If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Strandwandeling (herinnering?)

Hier kun je alle afbeeldingen van eigen schilderwerk plaatsen (olieverf/acryl etc.).

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Onion

Strandwandeling (herinnering?)

Berichtdoor Onion » Zo Mar 10, 2019 7:40 pm

Dit schilderij is denk ik zo goed als af, al zie ik nu dat ik nog iets aan de horizon rechts moet doen. Ik laat een aantal fasen van het schilderij zijn. Ik was zelf erg blij met de onderschildering, en hoewel ik blij ben met het uiteindelijke resultaat, vind ik het geheel zelf toch wat minder sterk. Ik heb dat zo vaak met mijn schilderijen. Ik laat het nu maar even rusten. Het is acryl op canvas, 40x60cm en geschilderd in ruwweg 7 uur. Alle suggesties zijn weer welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het voorlopige eindresultaat:
Afbeelding

Stephan

Re: Strandwandeling (herinnering?)

Berichtdoor Stephan » Ma Mar 11, 2019 6:09 pm

Geslaagd schilderij. Prettig om naar te kijken. Mooi effect van je onderschildering. Knap, hoor!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Di Mar 12, 2019 9:36 pm

Wat leerzaam om je proces hier te zien.Ik vind het effect van zo´n complementaire ondergrond zo ontzettend gaaf, en goed werken in je schilderij.
Recent ben ik erachter gekomen wat ik vaak niet mooi vind aan die zwarte figuren; ze zijn er opgeschilderd. Mooier zou zijn als je de achtergrond ook om de zwarte figuren had geschilderd, dan integreren deze mooier in de omgeving.
Zowel de zee, het strand als de lucht vond ik in een eerder stadium misschien nog wel mooier! Ik begrijp daarom ook goed wat je zegt met je opmerkingen over de onderlaag, en het tevreden zijn over het eindresultaat. Wat dat mag zeker :)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Onion

Berichtdoor Onion » Do Mar 14, 2019 11:12 pm

Dank jullie wel Luc en Maria_Anne!
Ik heb er zelf ook wel een beetje een dubbel gevoel over. Wat eigenlijk mijn oorspronkelijke idee was, was een soort idee van een overbelichtte foto met tegenlicht. Dan had ik alleen nog meer van de kleuren weg moeten schilderen, en dat vond ik veel te zonde. Maar het gevolg is wel dat het er een beetje tussenin is blijven hangen. De kleuren van de middelste 2 versies zijn wel een beetje bedrieglijk, want die zijn bij kunstlicht genomen.
Ik vind het heel interessant wat je zegt over het erop schilderen van die donkere figuren. Ik snap geloof ik wel wat je bedoelt, want ik vond het er eerst ook zo uitzien. Overigens gebruik ik nooit zwart. Het is puur pruissisch blauw met een klein beetje zinkwit en titaanwit voor de lichtval. Maar ik snap je punt. Ik weet alleen niet helemaal goed wat ik beter had kunnen doen. Ik dacht nl juist dat dit de juiste volgorde was omdat er anders zo snel een halo-effect ontstaat. Of bedoel je juist dat dat ook wat meer interactie met de omgeving suggereert. Ik had het figuur dus eigenlijk meteen in de onderschildering mee moeten nemen? Hmmm, ga ik eens een beetje mee experimenteren. Ik dacht trouwens ook dat ik dat probleem door wat schaduw te suggereren een beetje had opgelost. Als ik wat heb geëxperimenteerd en ik een verbetering zie, ga ik op dit schilderij misschien toch nog wat veranderen. Dank je voor je commentaar!!!

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Vr Mar 15, 2019 6:20 pm

Ja inderdaad; ik denk dat het ervoor zorgt (niet onderwerp op achtergrond schilderen) dat er meer interactie/samenhang met omgeving komt (zonder contrast te verliezen). Halo effect valt wel mee als je secuur werkt, en persoonlijk vind ik (vooral als je zo'n complementaire achtergrond gebruikt) dat zo'n halo-effect juist wel mooi kan zijn. Die schaduw doet overigens wel veel hoor! Die heb je ook heel mooi geschilderd. Ik ben benieuwd naar je vorderingen!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Terug naar “Schilderijen (olie/acryl)”