If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Ik loop vast.

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

MarcDier

Ik loop vast.

Berichtdoor MarcDier » Za Okt 16, 2010 4:26 pm

Iemand nog tips over wat dit schilderij nodig heeft? Ik loop een beetje vast. :evil:
Afbeelding

Jan Drempel

Re: Ik loop vast.

Berichtdoor Jan Drempel » Za Okt 16, 2010 4:58 pm

in de links onder; is het de bedoeling dat de "kader" stopt? maar toch de de man doorgaat ?
Het is nu een vertekend beeld met rechts.

Rechts kan je ook de vertikale inkorten zoals hieronder bij voorbeeld
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jan Drempel op Za Okt 16, 2010 5:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcDier

Berichtdoor MarcDier » Za Okt 16, 2010 5:02 pm

Het is de bedoeling dat die man soort van uit het stenen kader zakt. Dus dat hij van steen is of zich half verstopt in het kader zelf. Beetje ingewikkeld uit te leggen. Het is dus niet de bedoeling dat die man voor het kader zit oid. Beetje vaag bedoeld dus.

MarcDier

Berichtdoor MarcDier » Za Okt 16, 2010 6:10 pm

Ah, je hebt het bijgewerkt en nu begrijp ik het. Goed idee! Ik ga het rechts ook zo inkorten maar dan wel tot de rode rand omdat dat mannetje bedoeld was als half in de steen. Bedankt!

Jan Drempel

Berichtdoor Jan Drempel » Za Okt 16, 2010 6:26 pm

vergeet niet dat de vertikale zuil NIET op een rechte lijn kan stoppen, hou rekening met het profiel !
Afbeelding

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Za Okt 16, 2010 8:02 pm

Het mist een focuspunt ;) in elke hoek wat te zien, de compositie werkt niet. Ik zie ze snel niet wat je er aan kunt doen, maar probeer eens schuiven met de elementen/een verbindend element toevoegen.

Leuk idee on het venusfiguurtje zo te gebruiken!

NeCo64

Berichtdoor NeCo64 » Ma Okt 18, 2010 11:18 am

Ik vind hem intrigerend, heb geen tips voor je, maar wat ik zelf altijd doe als ik het even niet meer weet het schilderij ergens neer zetten waar ik veel kom, vaak 'zie' ik dan ineens wat er aan schort.

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Ma Okt 18, 2010 12:54 pm

Ik heb er even mee geshopt.

De belangrijkste richtingen zoals die nu in je werk zitten:
Afbeelding
Een aantal vertikalen, een paar horizontalen, en een paar schuine lijnen die elkaar tegenspreken. Daarnaast is er een heel leeg vlak, dat niet als achtergrond werkt maar vooral 'leeg' voelt.

Dit heb ik in photoshop veranderd:

Nadruk op de vertikaal
Afbeelding

Afbeelding

Het schilderij is smaller gemaakt, waardoor de nadruk op de drie vertikale lijnen komen te liggen: lings en rechts de zuilen, en de symmetrie van het venusfiguurtje.
De diagonalen van het raam wijzen nu naar de belangrijkste elementen van de uil: kop en top van vleugel, en de andere diagonaal naar het mannetje. Dat de lijn van de uil afwijkt, maakt nu niet uit, het is een ondergeschikt element geworden dat voor wat variatie zorgt, maar niet de grote elementen doorbreekt.

Wat ook kan is het volgende:
Afbeelding

Afbeelding
Hetzelfde schilderij (originele verhoudingen), maar nu het mannetje en de uil omgewisseld. De lijn van de uil stoort nu niet meer, omdat deze nu in dezelfde richting loopt als de diagonaal die hij kruist (hij is niet meer tegengesteld). De diagonaal loopt zelfs via de vleugel van de uil de hoek in.
Ik heb de uil wat groter gemaakt, omdat hij tegen een hoop detail in de achtergrond op moet boksen. Hij verbindt nu meer de bovenkant met de rest van het schilderij.

En dit is wat ik bedoel met elementen toevoegen:
Afbeelding
Door herhaling past de uil beter bij de decoratie boven (duidelijk ritme). De uilengroep komt nu ook overeen met de diagonaal van linksonder naar rechtsboven. De 'orginele' uil heb ik ook iets rechterop gezet, zodat hij de verticale lijnen meet benadrukt ipv. de diagonaal van linksboven naar rechtsonder stoort.

