If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

pigmenten en mengen???

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

cornetho

pigmenten en mengen???

Berichtdoor cornetho » Za Aug 14, 2010 5:17 pm

hallo leden,
nogmaals een vraagje,

Gary jenkins heeft eens verteld in zijn uitzending dat je beter iets duurdere verven koopt omdat daar meer pigment in zit dan bij goedkopere verven.

ik heb al gezocht in verschillende winkels (ook bij v&d) maar nergens vind ik de hoeveelheid pigment er in een verfkleur zit, enkel maar de pigmentnummer(s)

veel verven zijn allemaal gemaakt door Royal Talens, wat is dan eigenlijk het verschil tussen bvb een van gogh en een old amsterdam of andere Talens olieverf?

en wie heeft er ervaring met zelf olieverf maken met pigment, lijnolie ,e.d.?

groet van Cornetho

Arisos

Re: pigmenten en mengen???

Berichtdoor Arisos » Zo Aug 15, 2010 11:33 am

Kwaliteit is inderdaad niet goedkoop.
Hoe meer pigment in de verf zit hoe duurder het is.

Amsterdam van Talens zie ik als budget Studiekwaliteit.
Van Gogh is een betere studiekwaliteit.
Rembrandt word gezien als een artist kwaliteit.

Dit heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid pigment maar ook met de pigmenten die in de verf zitten.
Bij Amsterdam zal je tevergeefs zoeken naar bijvoorbeeld cadmium geel of cadmium rood.
Zelf gebruik ik liever andere merken als die van Talens.
bijvoorbeeld Winsor&Newton voor olieverf of Golden Acrylics

Ervaring met zelf maken van olieverf heb ik niet veel.
Maar mits de pigmenten goed zijn en goed zijn gemalen, goede olie word gebruikt en je een goede verhouding gebruikt zie ik niet zoveel problemen.

Maar pigmenten kunnen weer gaan klonteren (vocht)dan zal je ze opnieuw moeten fijn malen.

IngeLeonora

Berichtdoor IngeLeonora » Ma Sep 06, 2010 9:04 pm

Hallo Cornetho,
Goede verf koop je niet bij V&D, maar bij een schildersartikelenwinkel. Daar kunnen ze ook goed advies geven.
"zoals u wilt dat de mensen u doen, doet hun evenzo" (uitspraak van Jezus)

cornetho

Berichtdoor cornetho » Di Sep 07, 2010 1:16 am

Hallo IngeLeonora,
moet toch ook wel een kunst zijn om met slechte of minder goede verf een mooi schilderij te maken.
maar ik begrijp dat de kwaliteit van verf er ook voor zorgt dat het schilderen op zich veel makkelijker gaat.

René

Berichtdoor René » Di Sep 07, 2010 8:20 am

Zeker weten Cornetho, kwaliteit is niet alleen te merken het is ook goedkoper!
Dat klinkt natuurlijk een beetje vreemd maar het is net als ergens anders hier
op het forum dat je azuurblauw b.v. rood wilt overschilderen, met de goed-
kopere kwaliteit zou je daar verscheidene lagen voor nodig hebben, met goed
kwaliteit maar 1. Daarbij mixt het dus ook veel directer, je hebt veel minder verf
nodig om van blauw naar Groen te mixen of van Rood naar Oranje etc.

Zelf verf maken is hierin alleen maar leuk maar zeker geen optie, wel als je
speciale effecten wilt bereiken dan zou je het kunnen overwegen. Maar let wel
het is érg arbeidsintensief, en zeker niet goedkoper. Je zult hiervoor een
zgn. "loper" moeten hebben en een geharde glasplaat of een stuk wit graniet.
Pigment natuurlijk en lijnolie met eventueel wat siccatief.

