If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Venetiaanse terpentijn

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Rene Arthur

Venetiaanse terpentijn

Berichtdoor Rene Arthur » Do Feb 12, 2009 11:37 am

Laatst vroeg ik in een winkel om Talens terpentijn. De verkoopster gaf me een flesje Venetiaanse terpentijn. Ik dacht dat dat ook wel goed zou zijn en kocht het. Thuisgekomen keek ik op de Talenssite en zag dat Venetiaanse een ander doel heeft dan gerectificeerde terpentijn. Er zijn een enorme hoeveelheid verschillende middelen om aan de verf toe te voegen.
Het is duidelijk dat het een de verf verdunt (gerectificeerde terpentijn) en hat ander de verf vetter maakt (medium), terwijl weer andere produkten de penseelstreek laten vervagen (glaceermedium en Venetiaanse terpentijn). Venetiaanse terpentijn verhoogt de glans, maar verlengt de droogtijd en vergeelt lichtjes.

Nee, de verschillen zijn in theorie wel duidelijk, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met ervaring met al die middelen?
Ikzelf dacht het zo te doen, voor bijvoorbeeld een fijn geschilderd stilleven:

- de eerste opzet in dunne lagen aanbrengen verdunt met gerectificeerde terpentijn.
- vervolgens werken met medium (of onverdund)
- als laatste glacis aanbrengen met Venetiaanse terpentijn of glaceermedium

Ik had wel al even snel iets geprobeerd met glaceermedium, maar het leek wel lijm. Het beviel niet zo best, maar waarschijnlijk deed ik het dan ook verkeerd.
"De natuur is mooi, maar je moet er wel wat te drinken bij hebben." (Willem Kloos 1859-1938)

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Do Feb 12, 2009 12:40 pm

Ik ben dat ook nog een beetje aan het uitproberen, maat ik gebruik nu voor de bovenste lagen alkydmedium (voor de nog niet toplagen met terpertijn verdund). Ik vind dat erg fijn werken: het is gel-achtig, je kunt er goed mee glaceren maar ook delen opbouwen, het vergeeld niet en droogt lekker snel (maar niet binnen 1 sessie). Voor echt dunne laagjes glacis en schilderen van miniatuur gebruik ik liquin fine detail.

Het is vooral opletten wat je wanneer gebruikt , vet of mager. En voor de rest kun je gewoon proberen, en houden wat je fijn vind!

Ruud

Berichtdoor Ruud » Zo Mar 15, 2009 2:01 pm

Altijd van mager naar vet werken en dan kun je op zich alles gebruiken. Verder luistert het bij dunne laagjes olieverf nog wat minder nauw. In plaats van terpentijn kun je in de onderste laag ook terpentine gebruiken. Het is allebei even slecht voor je gezondheid dus dat maakt niet uit.
Kijk eens op mijn website www.dierenportretten.nl

hildevdh

Berichtdoor hildevdh » Zo Mar 15, 2009 2:39 pm

kan sansodor (W&N) ook gebruikt worden voor het reinigen van penselen?
Het kan gebruikt worden om je verf te verdunnen

Ruud

Berichtdoor Ruud » Zo Mar 15, 2009 2:46 pm

Ja je kan sansodeur ook gebruiken voor het reinigen van penselen, maar dat is wel een dure hobby. Kan je ook net zo goed in terpentine doen. Sansodeur is terpentine zonder geur, maar ook net zo ongezond ook al zijn er nog steeds mensen die denken dat ontgeurde terpentine minder slecht is.
Kijk eens op mijn website www.dierenportretten.nl

hildevdh

Berichtdoor hildevdh » Zo Mar 15, 2009 3:25 pm

dank je wel voor de inlichting,
ik gebruik terpentijn momenteel, zowel voor het verdunnen als voor het reinigen van penselen.
Ik hoorde vrijdag in de academie dat je voor het verdunnen best wat lijnolie toevoegd aan de terpentijn,
zodat de kleuren niet mat lijken...

Piet Br

Re: Venetiaanse terpentijn

Berichtdoor Piet Br » Di Jun 13, 2017 8:26 am

Uit de Max Doerner: "Venetiaanse terpentijn is zeer geschikt voor gebruik als medium. Max Doerner beveelt het ook daarom aan, omdat hij verdund met terpentijnolie of afgemengd met harsoplossingen dan wel vettige oliën emailleachtige werkingen te zien geeft en het in elkaar overgaan van olieverfkleuren bevorderen kan". Ik gebruik als vetste medium (laatste laag) 1 deel gom terpentijn, 1 deel dammarvernis (eigengemaakt / 33%), 1 deel standolie, 1/3 deel Venetiaanse Terpentijn. En inderdaad .... kleurovergangen zijn na droging subtieler en verf droogt mooi met een mat oppervlak op.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Jun 14, 2017 5:32 pm

Haha. Max Doerner. Inmiddels schijnen er betere naslagwerken te zijn. Toch een naslagwerk dat zijn sporen heeft verdiend.
Ach Venetiaanse,Portugese Terpentijn als het beestje maar een naam heeft. Terpentijn is een natuurproduct en
heeft de toevoeging olie gekregen om een duidelijk onderscheid te maken met terpentine.
Terpentijn wordt gebruikt bij het schilderen en terpentine voor het spoelen van de kwasten.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Wo Jun 14, 2017 9:53 pm

Ik gebruik nooit meer terpentijn. Schijnt nog slechter te zijn dan terpentine en slaat vreselijk op je keel.
Laatst gewijzigd door Joris van Puffelen op Wo Jun 14, 2017 9:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Jun 18, 2017 5:51 pm

Joris van Puffelen schreef:Ik gebruik nooit meer terpentijn. Schijnt nog slechter te zijn dan terpentine en slaat vreselijk op je keel.

Terpentijnolie is beter dan terpentine,Joris. Het lost de verf beter op. Je hebt er ook maar weinig van nodig.
Voor spoelen van de kwasten goede terpentine gebruiken.
Wel zorgen dat er een goede ventilatie is op het atelier. Indien niet mogelijk buiten schilderen. Op zomerse dagen is dat natuurlijk geweldig. Er is altijd wel een aanbod voor buiten schilderen. Meer gevorderden en professionele schilders
kunnen zonder begeleiding buiten schilderen maar vinden het soms toch prettig om samen met geestverwanten bezig te zijn.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Za Sep 16, 2017 5:20 pm

Venetiaans terpentijn wordt gewonnen uit een ander type boom dan gom terpentijn. Venetiaanse terpentijn is een totaal ander product, met een totaal ander doel, dan gom terpentijn. Gom terpentijn vervliegt vrijwel volledig. Het is een natuurlijk oplosmiddel en maakt je verf dun vloeibaar. Het oplossend vermogen is inderdaad veel groter dan dat van het aardolie-product terpentine. Venetiaans terpentijn is heel erg visceus, stroperig bijna. Het vervliegt niet/nauwelijks. Bij toevoeging aan je medium zorgt het voor een meer glanzend oppervlak en bovenal voor paarlemoer-achtige effecten. De kleuren lopen mooier in elkaar over. Probeer dit maar eens uit: 1 deel gom terpentijn, 1 deel 35% dammar vernis, 1 deel standolie en een 1/2 deel venetiaans terpentijn. Dit is je medium. Dan daarnaast gewoon een teede paletdop met gom terpentijn. Je begint in je eerste laag met voornamelijk gomterpentijn en eindigt in de laatste laag met het vettere medium. Je zult versteld staan over het resultaat.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”