If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Papier beschadigd bij afhalen maskingvloeistof

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Viv

Papier beschadigd bij afhalen maskingvloeistof

Berichtdoor Viv » Wo Dec 26, 2012 2:54 pm

Als bij het verwijderen van de maskingvloeistof het papier meekomt of inscheurt.... heb ik dan te veel, te weinig oid gebruikt? Het is nieuwe vloeistof van Schmincke (als een soort dikke pen) maar geen idee hoelang het in de winkel heeft gelegen natuurlijk.

Het vreemde is dat ik het gisteren voor een bloemenbundel heb gebruikt op exact hetzelfde papier (Fabriano) en toen ging het goed, zelfs de potloodtekening was goed te zien na het verwijderen.

Vanochtend met een nieuwe begonnen en ik zag gelijk dat de tekening mee werd verwijdert, daarna op veel delen dus ook het papier.
Wat doe ik niet goed......

Voor
Afbeelding

en na: een vogel met een peeling

Afbeelding

Margareth

Re: Papier beschadigd bij afhalen maskingvloeistof

Berichtdoor Margareth » Wo Dec 26, 2012 4:16 pm

Maskeervloeistof moet je opbrengen als het papier volkomen droog is
Dat zelfde is van toepassing bij het eraf halen
Is het dat niet dan kun je het papier beschadigen
Je weet het pas als je het hebt uitgeprobeerd.

Overzicht beschikbare ATC = KLIK

Viv

Berichtdoor Viv » Wo Dec 26, 2012 6:06 pm

Dank je Margareth, beide was het geval, tenminste dat dacht ik. .... ik had het nog wel droog geblazen met de föhn.

Maar, wat ik anders had gedaan dan met de bloemenbundel, is dat ik vanochtend als start eerst de achterkant van het papier had nat gemaakt om het bobbelen tegen te gaan. Dat werkt goed want ik kon een mooie egale wassing doen.

En na het föhnen en gevoeld te hebben dat het droog was, ben ik gestart met het afhalen van de maskeervloeistof.

Toen het mis is gegaan heb ik het papier van de achtergrond losgemaakt...

en inderdaad zoals jij dacht, die bleek nog een klein beetje vochtig te zijn (helemaal vergeten dat het daar ook nog vochtig kan zijn terwijl de voorkant wel 'droog' en op kamertemperatuur aanvoelde) en dat kleine beetje heeft blijkbaar een enorm negatief effect. ;-(

Ach, ik zie het maar als een oefening voor de achtergrond ;-)

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Wo Dec 26, 2012 10:27 pm

Maskeervloeistof kun je inderdaad alleen weghalen als het echt helemaal droog is. Paar dagen laten drogen is misschien beter dan föhnen? Want dan lijkt het misschien wel droog maar is het deel wat op het papier zelf zit nog niet helemaal droog (ik ben ook ooit zo ongeduldig geweest....)
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

Viv

Berichtdoor Viv » Wo Dec 26, 2012 11:23 pm

Haha ja inderdaad Brigitte, zelfs bij het lekkere schilderen komen de eigenschappen naar voren ;-)
Inmiddels ben ik weer bezig met de 2e poging, gelukkig is doorzetten er ook eentje ;-)

Maggeltje

Berichtdoor Maggeltje » Di Sep 10, 2013 10:12 am

Als ik me ermee mag bemoeien..... als ik maskeer vloeistof gebruik dan alleen langs de buitenlijnen binnen de tekening. Niet de hele vogel of de hele bloem. Dat heeft geen zin. Het is toch de bedoeling dat er geen achtergrondverf op je tekening komt? Je hoeft dan alleen een randje maskeer af te rollen. Rollen, niet trekken.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Terug naar “Vragen over aquarel en gewassen tekeningen”