Wat je qua element toevoegt, moet je natuurlijk zelf weten. Hier zijn het uilen, maar ik weet niet wat jij verder qua symboliek in gedachten hebt.

Dit zijn allemaal oplossingen die je het beste kan gebruiken als je met een vers doek start. Ik hoop dat je met wat creativiteit misschien een minder rigoureuze oplossing vindt. Kleine compositieschetsjes vooraf zijn een goede manier om dit soort dingen te voorkomen ;)

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Ma Okt 18, 2010 1:18 pm

Nog een laatste gedachte...
Kleur! De achtergrond koeler maken en POP! daar is de uil als focuspunt. (compositie is nog steeds niet geweldig maar deze 'werkt' al meer). Ik hoop dat jet het kan zien, ik meen me te herinneren dat je kleurenblind bent? het heeft met rood/groen te maken.

Afbeelding

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Vr Okt 22, 2010 11:03 am

Tjoo wat een uitleg! Wat gaaf dat je dit allemaal ziet zeg :) Ik kon ook zien dat het vlak 'leeg' was, maar wat je eraan kunt doen; daar had ik geen idee van :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Soofje69

Berichtdoor Soofje69 » Vr Okt 22, 2010 10:05 pm

Ik vind het uiltje en het stenenmannetje heel sterk, de venusfiguur vind ik jammer...eigenlijk storend (sorry) terwijl ik de zuilenpartij er om heen wel heel mooi gemaakt vind. De vorm doet erg oosters aan...misschien vrouwenfiguur weg en daar een mooie orientaalse hanglamp?.... ;-) of van die geponste orientaalse figuurtjes (soort schoppen...weet je wat ik bedoel? daar heb je ook van die sierradiatorplaten van). De rechter bovenhoek vind ik overigens beter dan de linker bovenhoek. Ik hoop niet dat je mijn opmerking als kritiek ziet, maar als feedback. Ps de achtergrondkleur niet veranderen hoor!
Doe wat je leuk vindt!

noelske

Berichtdoor noelske » Wo Okt 27, 2010 1:25 am

ik vind het best cool, mischien heel lichtjes een skull in de achtergrond verwerken. ik kan je geen voorbeeld geven :wink: maar kan wel cool zijn

grt

Naja naja

Berichtdoor Naja naja » Wo Okt 27, 2010 12:03 pm

noelske schreef:ik vind het best cool, mischien heel lichtjes een skull in de achtergrond verwerken. ik kan je geen voorbeeld geven :wink: maar kan wel cool zijn

grt

vind ik persoonlijk in dit werk echt niet passen...

De uitleg van A_G is heel duidelijk en een goede les voor de volgende keer - ik denk niet dat je op dit moment nog veel kan veranderen zonder de hele boel over te schilderen en opnieuw te beginnen :lol: maar wel erg interessant A_G! Knap idd dat je dat allemaal ziet :)

Als je 't dan toch wil veranderen zou ik juist wel de koele (groene) achtergrond nemen :)

Jan van Kleeff

Berichtdoor Jan van Kleeff » Wo Okt 27, 2010 4:26 pm

A_G haalt de grondbeginselen van de compositieleer in de kunst goed aan.
Ik heb een boek waarvan de titel mij nu even ontschoten is waarin heel duidelijk het compositie lijnenspel wordt uitgelegd adv diverse schilderijen van oude meesters.

Heb het boek thuis even opgezocht.
Het heet:
De klassieke school
Schilder technieken.

Van: Aristides, J. Juliette

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Laatst gewijzigd door Jan van Kleeff op Do Okt 28, 2010 8:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

siese

Berichtdoor siese » Wo Okt 27, 2010 10:25 pm

Ik ben het eens met wat artificial green zegt. Nu is er geen focuspunt in het werk.
Er zit symboliek in je werk, maar nu ligt het er te zwaar op.
Maak de achtergrond lichter of wat anders van kleur, zodat de uil naar voren komt.
----------------------> MIJN WEBSITE
----------------------> Word fan op Facebook!

Terug naar “Schilderijen (olie/acryl)”