If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Map uitwerkingen Goudhaantje

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Maria_Anne

Map uitwerkingen Goudhaantje

Berichtdoor Maria_Anne » Do Jan 21, 2016 2:30 pm

Wellicht heb je een paar schetsen al voorbij zien komen, maar mij leek het toch leuker om de schetsen/tekeningen/schilderijen van dit goudhaantje samen te voegen. Bij dezen.

Nog even achtergrondinfo; bij mijn ouders is dit goudhaantje waarschijnlijk tegen een raam aangevlogen, en overleden. Ik heb het goudhaantje op laten zetten, en heb nu een immer gewillig model op mijn zolderkamertje :)

Gelieve geen meningen wat betreft taxidermie (het op laten zetten van dieren) te posten. Tips en tops en andere opmerkingen over mijn schetsen zijn altijd welkom :)

De allereerste schets. Verschillende hardheden gebruikt met grafiet in Moleskine. Half uur?
Afbeelding

Schets met acryl. Halfuur? Uur? Niet in de gaten gehouden:
Afbeelding

Vlugge schets met gouache (vooral om gouache even uit te proberen). Niet mooi. Hooguit 10 minuten:
Afbeelding

Eigenlijk niet de naam schets waardig, maar ik had even als test de rode vlek er neergeflatst. Toen het droog was verscheen daar plots het goudhaantje in mijn gezichtsveld! Dus, eens geprobeerd te tekenen zonder naar mijn tekening te kijken. En dat is te zien. Maar leuk om te doen! Enkele seconden:
Afbeelding

En ten slotte, met een rode Eddingpen, die watervast zou moeten zijn. Blijkt ook watervast te zijn (bruine vlek is nat papier met hint van ultramarijn):
Afbeelding
In mijn ogen de meest geslaagde schets. En hopelijk volgen er nog vele :)

Bedankt voor het bezoekje!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

BlackScorpion

Re: Map uitwerkingen Goudhaantje

Berichtdoor BlackScorpion » Do Jan 21, 2016 4:17 pm

Arm vogeltje, wil maar 1 ding over opzetten zeggen, maar ik heb gehoord/gelezen dat (met tijd?) de kleuren niet helemaal meer kloppen van opgezette dieren. Misschien iets om rekening met te houden? Ik weet niet of het onmiddellijk is of over tijd, heb dat gewoon ergens gelezen en leek me interessant in verband met natuurgetrouwe weergave.

Wel interessant de verschillende uitwerkingen te zien.
Wel beetje spijtig van de vlek bij de Eddingpen, droogt die nog op?

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Jan 21, 2016 4:23 pm

BlackScorpion schreef:Arm vogeltje

Heb m'n ouders meteen raamstickers gegeven :)

BlackScorpion schreef:wil maar 1 ding over opzetten zeggen, maar ik heb gehoord/gelezen dat (met tijd?) de kleuren niet helemaal meer kloppen van opgezette dieren.

Bij veren maakt dat weinig uit. Net als bij haren verkleurt dat niet meer als ze eenmaal uit de 'cel' zijn. Misschien over de jaren wel door zon, ach so be it.
Huid verkleurt daarentegen zeker wel, dus de huid bij een dunne of kortharige vacht zal zeker effect hebben op de kleur. De ogen worden vervangen dus die zijn ook zeker niet natuurlijk.

BlackScorpion schreef: Wel beetje spijtig van de vlek bij de Eddingpen, droogt die nog op?

Ja hij is al opgedroogd. Het moet de schaduw voorstellen. Zal eens kijken of ik een 'droge' versie kan posten :)

Ruttie85

Berichtdoor Ruttie85 » Do Jan 21, 2016 6:36 pm

De schets met acryl vind ik erg leuk. Doet me qua sfeer denken aan het puttertje ( ik ben de naam van de schilder even kwijt..). De slagschaduw geeft 'm veel body.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Do Jan 21, 2016 6:43 pm

Carel Fabritius, vind ik na wat google-research, leuk dat je het daarmee associeert! Het puttertje steekt in mijn ogen ver boven mijn niveau uit. Hoop dat ik mooiere versies maak die inderdaad die kant op gaan :) Bedankt voor dit huge compliment!

Ruttie85

Berichtdoor Ruttie85 » Za Jan 23, 2016 12:54 am

Inderdaad, dat is hem. 1 van de hoogtepunten van het Mauritshuis. (Samen met het parelmeisje van Vermeer, wat mij betreft.) De toonstelling in het vogeltje doet me daar erg aan denken. Erg mooi en puur schilderij, zoals deze. De mooiste uit je serie.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Jan 23, 2016 1:05 am

Dankjewel! Qua kleur is ie vast t spannendst. Echter, het goudhaantje heeft de beste verhoudingen in de rode eddingpentekening. Maar erg leuk om je mening te horen, het is een groot compliment!

Pluis1969

Berichtdoor Pluis1969 » Zo Jan 24, 2016 9:33 am

Geen idee wat een eddingpen is, maar de tekening vind ik super.
Je snelle met gouache vind ik ook iets hebben!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Jan 24, 2016 10:53 am

Dankjewel, Pluis!
Een eddingpen is een pen vh merk Edding, meer weet ik er ook niet van :)
Leuk dat je die van gouache toch wat vindt hebbenB bedankt voor je commentaar!

YouDiffer

Berichtdoor YouDiffer » Zo Jan 24, 2016 12:13 pm

Het goudhaantje met acryl vind ik het leukst, maar ik hou gewoon erg veel van kleuren. Ik vind het ook erg leuk om te zoen hoentje het goudhaantje elke keer van een net andere perspectief hebt getekend, hierdoor blijven het écht andere tekeningen, erg leuk!
Angel

An angel found her way,
through her black thoughts.
Angelicfacts is what she has kept hidden,
she's angelsdead.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Jan 24, 2016 1:59 pm

Idd AD, dat vind ik zelf ook leuk van zo'n compilatie :)

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Di Jan 26, 2016 12:12 am

Ben een iets uitgebreider schilderijtje aan t maken vh goudhaantje. Film deze ook met m'n iPad, maar weet niet hoe ik t filmpje hier online kan krijgen. Hij is wel te zien op m'n Facebookpagina.

Voor nu de eerste opzet:

Afbeelding

siese

Berichtdoor siese » Di Jan 26, 2016 9:15 am

Leuk dat je schetsen probeert met verschillende materialen en vlot op papier zet. Zo leer je het best.
----------------------> MIJN WEBSITE
----------------------> Word fan op Facebook!

Maria_Anne

Re: Map uitwerkingein Goudhaantje

Berichtdoor Maria_Anne » Di Jan 26, 2016 9:21 am

Inderdaad Siese! Maar het is vooral enorm leuk om te doen!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Wo Jan 27, 2016 12:37 am

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Schilderijen (olie/acryl)”