ANTONI schreef:Om met het laatste te beginnen,Sabra:
Panelen/Paneeltjes ophangen is eigenlijk niet zo moeilijk.Je zou er voordat je aan het schilderen begint er rekening mee moeten houden dat het paneel ook nog eens opgehangen moet worden.
Ik heb een hekel aan geknutsel met blokjes enz. en met alleen lijm zonder ondersteuning van spijkers.schroeven zie ik helemaal niks.
Het beste lijkt mij een eenvoudige lijst/frame te maken en dat op het paneel te bevestigen met lijm en schroeven.
Je kan er dan voor kiezen om dit frame aan de voorkant te houden en evt.mee te schilderen of aan de achterkant.
In beide gevallen kan je aan de achterkant gewoon ophangmateriaal bevestigen.
Canvas/schilderslinnen. Het zijn niet meer dan benamingen. Zelf ga ik voor 100% katoen of 100% zuiver linnen.
Het vervelende van canvaspaneeltjes is dat die bestaan uit doek op karton. Het karton zal op de duur verkruimelen.
Trekt trouwens ook vocht aan. Beter is zuiver katoen of een stap verder zuiver linnen (mijn voorkeur).
Voor fijnschilderen komt een paneel c.q. fijn portrelinnen in aanmerking,
Panelen eigenlijk alleen voor klein formaat. Groot formaat wordt gauw te zwaar en onhandig.
MUS panelen genieten een goede faam.
Hoi Antoni, dank voor je uitgebreide antwoord. Wat jij zegt, vermoedde ik ook. MDF trekt inderdaad enorm veel vocht aan. Nu heb ik op dit moment een redelijk stabiele vochthuishouding in mijn huis, maar mocht er een keer een naar mn moeder verhuizen dan wordt het een interessant kunstwerkje

De spieramen van mijn oma trekken daar regelmatig krom. Ik ga toch eens een canvas doek proberen, want ik heb weinig zin om elke keer een frame te moeten monteren. En ja, ik werk graag wat groter en MDF platen zijn een ramp op zeg, 50x70 cm.
Heb jij tips voor merken portret linnen? Ik zie bij de grote winkel wel Bastogne portret linnen, maar alleen op rol. De rest is allemaal middel grof.