If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Doek of paneel

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Sabra

Doek of paneel

Berichtdoor Sabra » Wo Jul 12, 2017 9:49 am

Hoi allemaal,

ik vroeg me af of iemand weet wat qua kwaliteit/duurzaamheid het verschil is tussen een canvasdoek en een (canvas)paneel? Ik tot nu toe een paar keer geschilderd op een glad paneel, dus zonder canvas structuur. Nu zijn ze op en moet ik nieuwe kopen. Ik zit te kijken naar een Mus paneel of toch een gespannen canvas. Weet iemand wat op de langere termijn te verschillen zijn qua kwaliteit?

Nog een vraagje: heeft iemand ervaring met het monteren van een ophangsysteem voor zo'n paneel? Ik kan me alleen bedenken dat ik een lijst moet maken waar aan ik het op kan hangen, want deze panelen zijn niet heel dik (3 - 9 mm)

Bedankt!
Sabra

ANTONI

Re: Doek of paneel

Berichtdoor ANTONI » Wo Jul 12, 2017 9:32 pm

Om met het laatste te beginnen,Sabra:

Panelen/Paneeltjes ophangen is eigenlijk niet zo moeilijk.Je zou er voordat je aan het schilderen begint er rekening mee moeten houden dat het paneel ook nog eens opgehangen moet worden.
Ik heb een hekel aan geknutsel met blokjes enz. en met alleen lijm zonder ondersteuning van spijkers.schroeven zie ik helemaal niks.
Het beste lijkt mij een eenvoudige lijst/frame te maken en dat op het paneel te bevestigen met lijm en schroeven.
Je kan er dan voor kiezen om dit frame aan de voorkant te houden en evt.mee te schilderen of aan de achterkant.
In beide gevallen kan je aan de achterkant gewoon ophangmateriaal bevestigen.

Canvas/schilderslinnen. Het zijn niet meer dan benamingen. Zelf ga ik voor 100% katoen of 100% zuiver linnen.
Het vervelende van canvaspaneeltjes is dat die bestaan uit doek op karton. Het karton zal op de duur verkruimelen.
Trekt trouwens ook vocht aan. Beter is zuiver katoen of een stap verder zuiver linnen (mijn voorkeur).
Voor fijnschilderen komt een paneel c.q. fijn portrelinnen in aanmerking,
Panelen eigenlijk alleen voor klein formaat. Groot formaat wordt gauw te zwaar en onhandig.
MUS panelen genieten een goede faam.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Sabra

Berichtdoor Sabra » Di Jul 18, 2017 10:03 am

ANTONI schreef:Om met het laatste te beginnen,Sabra:

Panelen/Paneeltjes ophangen is eigenlijk niet zo moeilijk.Je zou er voordat je aan het schilderen begint er rekening mee moeten houden dat het paneel ook nog eens opgehangen moet worden.
Ik heb een hekel aan geknutsel met blokjes enz. en met alleen lijm zonder ondersteuning van spijkers.schroeven zie ik helemaal niks.
Het beste lijkt mij een eenvoudige lijst/frame te maken en dat op het paneel te bevestigen met lijm en schroeven.
Je kan er dan voor kiezen om dit frame aan de voorkant te houden en evt.mee te schilderen of aan de achterkant.
In beide gevallen kan je aan de achterkant gewoon ophangmateriaal bevestigen.

Canvas/schilderslinnen. Het zijn niet meer dan benamingen. Zelf ga ik voor 100% katoen of 100% zuiver linnen.
Het vervelende van canvaspaneeltjes is dat die bestaan uit doek op karton. Het karton zal op de duur verkruimelen.
Trekt trouwens ook vocht aan. Beter is zuiver katoen of een stap verder zuiver linnen (mijn voorkeur).
Voor fijnschilderen komt een paneel c.q. fijn portrelinnen in aanmerking,
Panelen eigenlijk alleen voor klein formaat. Groot formaat wordt gauw te zwaar en onhandig.
MUS panelen genieten een goede faam.

Hoi Antoni, dank voor je uitgebreide antwoord. Wat jij zegt, vermoedde ik ook. MDF trekt inderdaad enorm veel vocht aan. Nu heb ik op dit moment een redelijk stabiele vochthuishouding in mijn huis, maar mocht er een keer een naar mn moeder verhuizen dan wordt het een interessant kunstwerkje :p De spieramen van mijn oma trekken daar regelmatig krom. Ik ga toch eens een canvas doek proberen, want ik heb weinig zin om elke keer een frame te moeten monteren. En ja, ik werk graag wat groter en MDF platen zijn een ramp op zeg, 50x70 cm. :shock2:

Heb jij tips voor merken portret linnen? Ik zie bij de grote winkel wel Bastogne portret linnen, maar alleen op rol. De rest is allemaal middel grof.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Jul 18, 2017 10:01 pm

Als je op linnen wilt schilderen,Sabra,dan is Vlaams linnen de beste keus.
Oliegeprepareerd portretlinnen van Claessens is een topkwaliteit die echter uitsluitend geschikt is voor olieverf.
Dit linnen is behalve per rol ook verkrijgbaar per strekkende meter. Dit betekent wel dat je het zelf moet opspannen.
Het voordeel van zelf opspannen is natuurlijk wel dat je zelf het formaat bepaalt. Hahaha.Echt iets voor mij. Ik heb altijd wel een rol linnen in voorraad.

Een ander goede kwaliteit linnen is het Vlaamse Museo portretlinnen. Dit is goed geprepareed en is geschikt voor zowel
acryl als olieverf. Dit linnen is verkrijgbaar opgespannen in de maten naar ik dacht tot 50 x 60 cm

Ik vertrouw,dat je met deze info uit de voeten kunt.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”