If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

goedkoop acrylverf, nadelen?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Arisos

Re: goedkoop acrylverf, nadelen?

Berichtdoor Arisos » Za Apr 30, 2011 11:13 am

dheusden schreef::idea: Waarom Expert van Amsterdam, echt niet nodig! Ik heb dit getest.
Het enige voordeel is dat het duurder is, en dit voordeel is voor de verkoper.

:twisted: Tuurlijk joh, betere pigmenten en vooral een hoger pigment gehalte is echt niet nodig. :evil:

Meer pigmenten in verf is echt geen verkooptruuk hoor.

Zelf vind ik Expert net niet goed genoeg en gebruik dus liever nog duurdere merken (artist quality ipv student quality).

Vraag me wel af hoe die test van jou in zijn werk is gegaan?

dheusden

Berichtdoor dheusden » Zo Mei 15, 2011 11:01 am

Rebeltje schreef:Getest waarop? Pigmentgehalte? Levensduur? Ik denk dat er toch zeker wel een verschil in de samenstelling zit. Wil niet zeggen dat ik het altijd nodig vind om de duurdere merken aan te schaffen. Maar het zal allemaal wel zijn nut hebben.

:) Ik test producten op de gebruiksvriendelijkheid en het resultaat dat ik wil hebben, want daar gaat het toch om. De leverancier test zijn producten op de rest. En hoezo levensduur en pigmentgehalte enz. krijg je daar dan garantie op??

Rebecca

Berichtdoor Rebecca » Zo Mei 15, 2011 2:29 pm

Dat is dan dus gewoon geheel persoonlijk dat je het niet nodig vindt. Zie ook de reacties na mij. ;)

Dat een hoger pigmentgehalte beter is, spreekt imo voor zich. En inderdaad, dat geeft een goed merk ook aan.

Ook vraag ik me af welke 'merken' je allemaal 'getest' hebt. Ik werk tot nu toe weinig met acryl, en heb ook absoluut niet de 'duurdere' merken aangeschaft, dat vind ik vooralsnog ook niet nodig. Maar toch merk ik absoluut het verschil tussen het werken met 'bart smit verf', amsterdam verf, en rembrandt verf. En echt kieskeurig wb materiaal ben ik niet, alles werkt uiteindelijk wel als je er mee om leert gaan, sommige materialen maken het gewoon wat makkelijker imo ;) En misschien ben ik heel naief, maar ik geloof wel in een langere levensduur en dus een grotere 'lichtechtheid' als ze mij dit zo verkopen. (wb het product zelf dan, ik ben geen fan van 'verkopers' :) )
Verder heb ik ook begrepen dat de 'duurdere merken' minder verkleuren bij het opdrogen, lijkt me ook geen vervelende eigenschap. Maar dit heb ik alleen van horen zeggen ;)

Maar goed, uiteindelijk gaat het erom dat je een product hebt wat voor jou het beste werkt. Maar dat hoeft niet altijd samen te gaan met kwaliteit. Ik kan vooralsnog nu prima met olieverf van de bouwmarkt werken, maar het is wel een feit dat olieverf van rembrandt beter van kwaliteit is. :)

dheusden

Berichtdoor dheusden » Do Jun 09, 2011 3:02 pm

alfa schreef:
dheusden schreef::idea: Waarom Expert van Amsterdam, echt niet nodig! Ik heb dit getest.
Het enige voordeel is dat het duurder is, en dit voordeel is voor de verkoper.
De rest zijn verkoop praatjes. Van galeria zijn de penselen heel goed maar wel duur in vergelijking met andere merken. Maar hier moet je niet op bezuinigen.

:?: :?: :?:
Test maar eens een kleur als cadmium geel, cadmium oranje of cadmium rood, dat zijn de enige goed dekkende (!) geel, rood, oranje. Ook lekker intens zijn deze. Dat deze kleuren (met cadmium) duurder zijn dan goedkoper alternatieven kan je checken door de prijs van cadmium pigmenten te bekijken (in de betere verf winkel te koop) Cadmium is zo 5 keer zo duur, als je er dan ook nog eens 2x zo veel van in een tube doet, is het logisch dat de verf duurder is, toch?
Neemt niet weg dat een ieder kan kiezen wat hij wil! :wink:
Met die penselen ben ik het helemaal een die van galeria (winsor & newton) zijn super (voor acryl) :D

Natuurlijk heb je gelijk dat weet ik ook wel, maar je kunt ook een andere weg bewandelen, als je deze kleuren maar een enkele keer gebruikt, dan maak ik de ondergrond eerst grijs en bij geel wit en dan dekt het prima. :thumbs:

Leonardus

Berichtdoor Leonardus » Wo Jun 15, 2011 4:53 pm

Even nog een reactie op een vraag die Rebeltje in zijn/haar eerste reactie stelde: of licht wel door vernis heen gaat.
Ja, gelukkig wel... anders zou je niets van je schilderij zien en zou je een soort van spiegel maken. Je ziet je schilderij JUIST omdat daar licht op valt; in rood geschilderde vlakken bijvoorbeeld wordt alle licht geabsorbeerd behalve het rood... etc.
Vernis doet niets anders dan je werk, je schilderij, beschermen tegen vergeling, vervuiling, oppervlakkige beschadigingen enz. En het zorgt voor een mooie afwerking.
Misschien bestaan er vernissen met een UV filter, dat ervoor zorgt dat er minder UV op de verf komt zodat het minder snel verbleekt. Maar meestal is de verf (zeker bij de duurdere merken) van een kwaliteit die de kleurechtheid vasthoudt. Bij de goedkopere merken (Action, Blokker etc) heb je wel kans op verkleuring.

