If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Opdrogende Acryl in pot

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

EmmaVZ

Opdrogende Acryl in pot

Berichtdoor EmmaVZ » Do Okt 12, 2017 8:18 pm

Hallo!

Zojuist heb ik ontdekt dat mijn zwarte galeria acrylverf aan het opdrogen is in de pot, het is een stuk dikker dan m'n andere verf en het is moeilijk om het uit de pot op m'n palet te knijpen. De verf is zo'n 5 jaar oud. Is hier nog wat tegen te doen of is het tijd om nieuwe verf te kopen?

ANTONI

Re: Opdrogende Acryl in pot

Berichtdoor ANTONI » Do Okt 12, 2017 11:04 pm

Na verloop van tijd dikt de verf in,Emma. Je kan dan met een smal paletmes of anderszins nog wel proberen wat uit de pot te krijgen. Beter is echter zoals je zelf opwerpt een nieuwe pot verf te kopen. Gebruik je maar weinig zwart dan kan je beter een tube kopen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

richard

Berichtdoor richard » Vr Okt 20, 2017 11:26 pm

Kun je er geen scheutje water of medium door roeren? Zelf vind ik het wel prettig om met indrogende acryl te schilderen; dan krijg je een wat andere textuur dan met de dunvloeibare of gladde pasteuze verf die het anders is.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Okt 23, 2017 9:45 pm

Welnee. Voor structuur zijn er genoeg goede middelen. Gewoon nieuwe verf aanschaffen. Zo duur is dat nou ook weer niet.
Als je weinig verf gebruikt van een bepaalde kleur dan is het beter om kleinere hoeveelheden aan te kopen.
ANTONI

EmmaVZ

Berichtdoor EmmaVZ » Di Nov 21, 2017 3:47 am

Oeps, nogal een laat antwoord maar bedankt voor de hulp! Tijd om dan maar een tubetje nieuwe verf te kopen :)

Jis

Berichtdoor Jis » Wo Nov 22, 2017 3:05 pm

Een heel andere tip, je kan zelf zwart maken met andere kleuren, de kleur overgangen worden dan zoveel mooier!

Ultramarijn blauw en gebrande omber geeft zwart, sapgroen en gebrande omber ook.
Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay. - Dalai Lama
www.jiskahofland.exto.nl

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Nov 23, 2017 10:45 pm

Natuurlijk kan je zwart maken door menging. Daar is niets mis mee.
Zelf gebruik ik meestal Oxyde Zwart zo uit de tube.
ANTONI

Oscar1

Berichtdoor Oscar1 » Ma Feb 12, 2018 11:35 am

Over zelf zwart maken klopt wel, alleen wordt het zwartachtig, wel levenig denk ik na vaak uitproberen. EEv wat anders er wordt vaak gesproken over kwaliteiten acrylverf. Natuurlijk zijn er topprodukten zoals golden, oude holland, schmicke etc. En studenkwaliteit, maar ook daar zitten verschillen tussen. Bijvoorbeels Reeves wordt ondergewaardeerd, het is geen topkwaliteit maar zeker geen warenprul.Reeves gesso doet niet onder voor bijvoorbeeld Talens of Galeria is mijn ervaring. SOmmige sites vergelijken Reeves met de Action verf en dat is onzin blijkt uit mijn prof. ervaring. ook met hun gewone acrylverf zijn goede resultaten te bereiken. DAt lukt met de Action verf van Bleiswijck volgens mij niet, ook de doeken van dit merk zijn onder de maat , kromtrekken slecht doek van dun katoen, hier geldt wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten........................

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Feb 12, 2018 11:35 pm

Wat natuurlijk wel opvalt Oscar is dat die goedkope doekjes wel uit zuivere katoen bestaan,terwijl vele doeken
in plaats van linnen/katoen, bestaan uit linnenkleurig rayon .
Ja het houten frame is zeker niet geweldig van goedkope doekjes.
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”