If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Non-Toxische Studio

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Cederzo

Non-Toxische Studio

Berichtdoor Cederzo » Do Dec 01, 2016 8:50 pm

Hoi,

Ik heb het forum al wat doorbladerd en ook via google opzoekwerk gedaan, maar ik wilde graag mijn bevindingen even polsen bij jullie om te kijken of ik het goed heb, want het is een verwarrende kwestie.

Korte schets van mijn situatie: Ik ben een paar jaar geleden begonnen met olieverfschilderen op mijn studentenkamertje, letterlijk met de ezel naast mijn bed. Nu is het gelukkig al wat beter en heb ik een apart kamertje om in te schilderen. Maar ik heb dus al die tijd gewoon white spirit gebruikt om mijn verf mee te verdunnen in het begin en om mijn penselen mee uit te wassen. Als het echt te hard begon te stinken, zette ik wel eens een venster op een kier maar meer kon ik er ook niet aan doen. Nu is het blijkbaar echt niet gezond om die dampen te blijven inademen, dus wil ik mijn studioruimte zo veilig mogelijk maken gezien de beperkte ventilatiemogelijkheden.

Van wat ik gevonden heb, lijken walnootolie, safflower olie en lavendelolie geschikte alternatieven om penselen mee uit te wassen. Ook Gamsol zou al beter zijn dan whitespirit, maar indien ik het kan vermijden, liefst geen toxische spullen meer. Wat zouden jullie me aanraden? En waar halen jullie dit? Want in de grote Belgische schilderwinkels vind ik blijkbaar enkel lijnzaad- en standolie...

En het tweede onderdeel van mijn vraag: Hoe verdun je dan je olieverf om een imprimatura mee te maken of gewoon voor die eerste lagen als je enkel een olie ter je beschikking hebt? Want dat maakt je verf net dikker van wat ik begrepen heb.

Alvast erg bedankt voor jullie input,

Een verwarde schilder

Jonne

Re: Non-Toxische Studio

Berichtdoor Jonne » Do Dec 01, 2016 9:57 pm

Ik kwam ooit tijdens het zoeken naar een vervanger voor oplosmiddel/verdunner uit op Bial 168. Ben hier niet bekend mee en weet niet of het prettig werkt in combinatie met olieverf (geloof dat het niet helemaal neutraal van kleur is). Misschien heb je er wat aan. Mocht je het proberen, ben ik benieuwd naar je ervaring.

Mocht er geen goed alternatief zijn voor de verdunner, misschien tijdelijk overgaan op waterverdunbare olieverf? Bij gebrek aan...

Penselen schoonmaken doe ik zelf niet met olie. Ik gebruik (naast soms wat verdunner) wel vodden, oliedoekjes (voor babybilletjes) en dan als ze echt nog vies zijn gaan ze in een pot met groene zeep voor een nachtje. Als ze goed droog zijn gaat er wel wat olie in om ze soepel te houden.

richard

Berichtdoor richard » Za Dec 03, 2016 9:35 am

Is het schilderen met acrylverf geen optie? Het is wel heel iets anders dan olieverf maar heeft als medium zijn eigen voor- en nadelen. Als je jezelf hier meester van maakt kun je ook met acryl erg fraaie resultaten bereiken.

ANTONI

Re: Non-Toxische Studio/Bial 168

Berichtdoor ANTONI » Di Dec 06, 2016 6:06 pm

Geruime tijd geleden heb ik me een fles Bial 168 aangeschaft. Je kan dit evt.gebruiken om je kwasten te spoelen.
Voor het verdunnen van olieverf is het m.i. niet geschikt omdat er van dit middel altijd iets in de verf blijft zitten en
waarschijnlijk wel zal verdampen maar dat is te onzeker. Ik heb hierover contact gehad met Talens.
Deze Bial 168 die vrij prijzig is wordt door mij niet gebruikt.

Echt een optie voor terpentijn c.q. terpentine(white spirit) is er nauwelijks.
De best oplosser/verdunner is natuurlijk terpentijn met als goede tweede terpentine maar dan niet de reukloze want
die is voor de kunstschilder niet echt geschikt.

Als je echt met olieverf wil schilderen zonder de problemen van oplosmiddelen dan kan ik je zonder meer de wateroplosbare Cobra verf aanbevelen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

ANTONI

Re: Non-Toxische Studio/Bial 168

Berichtdoor ANTONI » Wo Dec 07, 2016 11:40 pm

ANTONI schreef:Geruime tijd geleden heb ik me een fles Bial 168 aangeschaft. Je kan dit evt.gebruiken om je kwasten te spoelen.
Voor het verdunnen van olieverf is het m.i. niet geschikt omdat er van dit middel altijd iets in de verf blijft zitten en
waarschijnlijk wel zal verdampen maar dat is te onzeker. Ik heb hierover contact gehad met Talens.
Deze Bial 168 die vrij prijzig is wordt door mij niet gebruikt.

Echt een alternatief voor terpentijn c.q. terpentine(white spirit) is er nauwelijks.
De best oplosser/verdunner is natuurlijk terpentijn met als goede tweede terpentine maar dan niet de reukloze want
die is voor de kunstschilder niet echt geschikt.

