If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

schildermedium (olieverf)

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Ozzy

schildermedium (olieverf)

Berichtdoor Ozzy » Wo Apr 16, 2008 7:16 pm

Het blijkt dat dit goedje de ongewenste eigenschap heeft om na enkele maanden in het goed afgesloten potje in te dikken.
Het wordt zo stroperig dat het onbruikbaar wordt. Met terpenine is het niet op gewenste viscositeit te krijgen. Het laat zich er niet mee mengen want het blijft er bovenop drijven.
Ik vraag me af hoe andere mensen dit probleem oplossen.
Is er anders een alternatief, i.p.v. schildermedium te gebruiken?
Ik bouw mijn lagen als volgt op; onderschildering met veel peut, volgende laag wordt het meer verf en meng dan nog met peut, volgende laag met medium en tenslotte met gekookte lijnolie.

Het word mij te kostbaar om talens te sponsoren doordat het medium onbruikbaar is geworden. Bovendien vind ik het ook niet fijn werken. Het is stug en de geur onprettig bovendien.

René

Berichtdoor René » Wo Apr 16, 2008 9:11 pm

verwijdert door de auteur.
Laatst gewijzigd door René op Do Mar 05, 2009 9:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Wo Apr 16, 2008 9:23 pm

Dankje rene ;)

... wat is peut?

ann

Berichtdoor ann » Wo Apr 16, 2008 10:23 pm

terpentine:)
vier elk stapje vooruit... wacht niet tot je perfect bent!

http://annabelsdesigns.blogspot.com/

Artificial_green

Berichtdoor Artificial_green » Do Apr 17, 2008 8:33 am

aha :)

Ozzy

Berichtdoor Ozzy » Do Apr 17, 2008 10:21 pm

Ik had ooit begrepen dat terpentijn vetter is dan terpentine, vandaar mijn keuze voor terpentine in het prille begin.
Het medium van Talens is in het begin net zo vloeibaar trouwens.
Ik zit er wel aan te denken een combinatie van terpentijn en lijnolie te gaan proberen. Kant en klaar spul komt er hier niet meer in. :wink:
Gekookte lijnolie droogt overigens uitstekend. Problemen met droging of dofheid ondervind ik niet. Ik schilder dunne lagen en neem de tijd voor de droging. Ik werk met van Gogh olieverf, niets mis mee toch?
Bedankt nog voor de tips.

oneilltje79

Berichtdoor oneilltje79 » Di Jul 29, 2008 9:57 pm

Weet iemand misschien in welke winkels en van welk merk ik de ingredienten van het recept voor een goed medium kan kopen?
http://www.paardenschilderingen.nl
http://bitcoveractie.nl/inzendingen/dap-gauda/ >>Zouden jullie willen stemmen?

Darkje

Berichtdoor Darkje » Wo Jul 30, 2008 5:23 am

vraag in een speciaalzaak :)

newbie

Re: schildermedium (olieverf)

Berichtdoor newbie » Wo Jul 30, 2008 2:11 pm

Ozzy schreef:Het blijkt dat dit goedje de ongewenste eigenschap heeft om na enkele maanden in het goed afgesloten potje in te dikken....
Ik gebruik ook regelmatig Talens medium #83. Heb een jaar geleden een liter gekocht, omdat dit een actie was bij opening van een winkel. Ik werk vanuit een potje dat goed afsluitbaar is en giet er wat bij vanuit de grote fles als dat nodig is. Als er verdamping kan optreden wordt het inderdaad een dikke stroperige troep. Maar als alles afgesloten is als je er niet mee werkt gaat het prima ook na een jaar is het nog prima te gebruiken.
"In het leven en in de kunst moet men elke dag opnieuw beginnen."
Louis Couperus Nederlands schrijver (1863-1923)

Jan Drempel

Berichtdoor Jan Drempel » Wo Aug 06, 2008 8:39 pm

Als je mediums, vernissen en ander dingen koopt in grote hoeveelheden, vul dan de "overschot" in een PET fles die bestand is tegen olieen en/of oplosmiddelen (bijvoorbeeld een lege plastiekfles terp PEUT , die goed gespoeld is.
Knijp op de fles tot Uw medium/vernis er bijna uit loopt, draai de dop dicht, zet het koel en DONKER weg (B.V. in de kelder) en het zal veel langer houdbaar zijn.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Jul 16, 2016 12:00 pm

Begrijp ik het goed dat het weinig uitmaakt of je gekookte of zuivere lijnolie gebruikt? Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

richard

Berichtdoor richard » Wo Jul 20, 2016 6:46 pm

Volgens mij droogt gekookte lijnolie wat sneller dan rauwe. Gekookte lijnolie hoeft niet gekookt te zijn, er kan ook wat siccatief in zitten om het drogen te versnellen, dat zou je zelf ook bij gewone lijnolie kunnen doen.
Drogen is eigenlijk niet het juiste woord; lijnolie polymeriseerd onder invloed van zuurstof uit de lucht, het vormt ketens waardoor het uithardt.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Di Jul 26, 2016 7:27 am

En sneller drogen is het effect wat je van een medium verwacht? Wat zijn jullie voorkeuren hierin?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Jonne

Berichtdoor Jonne » Wo Sep 07, 2016 4:34 pm

richard schreef:Volgens mij droogt gekookte lijnolie wat sneller dan rauwe. Gekookte lijnolie hoeft niet gekookt te zijn, er kan ook wat siccatief in zitten om het drogen te versnellen, dat zou je zelf ook bij gewone lijnolie kunnen doen.
Drogen is eigenlijk niet het juiste woord; lijnolie polymeriseerd onder invloed van zuurstof uit de lucht, het vormt ketens waardoor het uithardt.

Gekookte lijnolie droogt inderdaad sneller.
Één van de siccatieven die nog wel eens worden gebruikt is kobalt. Dat is misschien iets om rekening mee te houden.
Er zijn verschillende mediums met verschillende eigenschappen. Ze zijn niet allemaal sneldrogend. Je hebt ook mediums die juist de droogtijd verlengen. Voor het sneller drogen is het gewone schildersmedium van hierboven best wel een handige kant en klare oplossing. Voor wat meer glans, doorschijnendheid en vloeiendere verf is liquin fijn, vind ik. Aan lquin kan je weer een 'oplosser' toevoegen, zodat het ook de sneldrogende eigenschap van het kant en klare schildersmedium krijgt.

Maar ja, je kunt je afvragen of het altijd nodig is medium te gebruiken. Persoonlijk gebruik ik het niet. Het verandert toch ook de samenstelling/intensiteit van je verf... Het is trouwens met al die toevoegingen ook best wel opletten geblazen hoe véél je ervan gebruikt.

Piet Br

Berichtdoor Piet Br » Za Apr 15, 2017 12:03 pm

Ik gebruik de volgende recepten:
Magerste: 1 deel Lijnolie, 5 delen Terpentijnolie
Mager: ½ deel Lijnolie, ½ deel Standolie, 5 delen Terpentijnolie
Minder mager: 1 deel Standolie, 5 delen Terpentijnolie
Gemiddeld: 1 deel Standolie, 1 deel Damar Vernis, 5 delen Terpentijnolie
Vet: 1 deel Standolie, 1 deel Damar Vernis, 3 delen Terpentijnolie
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER