If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Olieverf: Ervaringen met Liquin Original van W&N

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Piet Br

Olieverf: Ervaringen met Liquin Original van W&N

Berichtdoor Piet Br » Vr Jul 08, 2016 12:25 pm

Sinds enige tijd werk ik met het medium liquin original van het fabrikaat Winsor&Newton.
Het is een op alkyd gebaseerd gel-achtig medium dat, na menging met olieverf, zorgt voor een snellere droging.
Vaak kun je al na 1 of dagen een volgende laag opbrengen.
Na aanvankelijk enthousiasme begin ik nu ook bepaalde eigenschappen op te merken beperkend werken.
Wat mij opvalt is het volgende:
- De verf vormt een wat satijn aandoend oppervlak.
- Het glossy van olieverf verdwijnt.
- De penseelstreek verdwijnt grotendeels
- Het oppervlak ziet er na droging uit als zalf, creme, pastel .... te smoothy .... zoals mascara.
- Kleuren lijken meer doorschijnend te worden, ook meer in elkaar over te vloeien. Dat is voor mengen van verven heel aardig maar geeft ook vervlakking van de afbeelding

Tja, je kunt hier je voordeel mee doen. Mij lukte het heel goed om weerspiegelingen in golvendwater te schilderen. Fijne detaillijnen te maken.

Maar met andere onderwerpen heb ik ruzie .... wolkenluchten bij ondergaande zon. Belicht van onderen, halfdoorlatend in een helderblauwe achtergrond. Ze zien er prachtig uit als ik nat-in-nat aan het schilderen ben. Maar na droging, de volgende dag al, blijft er een vlak contrastloos surrogaat over van de eens zo dynamisch geschilderde wolken.

Ik ben van plan om het e.e.a. wee eens te gaan uitproberen met op terpentijnolie, lijnolie, standolie en vernis gebaseerde mediums.

Graag hoor ik jullie ervaringen.

MVG Piet
http://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER

richard

Re: Olieverf: Ervaringen met Liquin Original van W&N

Berichtdoor richard » Di Jul 12, 2016 7:48 pm

Nu schilder ik meestal met acryl, en de effecten die jij beschrijft kun je ook op deze verfsoort toedichten.
Voordeel, maar ook nadeel van acryl is dat het snel droogt en je lekker vlot laagsgewijs kan werken. Het nadeel is dat je lastiger gelijkmatige kleurovergangen kan creëren. Maar daar leer je mee om gaan.

In het verleden schilderde ik ook met olieverf en liquin als medium, bij aanvang sopte ik mijn onderschildering er mee in, al dan niet met een tintje ruwe omber of siena. Liquin gebruikte ik verder alleen in die gevallen als ik ook een medium wilde gebruiken om met dunnere verf te werken of in lagen te glaceren. Met dikke streken of pasteus werken verdun ik liever niet. Het drogen van die toetsen duurt dan natuurlijk wel veel langer.

Met acrylverf verdun ik soms ook met GAC100, daar kan je ook mee glaceren zonder dat je het risico loopt de aangebrachte laag weg te wassen met de volgende laag.

ANTONI

Re: Olieverf: Ervaringen met Liquin Original van W&N

Berichtdoor ANTONI » Wo Jul 13, 2016 8:21 pm

Liquin is m.i. meer bedoeld als glaceermedium.

Zuivere terpentijn met toevoeging van liquin is een prima schildermedium.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”