If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the Register link to proceed.

Wel of niet vernissen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Annet

Wel of niet vernissen

Berichtdoor Annet » Za Apr 09, 2016 2:41 pm

Als een schilderij mooi egaal van kleur is, (acryl op canvas) is het dan nodig om te vernissen?
Bijv. Voor een expositie, of hoeft het niet perse. Ik heb nu een paar keer gehad dat me het vernissen mislukt (spuitbus / spetters... Gaat 100x goed en opeens op een rij 3x op een rij mis) , en zit er over na te denken om het niet meer te doen. Ik gebruik normaal een vernis die je zo goed als niet ziet,dus een echte toevoeging is het niet. En vernis eigenlijk alleen maar om het idee dat het zo hoort.
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13

Jonne

Re: Wel of niet vernissen

Berichtdoor Jonne » Za Apr 09, 2016 4:22 pm

Ik doe het ook vrijwel nooit. Hoop dan wel dat mensen er af kunnen blijven

Annet

Berichtdoor Annet » Za Apr 09, 2016 4:47 pm

Gelukkig, fijn om te horen Jonne dat er iemand is die het niet doet. Ik baal er zo van wanneer het vernissen mislukt. En het risico dat mensen eraan zitten is denk ik minder groot dan het mislukken van vernis. Hoop ik dan...

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Apr 09, 2016 5:23 pm

Ik retoucheer (acryl) meestal, omdat kleuren daar zienderogen helderder van worden. Voor de bescherming is het inderdaad niet nodig, heb een groot schilderij ook niet geretoucheerd omdat daar de glans niet handig bij was.
Vernissen heb ik nog nooit gedaan.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Annet

Berichtdoor Annet » Za Apr 09, 2016 7:17 pm

Om de kleuren eenmaal droog helder te houden doe ik altijd als laatste laag een glaceer laagje van dezelfde kleur, dat vind ik fijn werken.

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Apr 09, 2016 11:50 pm

Met een bepaald medium? En zo ja, welk medium?

Annet

Berichtdoor Annet » Zo Apr 10, 2016 9:20 am

Gewoon acrylverf verdunnen met water ongeveer half om half.

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Di Apr 12, 2016 6:00 pm

Nee, als je een goede kwaliteit verf gebruikt is vernissen niet nodig. Ik vind het ook altijd zo'n laagje op je werk. Ik gebruik soms wel met water verdund medium wat ik met een vochtige, niet pluizende doek aanbreng.

Annet

Berichtdoor Annet » Di Apr 12, 2016 6:41 pm

Met een medium Lascaux toch? Dat wil ik ook eens gaan testen. Kijken hoe dit bevalt.
Maar ik neem aan dat je werk dan eerst een paar dagen moet staan, zodat het echt goed droog is, of niet?

Marie-Josée

Berichtdoor Marie-Josée » Di Apr 12, 2016 8:57 pm

Acrylverf droogt snel dus dat hoeft niet per se. Bovendien is het medium eigenlijk al een bestanddeel van de verf dus het kan geen kwaad.
Maar ik bewaar de laatste afwerking toch altijd tot ik een schilderij op mijn gemak en bij elk soort licht heb kunnen bekijken.

Jonne

Berichtdoor Jonne » Do Apr 14, 2016 12:36 pm

Acrylverf moet toch wel minimaal 24 uur goed drogen. Als je te snel bent met je vernis of wat dan ook kan je sommige kleuren gaan "uitvegen". Dan kan je opnieuw beginnen...

Maria_Anne

Berichtdoor Maria_Anne » Za Apr 16, 2016 9:32 am

Ik laat het altijd een week drogen. Als je dik werkt/dikke plekjes hebt duurt het even voordat die ook van binnen helemaal zijn uitgehard. Dan weet je na een aantal dagen in ieder geval zeker dat je er niets mee kapot maakt.

Annet

Berichtdoor Annet » Di Jun 20, 2017 4:26 pm

Vanmiddag met kloppend hart de 1e 4 schilderijen van mijn popiconen afgewerkt met medium. Vochtige doek. Waterverdund. Bang dat ik wat zou verprutsen.. maar het ging supergoed. Bij de eerste maakte ik de fout dat ik het niet met kleine draaiende bewegingen opbracht. Maar gelukkig zag ik dat vrij snel en kon het alsnog goed doen. Wat een verschil, het gaat van strak naar nog een level meer, dus ik ben erg blij dat ik eindelijk de moed had om het te doen.
Bedankt MarieJosee voor de tip.

ANTONI

Berichtdoor ANTONI » Di Jun 20, 2017 9:45 pm

Met kloppend hart nog wel. Met zo'n medium verpruts je het niet gauw. Het is zoals Marie-Josee al opmerkte een bestanddeel van de verf. Eigenlijk breng ik zelf slechts wat medium op als het m.i. nodig is. In doorsnee toch
niet.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl

Annet

Berichtdoor Annet » Di Jun 20, 2017 10:23 pm

De 1e keer zoiets doen is spannend Antoni, ik gebruik nooit medium, dus ben niet bekent met de werking.
Maar af en toe heb je een dof plekje, of net even een penseelstreek anders dan de rest. En dat los je mooi op zo. Dus ik ben blij :)

Terug naar “Vragen over olieverf/acrylverf”