If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

gesso

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

cowina

gesso

Berichtdoor cowina » Di Sep 06, 2016 9:00 pm

voordat ik ga schilderen behandelde ik mijn doeken met gesso .Ik schilder met acryl of olieverf. Nu hoor en lees ik wel eens dat dit helemaal niet nodig is.

Wat is jullie ervaring en hoe lossen jullie dit op ? vr.gr. cowi :x

Jonne

Re: gesso

Berichtdoor Jonne » Di Sep 06, 2016 10:38 pm

Als je doek al goed voorbehandeld is, is het in principe niet nodig. Hoewel ik zelf vaak toch de neiging heb er wel nog even een dun laagje overheen te doen. Zal ook wel aan de kwaliteit liggen. Maar helemaal niet, dat zou ik niet doen. Zonde van de moeite, want je verf wordt dan in de ondergrond gezogen. Dat zie je.

Wil

Berichtdoor Wil » Di Sep 06, 2016 11:24 pm

Ik schilder vooral met olieverf, al dan niet wateroplosbare. Op onbewerkt doek gebruik ik altijd gesso. Op voorbewerkt doek zet ik ook wel eens een laag acryl in plaats van gesso, vooral als ik een gekleurde onderlaag wil. Het kan zonder als het doek al kant en klaar is, het hangt er voor mij ook van af hoe ruw het doek nog is en inderdaad, de kwaliteit verschilt ook nogal eens.

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Do Sep 08, 2016 9:56 am

Bij voorbehandelde doeken van een normale tot goede kwaliteit is dat overbodig.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Do Sep 08, 2016 4:34 pm

Of je moet inderdaad een gekleurde ondergrond willen, zoals Wil schrijft. Vaak geldt dat voor mij ook.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Vr Sep 09, 2016 7:28 pm

Voordat je tot aankoop van gegronde doeken overgaat is het handig om te informeren of deze met een universeel primer zijn behandeld of een
oliegrondering.
Als de doeken behandeld zijn met een paar lagen universeel primer dan zijn ze geschikt voor zowel olieverf als acrylverf.

Indien voorzien van een oliegrondering dan zijn ze alleen geschikt voor olieverf.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”