If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

olieverf of acryl

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Joris van Puffelen

olieverf of acryl

Berichtdoor Joris van Puffelen » Vr Nov 04, 2016 6:10 pm

Voor het eerst in meer dan 15 jaar ga ik eens kijken of er misschien kopers zouden kunnen zijn voor mijn werk. Daarbij heb ik één vraag: zou het voor verkoop iets uitmaken of ik met olieverf of acryl verder schilder?

richard

Re: olieverf of acryl

Berichtdoor richard » Di Nov 08, 2016 9:16 pm

Ja. Voor olie wordt meer betaald. Eigenlijk onzin natuurlijk, maar dat is eenmaal het sentiment.
Ook heeft een schilderij op doek de voorkeur boven een paneel.
Mijn schilderleraar zei ooit dat als Rembrandt MDF had gekend hij de Nachtwacht op MDF had geschilderd.

Het lijkt me trouwens dat je moet werken met het medium dat je het best ligt.Het zijn beide erg verschillende materialen met hun voor- en nadelen en karakter. Een meesterwerk in acryl is altijd meer waard dan geklungel in olie.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Di Nov 08, 2016 9:18 pm

Voor olieverf wordt meer betaald... Nu, in deze tijd, nog steeds, per definitie?
Dat laatste ben ik het mee eens!

richard

Berichtdoor richard » Di Nov 08, 2016 9:22 pm

Die indruk krijg ik wel als ik in de galerie rond loop. Natuurlijk is de kwaliteit van het schilderij en bekendheid van de kunstenaar meer bepalend (eigenlijk in andere volgorde).

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Di Nov 08, 2016 10:24 pm

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik schilder al jaren naast elkaar met olieverf en met acryl en vind van olieverf de lange droogtijd het grootste nadeel. Maar de verwerking is natuurlijk ook wel heel verschillend.

Van dat MDF vind ik wel een goeie!

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Di Nov 08, 2016 10:27 pm

Op MDF heb ik ook wel geschilderd. En op krantenpapier. Onder mijn echte naam heb ik blog waarop je wat kunt zien. Maar ik dring mij niet graag op, dus met een beetje gene:
http://jacobvanschaijk.blogspot.nl/

Jonne

Berichtdoor Jonne » Di Nov 08, 2016 10:58 pm

Oh leuk (nu valt het kwartje)! Ik ga je blog morgen uitgebreid bekijken. Leuk juist, dat je het deelt!

Ik kan niet zeggen dat ik de indruk heb dat per definitie voor een schilderij in olieverf meer betaald wordt. Wel dat ik het gevoel heb dat olieverf voor veel kunstenaars de eerste keus is en acrylverf niet.
Verder denk ik dat de prijs die wordt betaald vooral samenhangt met wat mensen aanspreekt. Wat vindt men mooi (en in geval van grote namen wie het gemaakt heeft). Hoe het dan is gemaakt, ik denk dat veel mensen zich daar niet heel druk om maken (en dat is dan weer inherent aan de doelgroep die je wilt aanspreken).

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Di Nov 08, 2016 11:16 pm

Fijn dat je dat zegt. Aan de ene kant wil ik natuurlijk ook een beetje belangstelling, maar aan de andere kant is er altijd weer die terughoudendheid.

Verder zou je best eens gelijk kunnen hebben.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Di Nov 08, 2016 11:21 pm

Kan ik helemaal volgen, ik zit in hetzelfde schuitje geloof ik :') heb al even snel gespiekt en interessante dingen gezien. Maar weg, is dat verkocht/hangt elders of betekent dat zoiets als "vernietigd"?...

Ik denk dat ik zou gebruiken wat ik zelf het fijnst vind werken. Of wat het meest geschikt is voor een type werk dat je maakt. Dat kan dus zelfs per schilderij verschillen, voor mij.

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Di Nov 08, 2016 11:51 pm

"Weg" is in negen van de tien gevallen "vernietigd" Een paar werkjes heb ik verkocht en een paar weggeven, maar verder heb ik alles vernietigd.

Ik ga heel goed nadenken over wat ik verder ga doe en waarmee. Voorlopig alleen maar schetsen.

