If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

verfstreken glanzen op - werk ziet er smoezelig uit - acrylverf

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

beginneracryl

verfstreken glanzen op - werk ziet er smoezelig uit - acrylverf

Berichtdoor beginneracryl » Za Jul 16, 2016 4:16 pm

Hallo,

Ik ben een beginner met acrylverf en heb een redelijke compositie gemaakt op canvasdoek met Amsterdam Acrylverf en van gogh, met name rood (naftolrood, karmijn, permanent rood violet), paars (van gogh permanent blue violet), rose (quinacridonerose) en primair magenta. Nu had ik de eerste paar dunne lagen tijdens het opzetten van de figuren geen vreemde effecten, droogde mooi mat op. Nu na meerdere lagen (structuur van canvas nog voelbaar) drogen bepaalde kleuren vlekkerig en glinsterend op, zowel bij een volledig droge techniek als na toevoeging van een beetje, en wat meer water (geen medium gebruikt). Probeer bijvoorbeeld een egale achtergrond te maken met primair magenta over naftolrood. Heb al heel wat lagen geprobeerd met allerlei penseelrichtingen zodat de glans en streken niet zo goed zichtbaar zijn, maar helaas. Op deze wijze kan ik het schilderij niet ophangen aangezien je bij een hoek van 5 graden als je ervoor staat met het beetje strijklicht alle vegen en streken en opglinsteringen ziet, die helaas niet egaal zijn, hier en daar, de aanzetten, en dan weer wat egaler etc.

Mijn vragen zijn concreet hoe zoiets ontstaat (1) (te snel lagen over elkaar? penseel techniek? verschillende kleuren over elkaar die niet matchen? ),en of/hoe dit op te lossen is (2) .

Ik begrijp uiteraard dat je niet moet kijken bij strijklicht. Maar nu moet je er pal voor staan en het schilderij perfect ophangen zonder al te veel strijk- of direct licht, anders is het niet te bekijken bij een hele kleine hoek - ziet eruit als gepruts (ook veel gedaan om het wat goed te krijgen, maar ben dan ook beginner.. :) ). Hoe krijg ik dus zo dat al mijn aanzetten minder opglinsteren, minder reflectie geven, egaler geheel vormen? Zit al te denken aan opschuren en dan met een lakroller, zodat je niet alle streken ziet..... of gaat dit weg met alleen een vernis..of alleen een 'dempende' (semi) transparante laag van een bepaalde kleur erover? ..............wie weet raad?

Groet, een balende beginner. :'(

foto toegevoegd, het hele wanggebied gezicht bijvoorbeeld en achtergrond/schouder gebied, dit is bij vrijwel er recht voor staan....
Afbeelding
Afbeelding

beginneracryl

Re: verfstreken glanzen op - werk ziet er smoezelig uit - acrylverf

Berichtdoor beginneracryl » Ma Jul 25, 2016 8:07 pm

helaas geen reacties, foto's verwijderd. topic kan ook verwijderd worden.

richard

Berichtdoor richard » Ma Jul 25, 2016 8:43 pm

Zelf schilder ik ook met acryl en krijg dan ook verschillen in glanzende en matte plekken, net als plekken waar je structuur hebt en plaatsen zonder structuur en gladde lagen. Mogelijk komt het door het type bindmiddel in de verf of het type pigment dat is gebruikt. Het lijkt me dat acrylhars min of meer glanzend opdroogt, verdunnen met water verschraalt de verf waardoor er minder bindmiddel door de pigment zit en de boel wat mat wordt of inschiet. Je zou acrylmedium kunnen gebruiken om de verf dunner en transparanter te maken zonder de boel te verschralen.
Persoonlijk stoor ik me er niet zo aan, het maakt deel uit van het schilderij. op den duur leer ik er misschien mee om te gaan en de effecten zo te gebruiken dat het de boel versterkt. Wil je dat niet zou je het schilderij kunnen vernissen met glanzende of matte vernis om een geheel te krijgen, maar dan verlies je ook een deel van het specifieke karakter van de acrylverf.

beginneracryl

Berichtdoor beginneracryl » Di Jul 26, 2016 3:12 am

richard schreef:Zelf schilder ik ook met acryl en krijg dan ook verschillen in glanzende en matte plekken, net als plekken waar je structuur hebt en plaatsen zonder structuur en gladde lagen. Mogelijk komt het door het type bindmiddel in de verf of het type pigment dat is gebruikt. Het lijkt me dat acrylhars min of meer glanzend opdroogt, verdunnen met water verschraalt de verf waardoor er minder bindmiddel door de pigment zit en de boel wat mat wordt of inschiet. Je zou acrylmedium kunnen gebruiken om de verf dunner en transparanter te maken zonder de boel te verschralen.
Persoonlijk stoor ik me er niet zo aan, het maakt deel uit van het schilderij. op den duur leer ik er misschien mee om te gaan en de effecten zo te gebruiken dat het de boel versterkt. Wil je dat niet zou je het schilderij kunnen vernissen met glanzende of matte vernis om een geheel te krijgen, maar dan verlies je ook een deel van het specifieke karakter van de acrylverf.

Dankjewel voor je reactie, erg gewaardeerd. Merk inderdaad dat iedere kleur weer anders opdroogt en net even anders mee gewerkt moet worden voor een zelfde resultaat. Wel goed om te lezen dat jij dit ook hebt en het ziet als een deel van het schilderen, iets wat erbij hoort. Wen zelf ook al wat, en merk zodra meer gebieden deze eigenschappen hebben, het minder uitmaakt. Ik heb inmiddels medium (mat) gekocht maar moet daar nog duidelijk mee leren werken. Tot nu toe bevalt mij de volledige droge techniek heb beste, zeker voor fades e.d.. Ben wel van plan om zodra het klaar is, het te vernissen voor wat meer eenheid van het geheel, denk zijdeglans. Ik zal weer aan de slag! Groet.

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Za Jul 30, 2016 8:59 am

Verdunnen met water kan inderdaad het probleem zijn.
Je kunt het al voorzichtig proberen op te lossen door acrylmedium ( zijdemat) over het schilderij aan te brengen.
Vernis is definitief, dat kan altijd nog.

beginneracryl

Berichtdoor beginneracryl » Ma Aug 01, 2016 12:12 am

Marie-Josée schreef:Verdunnen met water kan inderdaad het probleem zijn.
Je kunt het al voorzichtig proberen op te lossen door acrylmedium ( zijdemat) over het schilderij aan te brengen.
Vernis is definitief, dat kan altijd nog.

Hoi, dankjewel voor je reactie. Dat bestaat dus ook, zijdemat medium, ok. Heb hier matt en hoogglans. Deze oplossing kan ik inderdaad nog even op een klein hoekje proberen voordat ik ga vernissen. Schilderij is nog niet af, dus heb nog even de tijd om na te denken over de oplossing :)

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Ma Aug 01, 2016 7:57 am

Niet alle merken verkopen zijdemat, je kunt ook de twee mediums die je nu hebt in gelijke delen mengen.

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”