If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

krachtige en zwakkere kleuren

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

tmeeuwens

krachtige en zwakkere kleuren

Berichtdoor tmeeuwens » Ma Jan 16, 2017 10:03 pm

Voor een opdracht met acryl ben ik bezig met kleuren. Krachtige en 'zwakkere' kleuren.
Ik heb hierbij de volgende vragen:
-Moet een schilderij beiden hebben of kan het ook alleen uit krachtige kleuren bestaan zonder dat het schreeuwerig wordt?
-hoe maak je krachtige kleuren?
Voor zover ik weet doe je dat door primaire kleuren te gebruiken, door gebruik van contrasten, door kwalitatief betere (=duurdere verf)
te gebruiken. En door op wit te schilderen...
Zijn er meer manieren?

Mvg Ton

richard

Re: krachtige en zwakkere kleuren

Berichtdoor richard » Ma Jan 16, 2017 10:21 pm

Zo als je al aan geeft door contrasten; het een bestaat niet zonder het ander. Geen licht zonder donker, warm zonder koel, krachtig zonder zwak of fel zonder teer.
Voor krachtige kleuren zoveel mogelijk kleur met zuivere pigmenten gebruiken, mengkleuren boeten sneller in kleurkracht in. En het hoeft niet beslist met primaire kleuren, groen, oranje en paars kun je ook krachtig laten lijken in een juiste omgeving.

Overigens is dit hierboven ook maar een mening; het beste is om zelf te proberen wat het beste werkt en je conclusie te trekken.

tmeeuwens

Berichtdoor tmeeuwens » Di Jan 17, 2017 4:41 pm

Dank je Richard, ik ga het inderdaad uitproberen. Ik ben vooral benieuwd of krachtige/felle kleuren naast elkaar kunnen. Eventueel als contrast, zonder dat het schreeuwerig wordt. Ik meen me te herinneren uit een oude Palet dat dit 'Surinaams' schilderen is.

Mvg Ton

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Zo Jan 22, 2017 12:08 am

tmeeuwens schreef:Voor een opdracht met acryl ben ik bezig met kleuren. Krachtige en 'zwakkere' kleuren.
Ik heb hierbij de volgende vragen:
-Moet een schilderij beiden hebben of kan het ook alleen uit krachtige kleuren bestaan zonder dat het schreeuwerig wordt?
-hoe maak je krachtige kleuren?
Voor zover ik weet doe je dat door primaire kleuren te gebruiken, door gebruik van contrasten, door kwalitatief betere (=duurdere verf)
te gebruiken. En door op wit te schilderen...
Zijn er meer manieren?

Mvg Ton

Er moet natuurlijk helemaal niets Ton. Eigenlijk zoek je bevestiging van hetgeen je al weet. Doe gewoon wat je zelf vindt. Dat is de vrijheid van schilderen. Schilderplezier daar draait het zeker bij mij om.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”