DENKT te zien (desnoods de foto onderste boven zetten, dan houden je hersenen je niet voor de gek). Je zult op een gegeven moment vooruitgang zien in de schetsen die je maakt.

Voor de portal (www.schilderenenzo.nl) van dit forum is Marieke (één van de fervente dierentuin tekenaars) bezig met een artikel te schrijven, juist over dit onderwerp. Ik weet niet wanneer het klaar is, maar zodra ik het binnen heb, plaats ik het meteen.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Apr 17, 2017 10:25 pm

Goed idee!
Bedankt!!

Martin

Berichtdoor Martin » Zo Apr 23, 2017 2:42 pm

Ik heb wel eens gelezen over x minuten/seconden opdrachten. Dan ga je zo'n 20 minuten snel van de ene schets naar de andere, is de tijd op dan ben je klaar met de schets en ga je naar de volgende. Afhankelijk van hoe snel je kan schetsen zet je de tijd per schets op een bepaald aantal minuten. Je kan bijvoorbeeld beginnen met 5 of 8 minuten per schets. Zorg er dan voor dat je een aantal foto's klaar hebt staan van onderwerpen die je wil schetsen, of poses van een model en dan zet je een eierwekkertje op de tijd die je per schets wilt besteden. Is de tijd om dan ga je naar de volgende foto.
Op die manier leer je sneller werken en forceer je jezelf ook om niet te veel in detail te treden, daar heb je tenslotte niet de tijd voor. Het moet ook een goede oefening zijn om bijvoorbeeld beter te worden in portret tekenen / mensen tekenen / landschappen tekenen enz, je krijgt namelijk veel oefeningen in een korte tijd.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » Ma Apr 24, 2017 3:15 pm

Ook een goede tip, bedankt!

lalalala

Berichtdoor lalalala » Ma Apr 24, 2017 8:30 pm

Ik oefende altijd via een site. Dan kon je invoeren hoe lang. Dieren, mensen, handen, gezichten enz. wat je wilde en hoe lang je wilde schetsen en hoeveel tijd per schets. En dan ging hij vanzelf over op de volgende foto. Nu is die site sinds kort niet meer bereikbaar maar hier heb ik twee vergelijkbare site's gevonden. Wel alleen met plaatjes van mensen volgens mij.

https://www.quickposes.com/en/gestures/timed
http://reference.sketchdaily.net/nl/
Neem eens een kijkje op mijn site!
Site: http://www.paulienwassink.nl

Terug naar “Vragen over tekeningen/schetsen”