Afbeelding
(foto Zaans industrieel erfgoed.nl)

Sommige pigmenten kun je zelf maken, vooral de aardkleuren, door b.v.
bloempotten te vermalen of houtskool (luciferhoutjes zijn erg kleurkrachtig) of
als je mooie aarde ergens vind zou je er een potje van mee kunnen nemen. Dit
pigment zul je eerst met die loper flink moeten malen, een vijzel met mortier is
daarbij geen luxe om de grove stukken eerst wat kleiner te krijgen, eenmaal fijn
gemalen zul je het nat (met water) nogmaals moeten malen om de grote van
de pigment korrels nog kleiner te maken, ... tenzij je matte verf wilt. Dit papje
laat je op een oude krant drogen en eenmaal droog kun je het in je vijzel
makkelijk tot een fijn poeder fijn stampen, ... nu heb je een pigment, het lijkt
qua fijnheid wel op poedersuiker. Wil je van dit pigment verf maken dan "benat"
je het met je loper met lijnolie steeds een klein beetje tot je een goed stevige
olieverf krijgt, hierbij is het zaak om alle pigmenten goed te "benatten" oftewel
te omsluiten met lijnolie anders zou er een erg slechte verflaag ontstaan.

Je ziet wel ook al is dit maar hééél basic wat ik hier neerschrijf het is al erg
veel werk, terwijl je met je eigen gemaakte pigmenten dan nogsteeds niet
weet of het een goed kleurkracht heeft of dat het wel kleurecht is, ... hier zijn
dan wel weer allerlei testjes voor. Wil je echt meer weten over zelf verf
maken, ga dan eens naar de vermolen "De Kat "op de Zaanse schans, ...
daar kun je allerlei oude technieken in de praktijk zien, ...

Ook zou ik Linova willen aanraden, hier kun je allerlei authentiek materiaal krijgen.

Succes.
Commentaar en/of Tips altijd welkom.

René
Mijn website: www. René-beeldendkunstenaar. nl

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Di Sep 07, 2010 8:29 am

als je geen goed blauw en geel hebt, kun je ook geen goed groen mengen. De geel van de action is bijvoorbeeld ontzettend dun en transparant. Dat werkt natuurlijk niet lekker. Als je dan bepaalde technieken uitprobeert, kunnen ze mislukken doordat je verf daar niet goed genoeg voor is (te dun, opaak ipv transparant en andersom, korrelig, te veel olie). Zo'n goedkoop setje is heerlijk om even mee te prutsen en om te kijken of je het leuk vindt. Het is ook vaak zo leeg: door het gebrek aan pigment heb je heel veel verf per keer nodig. Je zal je verbazen hoe lang je met een tube goede kwaliteit verf doet. Deze verf is namelijk pasteus te gebruiken uit de tube, maar kun je ook vermengen met een medium naar keuze voor een mooie, vloeiende verf.

Pigmentnummers geeft iig al aan wat voor pigment er in zit. Koop het liefst tubes me een enkel pigment, de mixjes kun je namelijk zelf ook wel maken. De hoeveelheid pigment kun je zien aan hoe stijf de verf wel of niet is. Hoe stijver, hoe meer pigment (en bij to-good-to -be-true geprijste tubes ook wel vulmiddel als gemalen glas en krijt).

Zelf maken van olieverf is heel leuk! Maar ik krijg het niet vaak zo fijn gewreven als in de fabriek. Die verven zijn toch ook al echt goed (Old Holland bijvoorbeeld)

(he! rene typt veel sneller :P)

René

Berichtdoor René » Di Sep 07, 2010 10:53 am

Artificial_green schreef:(he! rene typt veel sneller :P)

:mrgreen:
Commentaar en/of Tips altijd welkom.

René

Mijn website: www. René-beeldendkunstenaar. nl

susanna

Berichtdoor susanna » Zo Apr 29, 2012 12:20 am

lekker oud bericht maar wil toch nog even reageren
je kan voor best weinig geld verf maken het hangt er alleen vanaf wat voor verf
als je me verteld welke verf je wilt maken kan ik je preccies uitleggen hoe je dat moet doen
het is wel intensief maar wel leuk omdat je het dan helemaal zelf hebt gemaakt
ik doe het ook :)
wist je dat je ook kan verven met melk! :)

