If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Vernis loopt uit, help!

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

melissa123

Vernis loopt uit, help!

Berichtdoor melissa123 » Za Dec 03, 2016 6:05 pm

Hallo,

Ik heb een schilderij gemaakt op canvas met acrylverf, een vernis laag gegeven met een spuitbus glans acrylvernis van Talens. Dit heb ik, dom genoeg, gedaan terwijl het schilderij stond, buiten. Vervolgens heb ik het in de garage, ook staand, laten opdrogen. Nu lopen er transparante ' druppels' over het schilderij, vooral met helder zonlicht goed te zien....
Is er nog een manier om dit te herstellen? Ik dacht zelf aan het schilderij misschien nog een keer liggend vernissen en laten opdrogen zodat het geheel egaler opdroogt en de strepen/druppels daarin wegvallen/minder opvallen. Wie weet raad??
Bedankt alvast!!

Jonne

Re: Vernis loopt uit, help!

Berichtdoor Jonne » Za Dec 03, 2016 7:31 pm

Eerst even licht opschuren en dan opnieuw vernissen

melissa123

Berichtdoor melissa123 » Zo Dec 04, 2016 2:26 pm

dankjewel Jonne, dat schuurpapier is neem ik aan speciaal fijn papier, niet het soort dat ik koop bij de bouwmarkt? Ben wel bang dat ik verf meeschuur...

richard

Berichtdoor richard » Di Dec 06, 2016 1:27 am

Schuurpapier? Ik weet niet of dat zo verstandig is. Voor je het weet beschadig je de onderliggende verf.

Misschien kun je beter een oplosmiddel gebruiken voor de vernis die de acryl niet aantast.
Volgens Talens is dat met terpentine te doen.
https://www.royaltalens.com/nl-nl/merke ... nzend-114/
Probeer wel eerst een proefstuk of het onderliggende acryl niet aantast, maar normaal lost dat niet op in terpentine.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Dec 06, 2016 6:08 pm

Een proefstukje is natuurlijk altijd goed.
Acrylverf is niet oplosbaar in terpentine.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Jonne

Berichtdoor Jonne » Di Dec 06, 2016 8:16 pm

Dat kan natuurlijk ook als je inderdaad bang bent de verflaag aan te tasten.

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”