Als je echt met olieverf wil schilderen zonder de problemen van oplosmiddelen dan kan ik je zonder meer de wateroplosbare Cobra verf aanbevelen.
ANTONI

Cederzo

Berichtdoor Cederzo » Do Dec 08, 2016 11:29 am

Van die Bial 168 had ik nog nooit gehoord. Ik ben uit puur toeval terechtgekomen bij iets waarvan ik vermoed dat het gelijkaardig is. "Eco White Spirit" van Forever/Biotech. Er staat in het groot op "Zonder gevaar voor mens en milieu". Samenstelling esters. zuren, natuurlijk vet en kokosnoot. Het heeft geen kleur.
Heb het meegenomen om te testen. Het ruikt in ieder geval niet, maar dan ook helemaal niet. Ben benieuwd, maar so far so good.

Acryl kan me vreemd genoeg niet bekoren. Ik weet dat er mensen zijn die hier heel straffe werken mee maken, en qua gebruiksgemak zal het zeker een pluspunt zijn, maar het droogt voor mij gewoon te snel, zelfs op het palet.
Bedankt voor de suggesties in ieder geval!

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Dec 08, 2016 11:51 pm

Esters,zuren,natuurlijk vet en kokosnoot.Zonder gevaar voor mens en milieu.
Tja wat moet je daar als kunstschilder nou mee. Niks dus.
ANTONI

richard

Berichtdoor richard » Vr Dec 09, 2016 12:28 am

Het goedje moet verdampen en/of polymeriseren. Als het niet reageert of verzeept dan krijg je volgens mij problemen met je schilderij.

Cederzo

Berichtdoor Cederzo » Vr Dec 09, 2016 6:14 pm

Niet geschikt om verf mee te verdunnen dus? Want borstels reinigen werkt er wel mee precies.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Dec 10, 2016 11:15 pm

Cederzo schreef:Niet geschikt om verf mee te verdunnen dus? Want borstels reinigen werkt er wel mee precies.

Voor de zekerheid daarna wassen het liefst met groene zeep.

Normaal gesproken veeg je de olieverfpenselen na gebruik af en spoel ze dan in terpentine (de echte) tot dat
de penseel schoon is. Dat houdt dan tevens in dat er geen vet of olie aan de haren zit.
Ik gebruik 2 spoelingen: 1 x in gebruikte terpentine en 1 x in schone terpentine.

Wil je de penselen de volgende dag weer gebruiken dan doe ik ze in een plastic wegwerpzakje,maar zet ze soms ook wel in een pot water met de haren vrij van de bodem.

Ik houd de kwasten voor diverse kleuren gescheiden. Dus voor rood, geel ,blauw,groen,paars en oranje.
Een flinke hoeveelheid penselen is prettig werken
ANTONI

Cederzo

Berichtdoor Cederzo » Di Dec 27, 2016 8:56 pm

Bedankt voor de tips. Na lang opzoekwerk en vergelijken, ben ik tot het volgende systeem gekomen. Heb een container Gamsol gehaald om in combinatie met standolie de verf beter te doen vloeien wanneer nodig, deze mix bewaar ik in een gesloten pot om de geur zoveel mogelijk te minimaliseren.

Mijn penselen was ik enkel nog uit met Gamsol als ik weet dat ik ze een volledige week erna niet meer aanraak. In alle andere gevallen, dip ik ze in een mengeling van saffloer- en kruidnagelolie en laat ik dat op de penselen tot ik ze weer nodig heb, zoals de Amerikaanse schilder Mark Carder ook doet.(Volgens hem zou het de levensduur van penselen aanzienlijk verlengen, en bespaart je ook veel geurleed. We zullen zien in welke mate ik ze effectief langer kan houden.)

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Vr Dec 30, 2016 6:34 pm

Goede business Gamsol . Nog geen halve liter voor ruim € 13,-- .
Om je borstels te sparen dus veel spoelen.
Ach het is natuurlijk allemaal beter voor het milieu.
De koolwaterstoffen die er uit worden gehaald zijn de boosdoeners maar zorgen er wel voor dat
de verf beter oplost.
ANTONI

richard

Berichtdoor richard » Za Dec 31, 2016 11:15 am

ANTONI schreef:Goede business Gamsol . Nog geen halve liter voor ruim € 13,-- .
Via het SDS blad zie je dat het gerafineerde nafta is, waarschijnlijk het zelfde als dit: http://www.labshop.nl/Webwinkel-Product ... ellsol-D40)-1-L.html

Cederzo

Berichtdoor Cederzo » Za Dec 31, 2016 11:36 am

Goedkoop is het zeker niet nee, afschuwelijk duur zelfs in vergelijking met gewone whitespirit. Bijna 50 euro betaald voor 4l.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Dec 31, 2016 9:59 pm

Het vervelende is eigenlijk dat men schermt met aromaatvrij enz.,maar het mag toch onderhand wel bekend
zijn dat juist die aromatische koolwaterstoffen de essentie vormen van een goed oplosmiddel van verf.
Ik doe geen concessies wat betreft oplosmiddelen. Daar is de artistkwaliteit olieverf te duur voor.
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”