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Mei 23, 2015 12:12 pm

Heb zelf een setje van Van Gogh op een rommelmarkt op de kop getikt, om eens uit te proberen. Zocht op ervaringen en kwam hier gerecht. Leuk om te lezen dat je zelf (hoe arbeidsintensief ook) zelf je pigmenten kunt maken. Zijn er nog mensen die dit doen? Ben benieuwd wat de voordelen en beperkingen hierin zijn, en of je er andere schilderijen van krijgt? (Kleurstelling, matheid, sfeer?)
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Mei 23, 2015 5:40 pm

Maria_Anne schreef:Heb zelf een setje van Van Gogh op een rommelmarkt op de kop getikt, om eens uit te proberen. Zocht op ervaringen en kwam hier gerecht. Leuk om te lezen dat je zelf (hoe arbeidsintensief ook) zelf je pigmenten kunt maken. Zijn er nog mensen die dit doen? Ben benieuwd wat de voordelen en beperkingen hierin zijn, en of je er andere schilderijen van krijgt? (Kleurstelling, matheid, sfeer?)

Nee, Maria-Anne.
Pigmenten kan je niet zelf maken. Verf wel, die kan je maken met behulp van pigmenten.
Die pigmenten kan je kopen in b.v. potjes.
Aarde pigmenten kan je ook zelf opgraven in b.v. Zuid-Frankrijk,Italie.
Heb ik zelf ook gedaan. Ook verf zelf gewreven.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Mei 24, 2015 9:11 am

ANTONI schreef:Pigmenten kan je niet zelf maken. Verf wel, die kan je maken met behulp van pigmenten.

Oeps! Ja natuurlijk :)

Als je zelf pigmenten zoekt en maakt, ben je dan niet beperkt in aardetinten? Kleuren als blauw, (citroen-/fel)geel, magenta zit niet in de grond, waar haal je die vandaan? Planten? Vruchten?

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Mei 24, 2015 2:25 pm

Maria_Anne schreef:
ANTONI schreef:Pigmenten kan je niet zelf maken. Verf wel, die kan je maken met behulp van pigmenten.

Oeps! Ja natuurlijk :)

Als je zelf pigmenten zoekt en maakt, ben je dan niet beperkt in aardetinten? Kleuren als blauw, (citroen-/fel)geel, magenta zit niet in de grond, waar haal je die vandaan? Planten? Vruchten?

Ja,Marie-Anne, je bent dan idd. beperkt tot de aardetinten.
Ik heb hier de aardekleuren: groen,bruin,geel,oranje en rood.
De kleuren die je veel ziet op oude schilderijen.
Planten,vruchten,houtsoorten zijn niet echt een optie.
Het beste is dat je verf maakt met de pigmenten,die je in flesjes/potjes koopt van een groot merk.
Zo niet dan boet je in met betrekking tot de kwaliteit.
ANTONI

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Zo Mei 24, 2015 7:56 pm

Bedankt voor je antwoord Antoni, leuk om te weten :) ben t zelf niet van plan te doen, maar altijd goed te weten wat je in handen hebt.

Marthe

Berichtdoor Marthe » Vr Jan 20, 2017 3:25 pm

Hi,

Zou het mogelijk zijn om een pigment te maken aan de hand van bestaande pigmenten? om een specifieke kleur, maar wel in de vorm van pigment poeder en niet bv verf, te kunnen bekomen.

Hopelijk kan iemand mij hier meer over vertellen.

groet

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Jan 22, 2017 12:27 am

Marthe schreef:Hi,

Zou het mogelijk zijn om een pigment te maken aan de hand van bestaande pigmenten? om een specifieke kleur, maar wel in de vorm van pigment poeder en niet bv verf, te kunnen bekomen.

Hopelijk kan iemand mij hier meer over vertellen.

groet

Wat de chemische verfindustrie wel of niet kan zou ik niet weten,Marthe. Als schilder kan je dat echter niet. Je kan wel b.v. 2 pigmentpoeders met elkaar mengen. Dat kan je dan in verschillende verhoudingen doen. Maar zo creeer je natuurlijk geen nieuw pigment.
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”