If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Bus penseel laat los van de steel

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

*Kees

Bus penseel laat los van de steel

Berichtdoor *Kees » Vr Feb 10, 2017 10:53 am

Goedemorgen!

Bij een aantal van mijn penselen laat de bus waarin de haren zitten los van de steel. Ik heb goedkope (Talens, groen) en dure penselen (Talens Rembrandt, Da Vinci) maar gek genoeg treedt het vooral bij de dure op. Ik weet dat het komt omdat de steel krimpt tijdens de droging na het nat worden, dus je moet ze altijd zo rustig mogelijk laten drogen. Maar toch doet het zich voor. Weten jullie een manier om ze te repareren? Lijm: welke? Of iets anders?

Groeten, Kees.

Marie-Josée

Re: Bus penseel laat los van de steel

Berichtdoor Marie-Josée » Zo Feb 12, 2017 1:32 pm

Lijmen gaat prima. Maar ik herken het niet, ik droog ze altijd af met een handdoek en laat ze liggend drogen. Ik laat ze ook nooit in water staan en al helemaal niet tot voorbij de bus.Misschien ligt het daaraan? Anders even terug naar de winkel.

*Kees

Berichtdoor *Kees » Zo Feb 12, 2017 8:28 pm

Bedankt. Wellicht voorkomt liggend drogen dat de steel binnen in de bus nat blijft.

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Ma Feb 13, 2017 11:50 am

Ik heb me ooit laten vertellen dat het restant vocht vanuit de haren in de bus trekt als je ze rechtop laat drogen en dat idee had ik inderdaad ook, de verf van de steel ging ook schilferen. Sinds ik ze liggend laat drogen heb ik daar geen last meer van. Hopelijk helpt dat voldoende.

richard

Berichtdoor richard » Do Feb 16, 2017 9:18 pm

Hier hebben min penselen ook wel last van, ook de dure. Mijn oplossing is door ze helemaal los te trekken, een klein beetje 'bruislijm' (polyurethaanlijm) in de bus te doen en ze weer in elkaar te drukken. De verbinding is dan waterbestendig en erg sterk.

Maakt natuurlijk wel uit of je met acryl of olie schildert. Met olie heb je minder last van zwellen en krimpen door het water.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Feb 18, 2017 9:38 pm

Grote borstels/penselen hang ik op. De wat kleinere liggen onder een hoek op schone doekenn
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

*Kees

Berichtdoor *Kees » Za Feb 25, 2017 10:07 am

Dank voor de tips. Ik schilder met acryl en met Cobra watervermengbare olieverf, dus nogal nat. Ik ben nu begonnen met liggend drogen en heb mijn penselen gelijmd met Bisonkit. Helpt dat niet dan ga ik bruislijm proberen (had ik nooit van gehoord).

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Feb 26, 2017 11:02 pm

Ik weet ook niet wat bruislijm is maar Bisonkit lijkt me niet verkeerd.
ANTONI

richard

Berichtdoor richard » Di Feb 28, 2017 10:49 pm

Afbeelding
Wordt in de bouw gebruikt voor watervaste houtverbindingen.
Kun je ook in kleine busjes bij de bouwmarkt kopen. Het is niet heel goedkoop, dus als je bizonkit hebt kun je het eerst daarmee proberen.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Mar 01, 2017 9:52 pm

Zal best goed spul zijn die bruislijm,maar gewoon Bisonkit lijkt me meer geschikt. Daarmee heb ik positieve ervaring
ook met betrekking tot het vastzetten van busjes van penselen.
ANTONI

*Kees

Berichtdoor *Kees » Zo Apr 09, 2017 5:32 pm

Ik heb er een aantal vastgezet met Bisonkit. Beetje lastig dat je ze eerst helemaal moet losmaken, maar goed, Bisonkit werkt, ze zitten nu alweer weken goed vast.

AtelierBrigitte

Berichtdoor AtelierBrigitte » Ma Apr 17, 2017 9:54 pm

Bedankt voor de tip *Kees!
Ondanks dat de aanleiding niet leuk was (dat de haren los kwamen), heb je wel een proef gedaan en uitgeprobeerd dat dit werkt. Hopelijk blijven ze nu ook vast zitten.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.

---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Apr 18, 2017 9:46 pm

Ik zou niet weten waarom dit niet zou werken. Bisonkit wordt al heel lang ook voor dit soort klusjes gebruikt.Wel alles doen volgens de gebruiksaanwijzing.
Belangrijk is niet te spoelen in warm water .Gewoon lauw of koud. En de grote kwasten hangend te drogen en voor de rest liggend.
Kwasten gebruikt voor acryl,aquarel e.d. spoelen in leiding water en die gebruikt voor olieverf in terpentine.
Antoni
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”