Dat het per schilderij kan verschillen, ben ik met je eens.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Wo Nov 09, 2016 10:10 am

Heb je blog eens vanachter de pc bekeken. Jammer dat er zo veel weg is (is maar een mening natuurlijk). Heb gave dingen gezien. Ik las ergens een stukje in de trant van "ik heb ermee geëxposeerd, niets verkocht en dus alles maar weggegooid". Dat roept bij mij de vraag op "voor wie schilder je?". Doe je het voor jezelf, omdat jij ervan geniet, als hobby, als uitlaatklep, omdat je hart er ligt... of maak je niets voor jezelf, maak je alles met het oog op een ander, met als doel het te verkopen?
Jezelf onderhouden als kunstschilder is moeilijk. Slechts een enkeling kan ervan leven. Natuurlijk is het fijn als je werk goed verkoopt, maar ik kan inzien dat als dat je doel is en het lukt niet, dat frustreert. Maar het is een doel/verwachting dat/die heel erg hoog gegrepen is.

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Wo Nov 09, 2016 10:23 am

Ik schilder uitsluitend om het schilderen zelf. Daarom gooi ik de resultaten ook zo makkelijk weg. Maar ik had graag iets verkocht om te kunnen investeren in wat grotere schilderijen. Momenteel had ik graag in mijn huidige stijl een of meer schilderijen gemaakt van 160x200cm. Daar zie ik nu van af, dat is zonde van het geld. Sinds zeer kort hou ik het bij het maken van schetsen en dat geeft mij toch ook veel voldoening.

Hartelijk dank voor je belangstelling!

Jonne

Berichtdoor Jonne » Wo Nov 09, 2016 12:29 pm

Oke, nu begrijp ik het wat beter. Het is jammer dat het niet zo loopt als je gehoopt had. Goed dat je niet het plezier in je hobby bent verloren en toch een weg vindt ermee bezig te zijn! En schetsen kan natuurlijk met potlood, maar ook met verf en allerlei andere materialen!

Ook grote werken hoeven trouwens niet per se op groot doek of mdf.. Er is ook groot papier en karton te koop wat geschikt is om op te schilderen. Dat is een stuk goedkoper. Misschien is dat dan geen 1.5 bij 2 meter, maar een mooie tussenmaat. Ik werk veel op kartonnen die 80x110 cm zijn bijvoorbeeld. Er zit natuurlijk wel iets meer verf in... Je moet natuurlijk niets, maar misschien kan je er wat mee :)

Joris van Puffelen

Berichtdoor Joris van Puffelen » Wo Nov 09, 2016 1:18 pm

Jonne,

Dank voor de suggesties. Karton van 80x110 lijkt me wel een mooie tussenoplossing. Maar eerst maar weer de focus op schetsen (en dichten). Ik zit de wintermaanden op Gran Canaria en daar heb ik geen faciliteiten om grootscheeps te schilderen. Bij wat ik nu doe is de voorbereiding toch 80% van het resultaat en daar kan ik nu weer mee door. Het voelt toch ook goed de grote ambities eens te laten varen. Ik heb er de leeftijd voor (69). ;)
Laatst gewijzigd door Joris van Puffelen op Vr Nov 11, 2016 1:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » Vr Nov 11, 2016 4:47 am

In het Drents museum Assen wel eens grote schilderijen gezien geschilderd op spaanplaat, ook een goedkope drager, en met acryl lijkt me er weinig bezwaar om jezelf er op uit te leven. Als je vooral schildert voor jezelf (heel herkenbaar) is de eeuwigheidswaarde van je creaties toch minder belangrijk.

Zelf schilder ik met acryl op masoniet panelen. Een soort hardboard dat wat vocht bestendiger is en geschikt voor middelgroot werk tot zo'n meter of 1,20 meter. Wil je groter denk ik eerder aan MDF of spaanplaat. De houtvezels zwellen soms wel wat op als je erg nat werkt, dat kan je beperken door ze goed in de gesso te zetten en tussendoor te schuren. Of je trekt je er niets van aan en maakt het deel uit van de structuur van het geheel. Gezien de spontaniteit van jouw werk denk ik dat dit laatste eerder het geval is.

Best wel aansprekend werk, typisch dat je voor de weggegooide werken het niet de moeite vond om ze te bewaren maar wel om ze te fotograferen en te publiceren. Dit laatste is positief bedoeld!

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”