If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

goudkleurige bril

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

cowina

goudkleurige bril

Berichtdoor cowina » Di Nov 15, 2016 4:56 pm

ik ben op het ogenblik bezig om een portret te schilderen van mijn broer en zijn vrouw,het is bijna klaar op een ding na.Ze dragen allebei een goudkleurige bril,
maart om de juiste kleur te krijgen is een probleempje. Ik heb al goudkleurige verf geprobeerd,licht en donker,maar dat zie je bijna niet,een goudkleurige stift,dat is het ook niet. Weten jullie misschien hoe ik dit moet oplossen? Graag advies. vr.gr. cowina :denk:

richard

Re: goudkleurige bril

Berichtdoor richard » Wo Nov 16, 2016 4:33 am

Je moet de kleuren schilderen die je ziet, niet die je denkt te zien.
Bij glimmende metalen zoals zilver en goud schilder je vooral de reflectie van de omgeving in het metaal, niet het metaal zelf. Bij goud schuift de tint van de reflectie naar de goudgele kant op.

cowina

Berichtdoor cowina » Wo Nov 16, 2016 9:36 am

:???: dat begrijp ik niet. wilt u dat nog even uitleggen ? b.v.d. cowina

Jonne

Berichtdoor Jonne » Wo Nov 16, 2016 9:42 am

Iets wat glimt, reflecteert licht. Het licht dat uit de omgeving afkomstig is. Vandaar wat Richard zegt. Je ziet de kleuren licht die door de omgeving worden teruggekaatst (kleur is licht van een bepaalde golflengte dat wordt weerkaatst door een object), die ook door de bril worden gereflecteerd.
Eigenlijk is dit niet heel anders dan wat Richard schrijft en ook niet heel anders te verklaren denk ik... Misschien even kijken of je een handig filmpje kan vinden zodat je het wel begrijpt?

richard

Berichtdoor richard » Wo Nov 16, 2016 11:12 pm

Misschien is het een tip om te kijken hoe de oude meesters dit hebben opgelost bij hun stillevens van metalen voorwerpen als messing, zilver en goud. Dit hebben ze niet met goudkleurige verf gedaan, maar met de kleuren die ook verder in het schilderij gebruikt worden. Op internet zijn er genoeg afbeeldingen te vinden waar je op in kan zoomen.
Met de juiste plaats van de lichte reflecties krijg je de suggestie dat het een metalen voorwerp betreft.
https://www.youtube.com/watch?v=zZL0Y5LF3ow

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Do Nov 24, 2016 5:59 pm

Cowina, Ik draag zelf een goudkleurige bril en heb jaren geleden eens een zelfportret geschilderd met olieverf.
Voor de goudkleurige bril is door mij gele verf gebruikt.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

cowina

Berichtdoor cowina » Zo Nov 27, 2016 12:00 am

bedankt antoni. ik ga deze tip uitproberen. gr. cowina

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”