If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Acrylverf voor muurschildering babykamer

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

mirlitta

Acrylverf voor muurschildering babykamer

Berichtdoor mirlitta » Di Mei 24, 2016 2:08 pm

Hallo,

Het is een tijdje geleden dat ik nog iets heb laten horen, maar heb het schilderen even opzij moeten zetten. Het was een emotioneel zware periode,o.a. door het verlies van mijn papa.
Maar nu zou ik graag terug van start gaan met een muurschildering in de babykamer van mijn eerste kleinkindje.echter, ik heb nog nooit met acrylverf gewerkt,ben olieverf gewoon.
Nu heb ik Amsterdamverf gekocht en ben hiermee aan het oefenen op een canvasdoek. Maar dit lukt niet goed. Het is een doek van 50 op 70 en ben een zonsondergang aan het maken. Maar ik vind dat acrylverf moeilijk opensmeert, het stroeft zo als ik een groot oppervlak wil schilderen. Het dekt niet voldoende. Met olieverf werk ik meestal nat in nat. Hierdoor smeert alles gemakkelijk open en kan ik verschillende kleuren in elkaar laten overvloeien. Dat lukt me niet met acryl. Wat doe ik fout?
Ik heb al met een beetje water geprobeerd. Kan je acryl op grote oppervlakten niet gebruiken? Met welk penseel of grootte van kwast werk ik best? Is het beter om kleine oppervlakten te beschilderen en zo een schilderij te breien of kan je,zoals bij olieverf, dadelijk het hele doek beschilderen?

Hoe pak ik dat dan aan op een hele muur? :???:
Ik kijk uit naar jullie oplossingen. Het zou een grote hulp voor mij betekenen.
Ik droom om mijn kleinkindje een mooi Disneytafereeltje te schenken op haar muur.
Groetjes

Annet

Re: Acrylverf voor muurschildering babykamer

Berichtdoor Annet » Di Mei 24, 2016 4:53 pm

Acrylverf kan prima voor grote opvlakken. Voor mij werkt het best om te verdunnen met water. Je moet even testen hoeveel. (Beetje magere yoghurt dikte :) ) te dun wordt het vlekkerig en iets te dik schildert het niet gelijkmatig. dunne laagjes opzetten. Het dekt in 1e instantie voor geen meter, maar laagje voor laagje wordt het beter. Ga uit van 5 lagen.
Tussendoor goed laten drogen anders wordt de kleur dof. Verder gebruik ik platte penselen die voor olieverf bedoeld zijn. Dan heb je geen aanzetpunten.
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

Jonne

Berichtdoor Jonne » Di Mei 24, 2016 8:18 pm

Je kunt je voorstellen dat 'olie'verf door zijn olie wat smeuiger is en daardoor fijner smeert. Dat merk ik ook nu ik met beide werk. Maar of je daar wat aan veranderen kan? Deels niet, denk ik. Inderdaad goed verdunnen en meerdere laagjes aanbrengen. En een goede primer wil ook helpen.

richard

Berichtdoor richard » Do Mei 26, 2016 1:22 am

In olieverf kun je langer doorwerken, acryl droogt vrij snel en is lastiger om kleuren in elkaar te mengen. Als je met grote oppervlakken werkt zul je ook grotere hoeveelheden moeten verwerken. Verdunnen kan, maar dat gaat ten koste van de dekkracht. Als je te veel verdunt ga je ook het pigment en het bindmiddel te veel scheiden waardoor de boel niet meer stabiel is en kan gaan afvegen. In dat geval kun je ook acryl medium gebruiken.

Er zijn ook middeltjes die het droogproces vertragen, dat noem je retarder. Dan kun je langer in de verf doorwerken.

Op zich is acrylverf wel geschikt voor muurschilderingen, olieverf wat minder, daar had Leonardo da Vinci al slechte ervaringen mee.
Amsterdam is de studiekwaliteit van Talens, vaak hebben die wat minder dek- en kleurkracht dan de duurdere series. Je moet er dan wat meer opsmeren, want om je muurschildering met de Rembrandt-kwaliteit te doen lijkt me ook nogal begrotelijk.

Naar mijn mening hebben olieverf en acrylverf beide hun voor- en nadelen. Het is de kunst om de voordelen van het medium uit te buiten. Voor het lang doorwerken in de verf is het minder geschikt, het realiseren van subtiele kleurovergangen is lastig. Zelf los ik dat op door met dunne glacislaagjes te werken. Dat kan dan weer wel mooi met acryl; de verschillende verflagen zijn snel droog.

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”