If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

schildersmedium in t gehele schilderij?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Ingeborg

schildersmedium in t gehele schilderij?

Berichtdoor Ingeborg » Zo Apr 10, 2016 1:24 am

ik ben nu weer bezig met n olieverfschilderj en zit met n probleem wat betreft verschil in glans op t schilderij; ik zou een gelijkmatige uitstraling over het gehele schilderij willen qua glans/matheid.
Het probleem gaat ontstaan als ik bij delen in t schilderij nog n laagje moet schilderen en de rest al klaar is.De laagjes die nog komen moeten(dus) met wat olie(schildersmedium) vermengd worden, (ja toch, vet over mager!) dan krijg je als effect dat dat laagje dus meer gaat glanzen dan de andere delen in t schilderij waar dat laagje niet nodig is.
Snap je wat ik bedoel?
dat verschil in glans (vet) en niet glans blijf je zien toch,ondanks dat het vet wat droogt blijft dat toch wat glanzender dan de rest?
hoe voorkom je dat?
eens heb ik het opgelost door de rest vh schilderij (dat in principe klaar was) toch ook maar(onnodig dus) in te vetten met het schildersmedium.
En wat als je dat matte ,niet vette gedeelte eigenlijk zo mat wilde houden, das dan toch zonde?
Is het niet mogelijk om de extra laagjes wel vetter te maken maar dan zonder glans?

Jonne

Re: schildersmedium in t gehele schilderij?

Berichtdoor Jonne » Zo Apr 10, 2016 9:47 am

Ik zie het nut van medium niet. Probeer het anders eens om te draaien; de schrale onderlagen verdunnen met shellsol o.i.d. en de bovenlaag niet of minder. Waarschijnlijk blijf je verschil zien maar misschien niet meer zo veel. En let je wel goed op de hoeveelheid olie die je elke keer toevoegt? Kan zijn dat je teveel gebruikt.

Ingeborg

Berichtdoor Ingeborg » Di Apr 12, 2016 4:14 pm

Ja onderlaag had ik al verdund met thinner (ik gebruik wateroplosbare olieverf) daarna 'n laag zonder medium idd. Maar ik moet nogal wat lagen doen omdat ik vaak opnieuw over n laag ga/bijwerk. (en ik kan het niet in 1x keer goed, daar ben ik te slordig en te ongeduldig voor ;-) vandaar dat je met n medium moet werken.
ik vroeg me ook wel af of iemand dat ook wel s doet , zn schilderij in zn geheel 'beschilderen' met alleen een medium (evt glaceermedium) om de glanslaag geheel hetzelfde te maken, maw: 1 eindlaag van olie(medium) erover heen?

Mirte

Berichtdoor Mirte » Wo Jun 29, 2016 9:31 am

Ingeborg schreef:Ja onderlaag had ik al verdund met thinner (ik gebruik wateroplosbare olieverf) daarna 'n laag zonder medium idd. Maar ik moet nogal wat lagen doen omdat ik vaak opnieuw over n laag ga/bijwerk. (en ik kan het niet in 1x keer goed, daar ben ik te slordig en te ongeduldig voor ;-) vandaar dat je met n medium moet werken.
ik vroeg me ook wel af of iemand dat ook wel s doet , zn schilderij in zn geheel 'beschilderen' met alleen een medium (evt glaceermedium) om de glanslaag geheel hetzelfde te maken, maw: 1 eindlaag van olie(medium) erover heen?

Ik heb wat theorie gelezen en volgens mij kun je wat medium op een doekje doen en de ingeschoten (= matte) plekken daarmee heel licht insmeren. Je kunt ook retouchevernis gebruiken maar ik las dat de methode van medium op een doekje beter is.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Jun 29, 2016 10:29 pm

Olieverfschilders die in vele lagen schilderen gebruiken altijd een medium.
Er zijn er die wel 7 opeenvolgende gebruiken. Te beginnen met zuivere terpentijn en steeds iets vetter door toevoeging van gebleekte lijnolie/vernis.
Het is een zeer langzame techniek maar het resultaat mag er dan ook zijn.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Jonne

Berichtdoor Jonne » Do Jun 30, 2016 7:30 am

ANTONI schreef:... Te beginnen met zuivere terpentijn en steeds iets vetter door toevoeging van gebleekte lijnolie/vernis.
...

Volgens mij gaan er twee begrippen van medium de door elkaar hier op het forum. Medium zoals dat op het flesje staat, voor meer glans of een andere droogtijd bijvoorbeeld, of medium in de zin van een verdunner/'verrijker' (vetter maken). Die laatste vallen voor mij niet onder "medium", hoewel het wel een "medium" (middel) is om een bepaald effect te bereiken...
Om nu uitgebreid te discussiëren wat wel of niet een medium is heeft denk ik weinig zin, maakt ook niet uit wat eenieder daar over denkt. Het is alleen wel handig te weten wat TS bedoelt met 'medium' ;)

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Za Jul 02, 2016 10:45 pm

Waarom zou er gedicussieerd moeten worden over wat een medium is.
Een schildermedium is een hulpmiddel om de verf te verdunnen,te doen vloeien c.q.vette te maken en te doen glanzen.
Mits op de juiste wijze toegepast kunnen de resultaten van de olieverftechniek de tijd lang doorstaan.
ANTONI

Mirte

Berichtdoor Mirte » Zo Jul 03, 2016 3:52 pm

ANTONI schreef:Waarom zou er gedicussieerd moeten worden over wat een medium is.
Een schildermedium is een hulpmiddel om de verf te verdunnen,te doen vloeien c.q.vette te maken en te doen glanzen.
Mits op de juiste wijze toegepast kunnen de resultaten van de olieverftechniek de tijd lang doorstaan.

Dat wel maar je hebt medium bestaande uit pure olie en medium dat is vermengd met terpentine/terpentijn. En bij dat laatste heb je kant-en-klare medium uit een potje en medium dat je zelf maakt.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Ma Jul 04, 2016 10:44 pm

Mirte schreef:
ANTONI schreef:Waarom zou er gedicussieerd moeten worden over wat een medium is.

Dat wel maar je hebt medium bestaande uit pure olie en medium dat is vermengd met terpentine/terpentijn. En bij dat laatste heb je kant-en-klare medium uit een potje en medium dat je zelf maakt.

Gebruik maar gewoon de schildermediums die in de handel zijn. Talens schildermedium voor olieverf kan je praktisch
in elke zaak van kunstenaarsbenodigdheden kopen.
ANTONI

Mirte

Berichtdoor Mirte » Di Jul 05, 2016 6:12 am

ANTONI schreef:
Mirte schreef:

Gebruik maar gewoon de schildermediums die in de handel zijn. Talens schildermedium voor olieverf kan je praktisch
in elke zaak van kunstenaarsbenodigdheden kopen.

Anderen zeggen weer: gebruik maar gewoon gewone lijnolie.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Wo Jul 06, 2016 8:20 pm

Wie zijn dan die anderen?
ANTONI

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”