If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

vernissen.

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

donkey kong

vernissen.

Berichtdoor donkey kong » Wo Mei 10, 2017 7:27 am

ik heb een vraag. :)
ik heb laatst een schilderij van 60 x 80 cm voor een klant gemaakt. :denk:
met amsterdam expert. :hug:
toen vroeg de klant want die wilde de schilderij buiten hangen onder overkapping.
die op 1 kant na alle kanten dicht zijn de schilderij ophangen. :cheer1:
dus ze vroeg moet ik dat vernissen??. of anders behandelen voor buiten??.
en wat is vernissen?? en is alleen verf niet voldoende??. en wat kunt u mij meer vertellen over bescherming van kunst??. :cheer2:

groetjes eduard sarens. :paint: :shout:
wat is een schilderij zonder acrylverf amsterdam zink wit??.

Piet Br

Re: vernissen.

Berichtdoor Piet Br » Vr Jun 02, 2017 5:45 pm

Ik zal proberen te antwoorden.
Amsterdam Expert is een acrylverf. Acrylverf kan, als het goed droog is, veel weerstaan. Toch is het buiten onder een overkapping plaatsen, waar de luchtvochtigheid en de temperatuur enorm zal variëren, niet aan te raden.
Wat je niet vertelt is op welke ondergrond het schilderij. Ik ga er even vanuit dat het schilderij gemaakt is op een cavas op spielatten. Dat betekent dat ook het canvas (het doek) door de variërende luctvochtigheid en temperatuur enorm "op zijn donder krijgt". Vocht dringt dus ook van achteruit in het schilderij.
Vernis (een doorzichtige lak) is gemaakt uit dammarhars (ingedroogd stamsap uit een bepaald type pijnboom) dat is opgelost in gom terpentijn. Het wordt meestal gebruikt om een olieverf schilderij te beschermen tegen UV-licht en te snel/hard drogen. Acrlverf hoeft niet behandeld te worden. In geval van een canvasdoek op spieraam heeft het ook geen zin, immers .. het vocht komt ook van achteruit in het doek.
Dus oftwewel je hangt het schilderij op in de wetenschap dat het over twee à 3 jaar weggegooid kan worden ..... of .... je maakt er een goede foto van je schilderij en en laat die weer via www afdrukken op dibond. Dibond is een kunststof coating op een allumimium plaat. Dibond adrukken zijn wel bestand tegen weer en wind.
Hopelijk kun je iets met deze feedback.
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”