If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

portret man: graag advies

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

cowina

portret man: graag advies

Berichtdoor cowina » Zo Nov 22, 2015 11:46 am

Afbeelding

Afbeelding

eindelijk gelukt!!

Maria_Anne

Re: foto ???

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Nov 22, 2015 3:26 pm

Haha ja, maar in drie topics, dat is een beetje vervuilend. Misschien dat de topics bij elkaar gevoegd kunnen worden door een moderator? Dan zie je de foto en het schilderij ook bij elkaar en kunnen er betere tips gegeven kunnen worden.
Voor nu zou ik een andere foto maken; de glans op het voorhoofd is storend. Ook heb ik het idee dat er wat verhoudingsfoutjes in zitten, ik weet niet of je daar nog tips over wilt? (Maar niet slecht hoor!)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

cowina

Berichtdoor cowina » Zo Nov 22, 2015 4:01 pm

ja ik was dat ook van plan om alles bij elkaar te doen,vraag en voorbeelden,maar op de een of andere manier leek dat niet te lukken, dus toen de afbeeldingen maar apart gedaan.
Ja ik wil graag tips. bedankt voor je reactie gr. cowina

Mariska

Berichtdoor Mariska » Zo Nov 22, 2015 5:48 pm

De beide afb. heb ik samengevoegd in 1 post. Ik zou ook de titel veranderen, want 'foto ???' is een beetje nietszeggend. Geef even aan hoe de nieuwe titel zou moeten luiden, dan zal ik die voor je aanpassen, want je kan dit niet zelf veranderen.
Lees ook dit draadje 'ns door over hoe je afb. moet plaatsen. Als je daarna nog vragen hebt (via privé bericht of in een draadje (bij voorkeur niet verspreid over verschillende draadjes :pp )), dan lees ik die wel.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Martin

Berichtdoor Martin » Zo Nov 22, 2015 5:53 pm

Ik vind hem ook al goed hoor. Ik mis zelf een beetje de schaduwen en de rechter schouder lijkt een beetje te klein. Voor de rest zit je naar mijn mening al best goed met de meeste verhoudingen, kleine puntje hier en daar maar dat moet nog wel te verbeteren zijn.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina

cowina

Berichtdoor cowina » Zo Nov 22, 2015 7:05 pm

nou martin bedankt voor de tip i.v.m. de schouder.Ik heb dit meteen veranderd,en inderdaad het beeld is anders. Nu is het zo dat het gezicht in de juiste verhouding staat met de schouders.Ik snap niet dat ik dit niet eerder heb gezien. Schilders blindheid??
Voor Mariska: Kan je titel "foto,s " veranderen in " graag advies " ? b.v.d. cowina

Mariska

Re: portret man: graag advies

Berichtdoor Mariska » Zo Nov 22, 2015 8:47 pm

'k Heb de titel een klein beetje uitgebreid, zodat duidelijk is dat 't om een portret gaat.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Angel

Berichtdoor Angel » Ma Nov 23, 2015 1:05 pm

TIs me niet duidelijk of het nog een werk in progress is of is dit je eindresultaat?
Er zitten inderdaad verhoudingsfoutjes in. O.a. de halslijn begint niet onder het oor, de nek lijkt nu te ver naast het hoofd te liggen, de kin is te kort, De neuspunt is heel vreemd, mogelijk omdat je door schaduwen de illusie creeert dat de neusbrug ingedeukt is (een wipneus zeg maar), terwijl op de foto de neusbrug recht is. Dit is het meest storende in het portret.

En op een of andere manier lijken de ogen en wenkbrauwen recht van voren weergegeven te zijn, terwijl de foto iets van opzij is. Ik krijg niet helder waar dat in zit, maar op een of andere manier lijkt dat met de wenkbrauwen van doen te hebben. Misschien dat het ook al iets beter is als je de neus bijwerkt, want die klopt echt niet. Denk dat het hem ind in de neuslijn zit ... als je die recht maakt zoals ie is, en dan ook de iets donkere schaduw aangeeft in de ooghoek van zijn linkeroog (voor ons dus rechts), ben je denk ik al een heel eind.