Groetjes!
Wil je weten wat ik schilder? Kijk dan es op mijn website www.leomartinus.org

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Wo Jun 22, 2011 8:43 am

Goedkoop is niet voor niets goedkoop. Koop het beste materiaal wat je je kunt veroorloven dat scheelt een hoop teleurstelling, voor jou en zeker voor een eventuele koper.
Ik schilder nu zo'n 20 jaar en zelfs de Amsterdam voldoet in veel pigmenten niet.
Galeria is wat mij betreft de beste betaalbare acrylverf.
Bind-en vulmiddelen en pigmenten bepalen de kwaliteit. Verf hoort met zorg gemaakt te worden want het is de basis van jou creativiteit.
Veel beginners haken af na een doosje van de bouwmarkt en dat is erg jammer.

Lisis

Berichtdoor Lisis » Vr Aug 05, 2011 9:33 pm

Hoihoi,

ik ben zelf begonnen met de goedkoopste verf van kruidvat. Heb meerdere goedkopere uitgeprobeerd en vond het in het begin goed. Maar merkte dat de verf wel erg snel uit begon te drogen, dik werd en niet goed smeer(?)baar was.
Toendertijd kende ik nog geen enkele techniek.
Op mijn verjaardag heb ik ooit eens een set met grote potten Amsterdam gekregen en wauw ik merkte gelijk verschil in de verf. Hoeveel mooier de kleuren waren en hoeveel prettiger en zuiniger ik ermee kon werken.
Je kan betere kwaliteit verf veel langer bewaren alleen al!

Uiteindelijk had ik nieuwe potten verf nodig en ben bij mij in de buurt naar de betere kunst en kantoor winkel gegaan om daar potten Amsterdam te gaan halen.
Ik heb me daar laten adviseren over verschillende merken en ben toen de Galeria gaan uitproberen. Dat beviel me ook weer beter dan Amsterdam qua kleuren enz.
Later kwam er liquitex bij en daar heb ik toen ook een workshop over gevolgd. Erg leuk en erg leerzaam.
De pigmenten in deze merken zijn merkbaar beter dan in goedkopere acrylverf varianten en je doet ook nog langer met deze merken. Dus ik ben uiteindelijk goedkoper uit!
Nu schilder ik over het algemeen alleen nog maar met de galeria en de liquitex basics (heel soms nog amsterdam), die bevallen mij het beste!
Van liquitex heb je ook nog de professional, maar die gaat boven mijn budget!!

Dit is mijn ervaring met deze merken! :)

Oscar1

Berichtdoor Oscar1 » Di Jan 09, 2018 5:48 pm

Hoeveel amsterdam expert beter is als amsterdam standaard, wel wat beter maar niet heel veel. Beide is prima mee te werken. Voor bepaalde kleuren heeft expert geen zin: wit, zwart en enkele aardkleuren bij kobalt wel wat duidelijker verschil gevonden. Ook bij de artiestenkwaliteit zijn er verschillen: golden is top, ook oud holland en schminke. Verder is ook sennelier in knijpflacon erg goed voor de prijs vind ik. Ara is ook zeer goed wordt gebruikt op academisch in nederland. Reeves is zeker niet geweldig maar toch wel heel redelijk, reeves wordt als supermarktkwaliteit afgedaan en dat is in mijn ogen niet helemaal terecht, dat geldt ook voor talens art creation, best aardige verf. Een fabriek als talens kan zich rommel permiteren denk ik. Dat doet v bleiswijck bij action wel, rommel maken van zijn acrylverf. Leuk voor kleine kinderen net als enkele merken uit china. Laatst bij Lidl wat acrylverf gekocht en aan een bevriende kunstenaar in oostende meegegeven, die vond deze verf best aardig goed. Overigens denk ik dat de verschillen tussen olieverf studie-den artiestenkwaliteit groter zijn dan bij acrylverf. Voor portretten is golden open heel fijn door de langere droogtijd. Zo een ieder zijn keuze en dat mag lekker in een tijd dat men al zoveel tracht te verbieden, haha.

Oscar1

Berichtdoor Oscar1 » Di Jan 09, 2018 5:54 pm

Sorry ik maakte een foutje en wilde zeggen dat een fabriek als Talens uit apeldoorn zich juist geen rommel kan permiteren ik gebruik het o.a. Zelf met genoegen. De producten van talens of het nu olieverf, acrylverf, aquarel-verf of pastels gaat de kwaliteit is in orde en dan gaat het vaak om persoonlijke voorkeur, maar dat is eigenlijk altijd zo want we ze nu eenmaal niet allemaal hetzelfde en dat houdt de spanning erin.

Oscar1

Berichtdoor Oscar1 » Di Jan 09, 2018 8:09 pm

Sorry ik maakte een foutje en wilde zeggen dat een fabriek als Talens uit apeldoorn zich juist geen rommel kan permiteren ik gebruik het o.a. Zelf met genoegen. De producten van talens of het nu olieverf, acrylverf, aquarel-verf of pastels gaat de kwaliteit is in orde en dan gaat het vaak om persoonlijke voorkeur, maar dat is eigenlijk altijd zo want we ze nu eenmaal niet allemaal hetzelfde en dat houdt de spanning erin.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Jan 10, 2018 12:36 pm

Ach wat.Goedkoop is duurkoop. Dat geldt zeker voor verf.
Mijn advies: Koop professionele kwaliteit van de kleuren die je veel gebruikt en van de aardkleuren de studiekwaliteit.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”