If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schilderen over retoucheervernis

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Mirte

Schilderen over retoucheervernis

Berichtdoor Mirte » Wo Okt 25, 2017 6:08 pm

Ik had retouchevernis aangebracht maar wilde toen toch verder schilderen en heb over de retouchevernis heen geschilderd. Kan dat eigenlijk wel of is de hechting dan te slecht?

ANTONI

Re: Schilderen over retoucheervernis

Berichtdoor ANTONI » Do Okt 26, 2017 3:10 pm

Oorspronkelijk wordt retoucheervernis gebruikt om een plek bij te werken. Dus is het geen probleem. Ook wordt retoucheervernis wel toegepast als een voorlopige vernis voordat na verloop van tijd een slotvernis wordt toegepast.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Mirte

Berichtdoor Mirte » Do Okt 26, 2017 6:45 pm

ANTONI schreef:Oorspronkelijk wordt retoucheervernis gebruikt om een plek bij te werken. Dus is het geen probleem. Ook wordt retoucheervernis wel toegepast als een voorlopige vernis voordat na verloop van tijd een slotvernis wordt toegepast.

Maar nu is het volgende het geval: schilderij geverfd met Cobra olieverf op waterbasis. Daarna Cobra retoucheervernis, dat is op terpentinebasis. (Heb ik opgevraagd) Daarna toch nog bijgewerkt met Cobraverf op waterbasis. Gaat dat problemen opleveren?
Ik was vergeten dat de Cobra retoucheervernis op terpentinebasis was. :'((

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Nov 01, 2017 10:21 pm

Ofschoon met water te vermengen blijft Cobra olieverf toch olieverf. De terpentine verdwijnt uit de retoucheeervernis door verdamping. De vernis blijft over en daarover kan gewoon met olieverf worden geschilderd.In dit geval dus Cobra olieverf.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”