Succes!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Ma Nov 23, 2015 3:48 pm

Angel schreef:TIs me niet duidelijk of het nog een werk in progress is of is dit je eindresultaat?
Er zitten inderdaad verhoudingsfoutjes in. O.a. de halslijn begint niet onder het oor, de nek lijkt nu te ver naast het hoofd te liggen, de kin is te kort, De neuspunt is heel vreemd, mogelijk omdat je door schaduwen de illusie creeert dat de neusbrug ingedeukt is (een wipneus zeg maar), terwijl op de foto de neusbrug recht is. Dit is het meest storende in het portret.

En op een of andere manier lijken de ogen en wenkbrauwen recht van voren weergegeven te zijn, terwijl de foto iets van opzij is. Ik krijg niet helder waar dat in zit, maar op een of andere manier lijkt dat met de wenkbrauwen van doen te hebben. Misschien dat het ook al iets beter is als je de neus bijwerkt, want die klopt echt niet. Denk dat het hem ind in de neuslijn zit ... als je die recht maakt zoals ie is, en dan ook de iets donkere schaduw aangeeft in de ooghoek van zijn linkeroog (voor ons dus rechts), ben je denk ik al een heel eind.

Succes!

Wat betreft de ogen; De onderoogleden zijn bij jouw schilderij kaarsrecht, en de ogen lopen niet parallel aan de mond op je werk. Er is inderdaad iets met die ogen en die wenkbrauwen. Gezichtscontour, mn rechts, is te bol. Belangrijkste tip is misschien wel om eens met je werk (en evt. referentie) in een spiegel te kijken. Ineens zie je alles vanuit een fris perspectief.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Jonne

Berichtdoor Jonne » Ma Nov 23, 2015 9:10 pm

Al veel genoemd, maar geef de haarlijn ook nog even een beetje aandacht. Die komt links te veel naar beneden.
Je hebt de uitdrukking al goed gevangen; het zijn allemaal kleine foutjes (maar daardoor toch ook wel lastig te zien en corrigeren)

cowina

Berichtdoor cowina » Vr Nov 27, 2015 10:57 am

bedankt voor jullie tips en advies. Ik zal proberen om een en ander te veranderen maar of dit nu nog gaat? Kan je iets overschilderen (olieverf)zonder het doek te beschadigen?
Ik ben eigenlijk zomaar begonnen met dit schilderij (nooit geen les gehad)wel veel opzoeken via youtube. gr. cowina

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Za Dec 05, 2015 8:12 pm

Dat is het mooie van olieverf; je kunt er overheen blijven gaan totdat je tevreden bent ;)
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

siese

Berichtdoor siese » Vr Dec 11, 2015 7:50 pm

Kijk eens hoe het lijntjes lopen van de zakken onder zijn ogen, die zijn bol, terwijl ze op het schilderij eerder hol staan. Belangrijk lijntje is ook het lijntje in de huid dat vertrekt in het linkeroogpunt van het linkeroog. Dat lijntje mag je zeker ook op je schilderij zetten, dat geeft karakter aan je portret.
----------------------> MIJN WEBSITE
----------------------> Word fan op Facebook!

Onion

Berichtdoor Onion » Zo Dec 13, 2015 4:02 pm

Ik vind het heel nuttig om dit draadje te volgen. Heb weinig ervaring met het maken van portretten en hier leer ik ook van. Dus bedankt voor het plaatsen, Cowina. Volgens mij heb je al veel nuttige tips gehad. Ik zie soms wel dat er dingen niet helemaal kloppen, maar om het precies te duiden is lastig soms. Toch een kwestie van heel goed kijken denk ik, en proberen vaste vormen los te laten.

Terug naar “Schilderijen (olie/acryl)”