If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Schildersmedium

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

gvhs

Schildersmedium

Berichtdoor gvhs » Di Apr 18, 2017 7:58 pm

Hallo,

Ik ben zopas begonnen - na lang twijfelen en info lezen - met olieverf schilderen. Ik heb enkele tubes van daler-rowney georgian gekocht, samen met een schildersmedium en reukloze terpentine (beide van Talens). Gisteren ben ik begonnen met de verf even uit te testen samen met het medium en terpentine op een canvas board. Ik zou binnenkort, eens ik het schilderen een beetje beter kan, vooral landschappen willen schilderen en dacht hierbij om te beginnen met gelaagd te werken of vet over mager. Nu had ik hier het een en het ander over gelezen en had daarom de terpentine en het schildersmedium aangekocht. Met in gedachte dat deze wel goed zouden zijn om mee te beginnen.
Gisteren merkte ik dat mijn olieverf al vrij "smeerbaar" was wanneer het uit de tube kwam. (ik weet niet of dit normaal is of niet, ik had het gewoon iets steviger verwacht). Toen ik er terpentine aan toe voegde verdunde het natuurlijk, maar hetgene waar ik nu mee zit is dat ik eigenlijk geen verschil merkte tussen het mengen met terpentine of het mengen met dit schildersmedium. De olieverf was beide keren zeer dun / mager. Doe ik hier iets verkeerd of is er gewoon geen of weinig verschil tussen de terp. en het schildersmedium? Ik had namelijk eerder verwacht dat de verf door het medium een beetje dikker of vettiger zou worden?

Ik weet dat ik voor de onderste laag of lagen moet verdunnen, en zo steeds vetter moet maken maar hoe doe ik dit dan precies en welke mediums of oliën moet ik hier dan het beste voor gebruiken? Ik geraak niet echt goed aan uit, ondanks andere topics reeds gelezen te hebben...
Ik denk zelf dat ik ook een medium of olie nodig heb dat mijn verf een beetje dikker of vettiger kan maken om zo de middelste en bovenste lagen te schilderen maar ik weet niet of ik hier juist in ben..

Iemand die me een beetje kan (op weg) helpen met wat meer uitleg? Alvast bedankt!

ANTONI

Re: Schildersmedium

Berichtdoor ANTONI » Di Apr 18, 2017 9:36 pm

Niet al te moeilijk doen. Gewoon aan je palet een dopje met terpentijn/terpentine bevestigen.
Op het pallet wat verf uitknijpen .Links de warme kleuren ,rechts de koude kleuren. In het midden een klodder wit .
Doop de tip van het penseel in de terpentijn en verdun daarmee wat verf op het palet .Hiermee maak je de onderschildering. Is deze droog dan bevestig je een dopje schildermedium aan het palet en ga daarmee verder voor de overschildering.
Kijk er zijn natuurlijk allerlei manieren/wijzen van schilderen.Het gaat in de eerste plaats om het doen. Ergens moet je beginnen en-------oefening baart kunst.
Succes toegewenst en een vrijenblije groet van Antoni
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Jonne

Berichtdoor Jonne » Wo Apr 19, 2017 7:42 am

Het is ook niet iets wat je direct voelt aan je penseel of paletmes. Het gaat hier om een eigenschap van de verf die je zelf in dit stadium misschien nog wel het meest opmerkt aan de droogtijd ervan. Ik zou hetzelfde doen als Antoni. Alleen heb je dan bij de opschildering in mijn ogen niet per se medium nodig, maar het kan soms wel lekker 'smeren' als je de verf dikker opbrengt.

gvhs

Berichtdoor gvhs » Wo Apr 19, 2017 3:14 pm

ANTONI schreef:Niet al te moeilijk doen. Gewoon aan je palet een dopje met terpentijn/terpentine bevestigen.
Op het pallet wat verf uitknijpen .Links de warme kleuren ,rechts de koude kleuren. In het midden een klodder wit .
Doop de tip van het penseel in de terpentijn en verdun daarmee wat verf op het palet .Hiermee maak je de onderschildering. Is deze droog dan bevestig je een dopje schildermedium aan het palet en ga daarmee verder voor de overschildering.
Kijk er zijn natuurlijk allerlei manieren/wijzen van schilderen.Het gaat in de eerste plaats om het doen. Ergens moet je beginnen en-------oefening baart kunst.
Succes toegewenst en een vrijenblije groet van Antoni

Dank u wel voor het antwoord!
Ik denk dat ik inderdaad gewoon ga experimenteren om datgene te ontdekken dat voor mij het beste werkt.

Nog een extra vraagje!
Kan ik ook liquin original of een alkydmedium gebruiken voor het gelaagd schilderen, in plaats van bijvoorbeeld lijnolie dan? Of zou ik hiervoor ook standolie kunnen gebruiken om dan eerst meer terpentine toe te voegen en gradueel steeds minder verdunner en meer olie?

Vriendelijke groeten! :)

gvhs

Berichtdoor gvhs » Wo Apr 19, 2017 3:17 pm

Jonne schreef:Het is ook niet iets wat je direct voelt aan je penseel of paletmes. Het gaat hier om een eigenschap van de verf die je zelf in dit stadium misschien nog wel het meest opmerkt aan de droogtijd ervan. Ik zou hetzelfde doen als Antoni. Alleen heb je dan bij de opschildering in mijn ogen niet per se medium nodig, maar het kan soms wel lekker 'smeren' als je de verf dikker opbrengt.

Op die manier had ik er nog niet over nagedacht, dit kan inderdaad zo zijn.

Ik zoek eigenlijk vooral een medium of olie dat mijn olieverf 'smeerbaarder' maakt maar ook weer niet te dun zoals de verdunner of het schildersmedium dat ik nu gebruik van talens. Het leek nu vooral zeer vloeibaar, ook met het medium en dit schilderde bijna zoals waterverf daarmee..

Ik ga nu vooral op ontdekking gaan en datgene zoeken dat voor mij het leukste schildert.

Bedankt! :)

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Apr 20, 2017 9:09 pm

In de onderschildering kan je een beetje liquin (is alkyd) gebruiken om sneller te drogen.Maar niet te veel. Meng het maar met een beetje terpentine. Alkyd bevordert een snelle droging maar wordt ook als glaceermiddel gebruikt.
ANTONI

gvhs

Berichtdoor gvhs » Do Apr 20, 2017 9:17 pm

ANTONI schreef:In de onderschildering kan je een beetje liquin (is alkyd) gebruiken om sneller te drogen.Maar niet te veel. Meng het maar met een beetje terpentine. Alkyd bevordert een snelle droging maar wordt ook als glaceermiddel gebruikt.

Ik heb nog een beetje verschillende fora gelezen in verband met liquin, alkydmedium van Talens en andere oliën. Sommige gebruiken liquin in alle lagen van hun schilderij, kan dit?

Als ik het dus allemaal goed begrijp wat ik lees begin je dus best met een samenstelling van terpentine en kleine hoeveelheid liquin, olie of alkydmedium, en bouw je de hoeveelheid van je medium gradueel op naarmate je meer lagen schildert en verminder je de hoeveelheid terpentine? Om op die manier dus eigenlijk vet over mager te schilderen?

Jonne

Berichtdoor Jonne » Vr Apr 21, 2017 7:50 am

Je kunt ook simpel beginnen en voor nu alleen nog terpentine en verf gebruiken. Als je gaandeweg merkt dat je wat mist, kan je je altijd nog gaan verdiepen in mediums e.d.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Vr Apr 21, 2017 5:26 pm

Alles moet snel. Met olieverf schilderen is echter een langzame techniek.
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”